Serva Calcutta Conquest själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva Calcutta Conquest själv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Serva Calcutta Conquest själv?

    Har en Calcutta Conquest som skulle behöva lite service inför säsongen. Har servat några Ambassadeurer själv men dom är väl något simplare misstänker jag..

    Om man är noga och knäpper kort åt vilket håll delarna sitter och i vilken ordning, fixar man det själv då utan allt för mycket erfarenhet av rullar?

    Är det något speciellt man ska tänka på med en Conquest?

    Man kan ju såklart lämna in den till en fiskebutik, men man vill ju gärna lära sig någon gång.

  • #2
    Bara att köra, ingen raketforskning.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Har alltid fått höra från alla möjliga håll att Ambassadeurer är så sjukt lätta att mecka med och att rullar som calcutta eller för att inte tala om lågprofilsrullar är så otroligt mkt mer komplicerade att serva att folk till och med väljer bort dom pg a det.

      Men har aldrig sett det komplicerade?

      Alla multirullar är ju uppbygdda på samma sätt. Mer eller mindre. Men har aldrig förstått hysterin om att alla rullar förutom runda ambor skulle vara svåra att serva.

      TIps är att lägga upp en vit kökshandduk som du meckar på, alla delar syns mot det vita och dom studsar inte. Sen lägger du alla komponenter på duken i samma ordning som du monterar av dom.

      Kommentera


      • #4
        Det känns ju fortfarande evighetslångt tills isen går upp så du har ju gott om tid på dig att försöka få ihop rullen efter att du har tagit isär den
        Instagram: mattiasandersson90

        Bara ett kast till...

        Kommentera


        • #5
          Håller med de föregående talare. Det är lika lätt lr svårt som vilken rund fiskrulle som helst.
          Själv har inte skrivit en guide på svenska för att jag tycker att det inte behövs alls.


          En bra guide att luta sig emot finner du här:

          https://gaspinggurami.wordpress.com/...-conquest-200/

          Häls //T

          Kommentera


          • #6
            Nya Conquest är tämligen enkel att plocka isär och få ihop igen. Inga direkta fällor heller för den delen även om det är klokt att hålla koll på #68 och #111 på bilden nedan. Små gynnare som kan ge sig av innan man ens sett dem.
            Click image for larger version

Name:	CQplutt01a.png
Views:	1
Size:	278,1 KB
ID:	1786620

            Det är bara sätta igång och skruva, vi är troligtvis ett gäng här som rivit vår beskärda del Conquest och förhoppningsvis kan hjälpa vid eventuella bekymmer.

            Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
            Har alltid fått höra från alla möjliga håll att Ambassadeurer är så sjukt lätta att mecka med och att rullar som calcutta eller för att inte tala om lågprofilsrullar är så otroligt mkt mer komplicerade att serva att folk till och med väljer bort dom pg a det.
            Håller med i stort men det finns många som uppenbarligen har väldigt svårt för det tekniska.
            Jag har plockat ihop otaliga rullar åt ägare som absolut inte klarat av att få ihop dem, även en hel del runda Ambassadeurer. Praktexemplet är den C4 jag fick med spoldrevet löst jämte rullen och ett konstaterande att rullen "inte fungerade efter service". Plastdrevet var bortplockat för att spolen skulle gå i med centrifugalbromsbrickan mot icke vevgavel.
            Senast ändrad av JontaK; 2018-04-03, 03:05.

            Kommentera


            • #7
              Ja att folk har tummen mitt i handen är ju en annan sak.

              Talar om det faktum att vissa ratat lågprofilare eller andra rundgavlade rullar för att dom skulle vara svåra att öppna upp.
              Vilket är bara skitsnack. Likheterna är långt fler än olikheterna. Så behärskar man den ena gör man även det med den andra, om man som sagt inte faller på förstnämnda punkten.


              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg


              Håller med i stort men det finns många som uppenbarligen har väldigt svårt för det tekniska.
              Jag har plockat ihop otaliga rullar åt ägare som absolut inte klarat av att få ihop dem, även en hel del runda Ambassadeurer. Praktexemplet är den C4 jag fick med spoldrevet löst jämte rullen och ett konstaterande att rullen "inte fungerade efter service". Plastdrevet var bortplockat för att spolen skulle gå i med centrifugalbromsbrickan mot icke vevgavel.

              Kommentera


              • #8
                Haha. Dra inte alla rullar över en kam. Det finns lättare och svårare rullar. Plockade isär min gamla ABU XLT för något år sedan. Lyfte försiktigt på locket till vevgaveln och ett hundratrettiosju små prylar flög iväg. Nåja. Även den rullen gick att få ihop med sprängskissen. Annars håller jag med er. Ingen raketforskning direkt. Var försiktig när du lyfter på någon bussning eller lager. Rätt ofta sitter det en tunn bricka under som följer med då den är fastkletad i smörjmedlet.

                Fortfarande anser jag dock att runda Ambassadeurer är klart lättast att serva. Men det beror mest på att den är ”ärlig”. Inga dolda skruvar utan allt är lätt synligt. Men när du väl hittat de dolda skruvarna så är alla rullar av ungefär samma konstruktion

                Annars är jag helt enig med JontaK. Kunskapen hos många om mekanik lämnar rätt mycket att önska. Det är bara att läsa trådar här på fs så blir det uppenbart. Men har du inte tummen mitt i handen och är försiktig och noggrann så är det inget bekymmer
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-05, 22:28.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Haha. Dra inte alla rullar över en kam. Det finns lättare och svårare rullar. Plockade isär min gamla ABU XLT för något år sedan. Lyfte försiktigt på locket till vevgaveln och ett hundra trettio sju små prylar flög iväg. Nåja. Även den rullen gick att få ihop med sprängskissen. Annars håller jag med er. Ingen raketforskning direkt. Var försiktig när du lyfter på någon bussning eller lager. Rätt ofta sitter det en tunn bricka under som följer med då den är fastkletad i smörjmedlet.

                  Fortfarande anser jag dock att runda Ambassadeurer är klart lättast att serva. Men det beror mest på att den är ”ärlig”. Inga dolda skruvar utan allt är lätt synligt. Men när du väl hittat de dolda skruvarna så är alla rullar av ungefär samma konstruktion

                  Annars är jag helt enig med JontaK. Kunskapen hos många om mekanik lämnar rätt mycket att önska. Det är bara att läsa trådar här på fs så blir det uppenbart. Men har du inte tummen mitt i handen och är försiktig och noggrann så är det inget bekymmer


                  Haha, som att montera ihop en "Automag" utan sprängskiss och utan bilder... alla dessa fjädrar, var ska de sitta....
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 136 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 277 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  89 089 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 363 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X