Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smolt
    replied
    Done :-)

Lämna en kommentar:

• Patrik Zander
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Spännande, nu börjar jag ångra att jag inte tog mig iväg till mässan
    Registrera dig på vårt nyhetsbrev på https://svivlo.se eller Facebook https://facebook.com/svivlo så har du möjlighet att testa en av våra prototyper senare i vår/sommar och ge feedback till oss.

Lämna en kommentar:

• Smolt
    replied
    Spännande, nu börjar jag ångra att jag inte tog mig iväg till mässan

Lämna en kommentar:

• Patrik Zander
    replied
    Det var ett val vi gjorde då Sportfiskemässan är ett av få tillfällen att visa upp nya produkter och inte minst för att låta de som skall köpa rullen senare ha möjlighet att påverka slutprodukten.

Vi vill sälja en rulle ni vill använda.

Lämna en kommentar:

• tomsve
    replied
    Ok Patrik tack för svaret. En fråga till varför väntade ni inte med lansering tills dess att ni hade kastbromsen färdig utvecklad inkl. diverse intrimning och ytterligare tester?

Lämna en kommentar:

• Patrik Zander
    replied
    Det framgår i patentet hur principen fungerar men exakt varför den fungerar som den gör och hur den måste kontrueras kan i dagsläget inte avslöjas då vi fortfarande vidareutvecklar bromsen. Man kan säkert läsa sig till detta om man är duktig i mekanik.

Lämna en kommentar:

• tomsve
    replied
    Hej Patrik

Framgår det inte av erat patent hur kastbromsen fungerar? Eftersom patentet är en offentlig handling så kan man väl läsa sig till funktionen där?

Lämna en kommentar:

• Patrik Zander
    replied
    Hej Mankan och tack!

Helt OK att vara skeptisk, det hade jag också varit. En mekanisk broms har oavsett betydligt bättre förutsättningar att reagera snabbare än den bästa tummen. Exakt hur och varför bromsen faktiskt fungerar kan jag av naturliga skäl inte förklara - men tänk om vi har rätt.

Tids nog kan ni öppna och se själv hur den är konstruerad. Vi behöver lite ny innovation på rullfronten och framförallt från Sverige - det var ett tag sedan.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Jag är väldigt nyfiken men då jag samtidigt är rätt pragmatiskt lagd så väntar jag med att ropa ”hurra”. Det vore dock riktigt kul om det kommer ytterligare en fin uppfinning till sportfisket från en urmakare. Vi har ju så att säga en del historia i ämnet inom landet. Minst sagt.

Än så länge har vi inte direkt sett något revolutionerande i ämnet sedan ABU lanserade Record för 2000 år sedan. Det handlar snarare om små steg i rätt riktning, bit för bit. Ett bra exempel är Shimanos DC. Presenterades som att den skulle ge upp till 40% längre kast. Nu skulle det i och för sig vara bra att få reda på hur Shimano fick fram den siffran. Det går givetvis att ställa in en vanlig broms så att DC verkligen når 40% längre men det är rent BS om man jämför med en optimalt inställd rulle med mag eller C.

Det jag har svårast att förstå är hur steg 3-8 i presentationen ovan ska kunna ske snabbt nog i ett mekaniskt system för att det ska fungera optimalt. Delarna har en massa. En massa tar tid att flytta. Speciellt när de är rätt stora som de ser ut att vara i bilden. En stor tyngd påverkar dessutom kastegenskaperna negativt på andra håll. I och för sig ska massan förmodligen inte flyttas speciellt långt. Om ni minns så lanserade Ford ett eget system för ABS när Bosch presenterade just ABS för en massa år sedan. Fords system var mekaniskt. Visade sig vara alldeles för långsamt.

Men som sagt. Jag håller tummarna för att de lyckas få fram något revolutionerande. Vi kanske äntligen kan få nytta av den enorma överkapacitet i form av linmängd som de flesta rullar levereras med idag. Det vi diskuterar i en annan tråd. Håller verkligen tummarna
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-19, 10:07.

Lämna en kommentar:

• Patrik Zander
    replied
    Lite mer information liknande den jag la upp på TackleTour.

Vi har haft doktorer i fysik som kliat sig i huvudet och sagt att de inte förstår hur denna uppfinning kan fungera. Vi har dessutom (tyvärr) låtit konstruktörer hjälpa ossn och som tänkt i gamla banor och kommit fram till kontruktioner som inte fungerat. Detta är en helt ny teknisk lösning som aldrig tidigare existerat.

När Awapatent arbetade med ansökningearna fick vi först negativa besked från både PRV och EPO men efter att ha förklarat funktionen så pedagogiskt vi kunde godkändes patentet. Nedn följer kommunikationen med EPO:

"Before going into detail on an analysis of novelty and inventive step in view of the cited art, the rotational friction brake of the invention will be discussed more generally, and freely, with the aim to increase the basic understanding of the invention and how it differs from rotational friction brakes of the art. In fact, the rotational friction brake of the present invention operates, especially with regards to its actuation, in a completely different way than the rotational friction brakes of the prior art, as defined in the cited documents, and is therefore also a completely different kind of brake. The rotational friction brakes of the prior art cited by the Examiner are all centrifugal rotational friction brakes, i.e. the brake is actuated by the angular speed of the rotating body. In contrast, the rotational friction brake of the invention is actuated by the rate of change of the angular speed, i.e. the time derivative of the speed, and relies on utilizing the inertia to initiate motion of the braking arm. This will for example mean that embodiments of the rotational friction brake of the invention may be arranged so as to be actuated at very low speeds but at high acceleration, or at very high speeds where acceleration goes to a deceleration etc. Such a behavior is not possible for a centrifugal rotational friction brake, which will introduce an increasing braking power as function of increasing angular speed, which results in the actuation of the brake to occur at a specific rotational speed. Furthermore, the invention enables higher angular speeds as it only applies brake force when the rotating second body is changing is rotational speed and, additionally, provides an anti-locking functionality allowing it to function in any rotational speed. This is especially needed in fishing reels to allow longer casts without backlash and is achieved through the following unique characteristics of the invention here described in terms of a fishing cast:

1. Lure is accelerated at beginning of cast and fishing line is being pulled off and accelerates the spool
    2. The invention is deactivated through mass inertia during acceleration
    3. The lure is decelerated by wind resistance and gravitational forces
    4. Plurality of line is being fed out due to spool inertia
    5. Spool inner friction causes deceleration and activates the invention through mass inertia i.e. when the line stops pulling
    6. Friction applied by the invention brakes the spool and thus allow the spool to pick up any line slack
    7. When all line slack is picked up the lure, through the line, accelerates the spool again
    8. The invention is deactivated due to acceleration and mass center inertia

The above sequence described in points 3-8 is repeated until the rotational speed equals zero. This is totally opposite to pure centrifugal brakes as they will continuously apply brake force until rotational speed = 0 as they are activated and regulated by centrifugal forces alone."

Nedan en principiell illustration över Alphabrake

Click image for larger version

Name:	Alphabrake conceptual.jpg
Views:	2
Size:	358,7 KB
ID:	1786504

Hoppas detta underlättar i er förståelse för bromsens funktion, men det viktigaste är ATT den fungerar inte HUR ;-)

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 780 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki