Bromsproblem ambassadeur svartzonker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsproblem ambassadeur svartzonker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team RedGädd Sebban Visa inlägg
    Hej. Har en ambassadeur svartzonker som jag inte blir riktigt klok på.
    Har kopplat bort alla sex bromsvikter och och ställt den mekaniska bromsen på så liten bromseffekt som möjligt men rullen bromsar ändå och betena kastas inte iväg särskilt långt. Tycker heller att det blev så stor skillnad på rullen efter jag avaktiverade bromsvikterna. Har ett Veritas 2.0 150 g 6.6 för spö och 0.36 lina. Någon som vet vad det kan vara för problem? Eller ska rullen vara Så?
    Om du släpper på kastbromsen 100% och tar ett drag på 50 gram och låter det falla 1 meter så det slår i backen. Får du ett stort overrun då? knappast science men kan ge en indikation om nåt är fel.

Kommentera

Om alla bromsarklutchar är låsta och sk mekaniska spolbromsen är justerad så att spolen har ett litet glapp i sidled så ska spolen torrsnurra 5-10 s om du sätter ordentlig fart på den med tummen. Stannar den snabbare så är något fel. Ett vanligt fel är att man klämt en av bromsklutcharna när man monterat fast gaveln igen. Dvs en av dem har varit i sitt yttersta läge när man satt tillbaka gaveln.

För övrigt så ska man inte följa ABUs råd om att använda den sk mekaniska spolbromsen till att bromsa spolen. Kullagren som sitter i spolen är inte designade för en belastning i sidled. De kommer att slitas ut i förtid. Tummen är ett mycket bättre alternativ att använda för att bromsa spolen när betet slår ner i vattnet.

Det går att få en Ambassadeur att torrsnurra mycket längre än 5-10 s. Jag har en som snurrar ett par minuter. Dock har det en ytterst liten påverkan under praktiska fisket ute på ett vatten.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Har ett Veritas 2.0 150 g 6.6 för spö och 0.36 lina.
        Testa med ett annat spö, den där påken lär du inte komma många meter med oavsett rulle.

Kommentera

Hej. Har en ambassadeur svartzonker som jag inte blir riktigt klok på.
          Har kopplat bort alla sex bromsvikter och och ställt den mekaniska bromsen på så liten bromseffekt som möjligt men rullen bromsar ändå och betena kastas inte iväg särskilt långt. Tycker heller att det blev så stor skillnad på rullen efter jag avaktiverade bromsvikterna. Har ett Veritas 2.0 150 g 6.6 för spö och 0.36 lina. Någon som vet vad det kan vara för problem? Eller ska rullen vara Så?
          Hej Sebastian;

Ett 6.6 fots spö är i kortaste laget för att kunna räkna med några kastlängdsrekord och du har väl inte vant dig vid vare sig rulle eller spö...
          Du får träna, träna och åter träna för att öka dina kastlängder....

Övning ger färdighet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Inget har nämnts om hur långt det egentligen kastas, den enda ts skriver är "inte särskilt långt". Alla har oika preferenser om vad långt är. Handlar det om 3m, 10m, 20m? Är man van vid att kasta med 12' spön och sedan sätter rullen på ett 6,6" spö blir ju skillnaden enorm

Kommentera

Ska testa lite av tipsen som jag fått och tack för de fördummande kommentarerna.�� men ska tillägga att jag kört med min mörrumrulle på detta spö och kastat kast som är säkert tre gånger längre. Vet att det inte är samma typ av rulle men trodde jag skulle kunna kasta längre än tio till femton meter med min svartzonker. Men får hem en jb i veckan och får jämföra kastegenskaperna på den och sen avgöra om det är jag eller rullen som gör fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Kastade en Hilo på 100gr och kommer väl en 35-m med ett 6.6ft jerkspö. Långt från optimalt men det var det som fick plats i bilen den dagen.
                Efter en timme kom jag väl 10m till kanske.
                Oki jag kanske kommer tio -femton meter trots alla bromsar inaktiva. Och har ju kört några timmar. Ska tilläggas att jag kört beten som väger mellan 60-120g

Kommentera

Oki jag kanske kommer tio -femton meter trots alla bromsar inaktiva. Och har ju kört några timmar. Ska tilläggas att jag kört beten som väger mellan 60-120g
                  10-15m är helt absurt lite.
                  Man brukar kunna höra på rullen när den går tungt, hörde skillnad på den när jag började och när den började fungera som den var tänkt.
                  Mörrum är ju en annan rulle som du säger men principen är ju densamma.
                  Är det en sådan där du har ett vred på varje sida av spolen?
                  Kanske är att den ena är felaktigt inställd så det blir skit på grund av det?
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

När du säger att du har släppt alla bromsar, det är inte så att du har dragit ut dom så dom är aktiva?
                    Det är det jag kan komma på som förklarar problemet.
                    Är dom intryckda så dom är oaktiverade då borde du ha problem med overun.
                    Kan du lägga upp en bild på hur du har gjort med bromsarna?

Kommentera

Inte ens med alla sex bromsklutchar aktiva ska kastlängderna bli så korta som 10-15 meter. Något är galet med rullen. Och nej. Du behöver inte slita in rullen. Eller rättare sagt så kommer det inte bli bättre förrän efter flera år av fiske. Är rullen rätt monterad så snurrar allt som det ska. Det man kan tjäna på efter flera år av fiske är att en plastlagrad högfartsdel, dvs plastlagren i linförarskruven och mellandrevet blir så pass slitet att de börjar snurra lättare. I original är de allt annat än lättsnurrande. Men de kommer INTE påverka så mycket att dina korta kastlängder uppnås. Är högfartsdelen kullagrad vinner du inget på att ”slita in den”. Kullagren slits inte in. De slits ut.

Är spolen lagrad i bussningar finns lite men ytterst lite på att vinna efter en inköringingsperiod. Men fortfarande gäller att 10-15 m kastlängder är inte rimligt. Något är galet
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 912 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S