Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koster
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Nej, Kastkingrullen har en variant av magnetbroms medans Svivlos kastbroms använder en helt annan teknik (https://svivlo.se/castguard-2/).
    Jo jag hittade faktiskt en hel del info om systemet igår kväll själv när jag bytte till en webbläsare som inte censurerar internet.

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    Kan det vara så att denna "revolutionerande" kastbroms är samma som återfinns i KastkIng MegaJaws?
    https://www.youtube.com/watch?v=hepuU_BBceY
    Nej, Kastkingrullen har en variant av magnetbroms medans Svivlos kastbroms använder en helt annan teknik (https://svivlo.se/castguard-2/).

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Kan det vara så att denna "revolutionerande" kastbroms är samma som återfinns i KastkIng MegaJaws?
    NEW KastKing MegaJaws Elite Baitcasting Reels (https://www.amazon.com/dp/B09B72P8BK?maas=maas_adg_50AF4F6A4AE85CAB4AD6772CFD8F03B4_afap_abs&ref_=aa_maas&tag=...

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

Du besvarar ju din egen fråga
    Poängen är att kunna sälja en lågprisrulle med en dyr broms till ett premiumpris OCH samtidigt tjäna sig en hacka. Tor som sagt att de skulle tjäna mer på det du är inne på, slänga in det i en övertygande (och nära på tidlös) plattform, typa amba 5000 och sedan ta betalt därefter. Då hade jag iaf varit intresserad. Jag har inga problem att betala 5-10 lax för en rulle. Men då ska det inte vara något jag kan få Fladen-brandat för en tusenlapp.
    Nja några 5-10 tusen lägger då inte jag på ngn rulle, behövs inte heller då en begagnad ambis går att får tag på för långt mkt mindre och den håller min livstid ut och kastar fullt tillräckligt för allt det jag använder den till idag.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    Alla dessa 1001 innovationer som endast syftar till en enda sak...att få dig att öppna plånboken oftare. Dyr så in helvete var rullen också, 3300kr.
    Prototypen var ju en Ambassadeur så varför inte sälja själva kastbromssystemet till dessa rullar också så får man ju både en rulle som håller en livstid och en bekymmerslöst kastande för nybörjare?
    Om man kan sälja trimdelar löst så borde ju ett kastbromssystem inte vara några problem!
    Du besvarar ju din egen fråga
    Poängen är att kunna sälja en lågprisrulle med en dyr broms till ett premiumpris OCH samtidigt tjäna sig en hacka. Tor som sagt att de skulle tjäna mer på det du är inne på, slänga in det i en övertygande (och nära på tidlös) plattform, typa amba 5000 och sedan ta betalt därefter. Då hade jag iaf varit intresserad. Jag har inga problem att betala 5-10 lax för en rulle. Men då ska det inte vara något jag kan få Fladen-brandat för en tusenlapp.

Lämna en kommentar:

• Koster
    replied
    Alla dessa 1001 innovationer som endast syftar till en enda sak...att få dig att öppna plånboken oftare. Dyr så in helvete var rullen också, 3300kr.
    Prototypen var ju en Ambassadeur så varför inte sälja själva kastbromssystemet till dessa rullar också så får man ju både en rulle som håller en livstid och en bekymmerslöst kastande för nybörjare?
    Om man kan sälja trimdelar löst så borde ju ett kastbromssystem inte vara några problem!

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    För nytillkomna i tråden, eller för läsare med svårighet att bläddra några sidor bak, har jag tidigare postat jämförelse mellan stora Svivlon och Omoto Rex 300/301.
    Enligt mig är Svivlon en modifierad Omoto Rex.

Fladen NOX bygger, med 99% säkerhet, även den på (är identisk med?) Omoto Rex.

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Kottzor Visa inlägg
    Måste hålla med, dom ser onekligen väldigt lika ut. Fladen & Svivlo

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

Det är en 1000 kr OEM rulle från Korea. Behöver inte vara dålig för det men kvaliteten kommer troligen inte vara på nivå som Daiwa, Shimano, Svenska Abu osv.

Det jag tycker är tråkigt är att man troligen bett alla som man betalar för "testa" rullen att dölja det faktumet. Många har frågat i kommentarsfältet på videor på Youtube kring vem som tillverkar rullen. Svarar man på dessa frågor helt utan värderingar så raderas kommentarerna direkt.

Är inget konstigt att man som litet företag inte har musklerna att ta fram en egen rulle. Även de stora gör det men oftast med mer anpassning. Mycket bättre att bara vara öppna med kunderna så man slipper besvikna konsumenter

Jag fiskar själv med Daiwa lexa 300 I princip uteslutande. Det jag gör med en ny rulle är att sätta spolbromsen så spolen inte glappar och sen magnetbromsen till 3,5/10 vilket tar cirka 20 sek och därefter rör jag aldrig inställningarna. Kastar långt och stabilt utan ett enda bakslag och jag behöver inte använda tummen alls om jag inte medvetet vill bromsa in kastlängden. Har ändå 20-50 pass per år i alla väder mellan mars-nov under några år så lite koll har man ändå.

Ska dock bli intressant att se abborre-rullen. Där gör systemet faktisk nytta och att det är en billig plastrulle gör inget för det är ingen belastning. Rimligt prisatt och med mer öppenhet kring vad man köper så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en rulle för abborre för jag gillar nytänket kring tekniken om det funkar så bra som man säger.
    Tror det var Omoto från Taiwan som tillverkar svivlo.

Lämna en kommentar:

• havreboll
    replied
    Ursprungligen postat av Kottzor Visa inlägg
    Fick hem min Genesis 1 i veckan och var ute ihelgen och testade den i 2tim. Och kan säga att jag är tyvärr inte nöjd. Den känns billig, den låter mkt. Min dragbroms tog inte som den skulle och gick INTE att ställa in. Efter ett tag så började rullen typ "kvittra" så då fick det vara bra för mig. Vet inte om jag fick ett måndags ex. Men för vad rullen kostar så förvänta jag mig mer. Vilket är synd för castguarden funkar och du kastar långt. Men allt runt omkring känns bara för billigt. Sen vet inte jag men oljan på evighets skruven hade börjat skumma och blivigt vit. Och de har jag aldrig vart med om på andra rullar. Så fundera på om dom använt nån olja/fett som inte tål vatten...
    Det är en 1000 kr OEM rulle från Korea. Behöver inte vara dålig för det men kvaliteten kommer troligen inte vara på nivå som Daiwa, Shimano, Svenska Abu osv.

Det jag tycker är tråkigt är att man troligen bett alla som man betalar för "testa" rullen att dölja det faktumet. Många har frågat i kommentarsfältet på videor på Youtube kring vem som tillverkar rullen. Svarar man på dessa frågor helt utan värderingar så raderas kommentarerna direkt.

Är inget konstigt att man som litet företag inte har musklerna att ta fram en egen rulle. Även de stora gör det men oftast med mer anpassning. Mycket bättre att bara vara öppna med kunderna så man slipper besvikna konsumenter

Jag fiskar själv med Daiwa lexa 300 I princip uteslutande. Det jag gör med en ny rulle är att sätta spolbromsen så spolen inte glappar och sen magnetbromsen till 3,5/10 vilket tar cirka 20 sek och därefter rör jag aldrig inställningarna. Kastar långt och stabilt utan ett enda bakslag och jag behöver inte använda tummen alls om jag inte medvetet vill bromsa in kastlängden. Har ändå 20-50 pass per år i alla väder mellan mars-nov under några år så lite koll har man ändå.

Ska dock bli intressant att se abborre-rullen. Där gör systemet faktisk nytta och att det är en billig plastrulle gör inget för det är ingen belastning. Rimligt prisatt och med mer öppenhet kring vad man köper så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en rulle för abborre för jag gillar nytänket kring tekniken om det funkar så bra som man säger.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 579 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46