Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xerup
    replied
    Det är ju ett under att ingen av dom etablerade tillverkarna inte redan har uppfunnit en rulle som kastar tillräckligt långt utan trassel... :-)

Använd haspel...

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Någon som hört eller sett något nytt?
    På Facebook och Insta har det i alla fall inte hänt ett smack sedan 2019 vad jag kan se, man söker fortfarande investerare.

Kollade på några av filmsnuttarna på Insta där de demokastar rullen och att döma av dessa klipp så är jag inte imponerad.

Lämna en kommentar:

• Smolt
    replied
    Någon som hört eller sett något nytt?

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Det lät som att kastbromsen inte var färdigutvecklad och att få investerare till utveckling av något som kanske inte ens fungerar blir nog svårt.

Eller behövde man investerare för att dra igång någon form av produktion?
    Så här skriver de på FB:

"Vi planerar använda Kickstarter men vi behöver komma längre med vår produkt innan den kan lanseras där."

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

De verkar ha svårt att hitta investerare, senaste info jag hittar är på Facebook från sommaren 2019 där de ber om tips på hur de kan få in kapital.
    Det lät som att kastbromsen inte var färdigutvecklad och att få investerare till utveckling av något som kanske inte ens fungerar blir nog svårt.

Eller behövde man investerare för att dra igång någon form av produktion?

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Hur gick det med detta tekniska underverk, lyckades man med ett nytt revolutionerande kastbromssystem eller lyckades man bara uppfinna hjulet igen?

Jag var skeptisk redan från början, och tystnaden om detta vittnar kanske om att man hade rätt?
    De verkar ha svårt att hitta investerare, senaste info jag hittar är på Facebook från sommaren 2019 där de ber om tips på hur de kan få in kapital.

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Hur gick det med detta tekniska underverk, lyckades man med ett nytt revolutionerande kastbromssystem eller lyckades man bara uppfinna hjulet igen?

Jag var skeptisk redan från början, och tystnaden om detta vittnar kanske om att man hade rätt?

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Vid praktiskt fiske tycker jag DC rullar råder bot på många problem, så länge man sätter tummen på spolen när betet slår i vattnet (vilket jag inte kan vänja mig av med oavsett om det faktiskt behövs). Vill man slå världsrekord i kastlängd finns det säkert bättre lösningar.

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    Som mekaniskt bevandrad så låter detta lite för bra. Som alla vet så beror skatbo "overspin" på att spolen accelererar fortare än betet drar ut lina eller att spolen fortätter at rotera efter att betet landat. De flesta overspin sker oftast väldigt tidigt i kastet då betet rycker igång spolen med mer kraft än rullens bromsar motverkar och betet drar inte ut lina tillräckligt fort så spolen matar ut mycket mer lina än betet drar ut..

Rullen sägs ha en retardationsbroms ! Och vad är då det ? Retardation vet väl alla från fysiken i skolan är motsattsen till acceleration som betyder att farten ökar. Så en retardationsbroms går in när farten på spolen minskar, alltså normalt i ett lugnt kast när betet slutar dra.

Så rullens bromssysten har sin poäng, du kan kasta lite lugnare då spolen helt saknar broms under kastet förutom om du lagt på mekanisk spolbroms som jag fattar att rullen har. Men detta bromssystem får jag intrycket av att det går in när spolen tappar rotationsfart, alltså när betet tar vatten. Med andra ord så kommer denna broms bara att ta hand om de skatbon som sker i kastets slutskede. Vilket är ytterst få enligt min mening. Så bromsen kommer INTE att gå in då spolen ÖVER- ACCELERERAR fortare än betet i kastets inledning.

Men men den som lever får se. Jag tycker nog Centrifugalbromsar är överlägsna. Kräver dock lite pyssel att hitta rätt och helst skulle man ju vilja justera centrifugalvikter mellan kasten, med eller motvind och när man byter bete. Detta är ju inget man enkelt gör så därför är det en nackdel.

Lämna en kommentar:

• JoelP
    replied
    Vi få hoppas på det bästa. Ser verkligen fram emot detta!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
41 svar
32 369 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Micki.S