Titta-in-i-min-rulle tråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Titta-in-i-min-rulle tråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Titta-in-i-min-rulle tråd

    Tråden ska fokusera på att visa bilder på hur våra rullars inre komponenter ser ut efter att dom har använts ett tag.
    Skulle man behöva hjälp med att öppna rullen eller tips på service, då kan vi ta det i en annan tråd.

    Så ett förslag är att skriva lite info om rullen som t. ex:

    1) Tillverkare, tillverkningsår och modell.
    2) Hur länge har det gått sedan tidigare service.
    3) Ungefärlig antal fiskepass/fisketimmar per år.
    4) Hur länge har du haft rullen/rullarna.

    Det är kanske alltid bäst att posta bilder på sina egna rullar ifall det kan komma frågor på ev fel och dylikt.

    Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2018-03-20, 23:12.

  • #2
    1) Shimano Calcutta Conquest [HG] 201, 2014
    2) Ungefär ett år
    3) 60+ fiskepass i bräckvatten per år
    4) Sedan 2014 [utan HG]
    Bifogade filer
    Senast ändrad av tonyex; 2018-03-20, 23:38.

    Kommentera


    • #3
      1) Shimano Tranx 301
      2) ca 3 månader.
      3) 25-30 pass i bräckvatten och några i sötvatten
      4) Precis när de släpptes, 2017-03-xx

      Click image for larger version

Name:	20180320_210354[1].jpg
Views:	2
Size:	1,08 MB
ID:	1786522

      Click image for larger version

Name:	20180320_210040[1].jpg
Views:	2
Size:	1,07 MB
ID:	1786523

      Häls //T
      Senast ändrad av tonyex; 2018-03-21, 09:06.

      Kommentera


      • #4
        Kul initiativ! Det här kommer att bli en intressant tråd!

        Jag ska posta några rullar lite senare!

        Kommentera


        • #5
          Vi ska inte falla tillbaka till gamla vanor där man har fokus på rubriker istället för att hjälpa folk och spridda kunskap. Fråga mig istället hur har jag lyckats så bra med dessa rullar, trots relativt hårt fiske!

          Mitt motto är: kan du, då kan jag oxå [eller tvärtom] :wink

          Det du kanske inte vet, men jag har full koll på är att Jontak (har "bråkat" med honom i mer än 10 år nu) har en förmåga att hitta fel på vilken rulle som helst.

          ... och nu har du samlat tillräckligt med "minuspoäng" för att bjuda på en förleksfisketur i dina vatten!


          //T

          PS: Du kan alltid modda inlägget och posta en bild på en fin rulle istället. Du kan bättre än så.
          Senast ändrad av tonyex; 2018-03-21, 15:48. Anledning: Tog bort citering

          Kommentera


          • #6
            Kul tråd!
            Förstår dock inte varför bara egenägda rullar ska publiceras. Jag har mängder med bilder på rullar vilka jag garanterat vet mer om "fel och dylikt" än ägarna.
            Ska tråden visa hur rullar ser ut på insidan borde det gälla alla rullar, oavsett ägare eller förutsättningar, för att få ut maximal information till oss andra.

            Jaja, till ämnet:

            Shimano Symetre 2500, årgång cirka 2005.
            Rullen är endast regelbundet oljad i lager, lintrissa samt spolaxel. Tror jag öppnat den en gång tidigare sedan inköp.
            Senaste två åren har rullen vilat, innan dess cirka 15-50 pass per år.
            Köpte rullen ny i USA.

            Click image for larger version

Name:	Symetre01a.jpg
Views:	1
Size:	404,5 KB
ID:	1786527

            Det här är kvalité för mig!
            Jag är så trött på onödigt dyra rullar med kraftigt överdrivna egenskaper som ändå inte håller.
            Köpte den här haspeln för en billig peng och har använt den i sött, salt och bräckt vatten till alla möjliga former av fiske.
            Jag har bytt slirbromslamellerna två gånger i övrigt är rullen knappt rörd förutom noggrann sköljning och torkning efter varje
            fiskepass.
            Den bara går och går medan 10 år yngre och 10 gånger dyrare rullar som passerar här hemma många gånger ser ut som skräp
            inuti.

            Kommentera


            • #7
              @Jontak.

              Det jag syftade på med "gärna egenägda rullar" är att förmodligen blir lättare för oss att få tydligare information om hur rullens historik, hur har den förvarats, om den har servats överhuvudtaget, när ev fel uppstod, när började man få signaler på att något var fel och hur agerade man då , osv. Självklart att vi ,rullfixare, vet vad felet är, hur det uppstod och vad rullägaren har slarvat med, osv. Så tanken bakom det var att få en mer fullständig bild om rullens historia.

              Så med andra ord, det var inte mening att det skulle tolkas på det sättet du beskrev, så kör på!

              Det är inte heller någon bra ide att fylla tråden med att hänga ut rullar som vi vet har eller har haft återkommande kvalitetsproblem och då syftar jag inte på de "problemrullarna" du har skrivit om.

              Häls //T
              Senast ändrad av tonyex; 2018-03-21, 08:33.

              Kommentera


              • #8
                Kul tråd. Men mina rullar är rätt trista att visa upp. Jag roade mig med att kika på de mest använda rullarna och alla ser ut som nya inuti. Eller det var fel. De är bättre smorda än vad de var när de levererades. Enda som har hänt är att fettet bytt färg från en kaffelattefärgad nyans (Cals) till att blivit mörktgrått och att fettet flyttat lite på sig. I övrigt syns det inte ett spår av salt eller vatteninträngning eller några skador.


                Kikade på 4 st runda Ambassadeurer, en Mörrum SX1600, en Zillion TWS, en Revo Premiere gen 3 samt en CQ200DC. Hur fina som helst. De har gått minst 40-50 timmar var i mestadels bräckt vatten.Kan inte ens påstå att skicket beror på hur jag har behandlat dem efter fiskepassen mer än att jag låtit dom torka luftigt. Har en rulle druknat av någon anledning så har jag givetvis tagit hand om den efter passet mer noggrant.

                Dock är alla mina rullar utsatt för en inre kärlek. Uppsmorda direkt efter inköp och därefter lättare smörjning efter några få pass. Typ varannan gång. En mer grundlig genomgång sker årligen. Ska se om jag kan rota fram några bilder
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-21, 13:19.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Tråden ska fokusera på att visa bilder på hur våra rullars inre komponenter ser ut efter att dom har använts ett tag.
                  Skulle man behöva hjälp med att öppna rullen eller tips på service, då kan vi ta det i en annan tråd.

                  Så ett förslag är att skriva lite info om rullen som t. ex:

                  1) Tillverkare, tillverkningsår och modell.
                  2) Hur länge har det gått sedan tidigare service.
                  3) Ungefärlig antal fiskepass/fisketimmar per år.
                  4) Hur länge har du haft rullen/rullarna.

                  Det är kanske alltid bäst att posta bilder på sina egna rullar ifall det kan komma frågor på ev fel och dylikt.

                  Häls //T
                  1:Ambassadeur 5000c Köpt 1998 av min mor till mig för ja hade klarat en vecka utan att åka in till rektorn
                  2: Jag har droppat nån oljedroppe på lagret på spol lagret
                  3: Jag hade flera år ja hellre jagade damer än drog gädda men dom senaste fem åren har det dragits stora mängder gädda och från det att isen lämnar sjön till det att den fryser till så fiskar ja i regel varann dag minst 6 timmar dvs väldigt mycket. Självklart har ja mängder med rullar men denna har gått lääääänge
                  4: Som sagt den köptes 1998 för hemska 1199kr!!







                  i morgon ska ja ta isär min tranx 300

                  Kommentera


                  • #10
                    @_Ekman_ : Är du säkert på att du inte tog fel rulle? Ser ofiskat ut! //T

                    PS: Det här slår allt: "Köpt 1998 av min mor till mig för ja hade klarat en vecka utan att åka in till rektorn "

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X