Billig vs dyr multirulle abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig vs dyr multirulle abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billig vs dyr multirulle abborre

Tjena!
    Ska försöka sattsa mer på borre i år.
    Har skaffat mig ett spinnset.
    Rullen är en shimano casitas,tycker inte ja får till kastlängderna + att ja lätt får po.
    Är dyrare rullar typ metanium,antares,steez mm mer (stabila) till lättare beten?
    Lr är det handhavande fel å ja som ä oduglig med min kastteknik mm?
    Har bara kört multi till gäddfisket,men där har ja inga bekymer.
    Upp till diskution å va inte rädda för å säga att ja är en oduglig kastare,ä het ny på detta med multi å lättare beten.

Mycket möjligt att dyrare rullar är lättare att ställa in för lättare beten. Kan rekommendera shimano curado i 70/71 storlek för abborrfisket, prisvärd mindre rulle som kastar riktigt bra

Kommentera

Du är nog ingen oduglig kastare, jag har precis samma problem. Med det sagt är jag ingen "super-kastare" heller, men med gäddrullarna (Shimano Curado, Daiwa Lexa och Luna, ABU Rocket, JB, m.fl, m.fl) har jag aldrig några problem. Jag kan ta i allt vad jag orkar, jag fegar aldrig och jag får i princip aldrig over runs...

Nu har jag väl i.o.f.s. inga "finrullar" för det lättare fisket, men det har jag ju inte för det tyngre fisket heller, men jag upplever samma som du. Väldigt "fjuttiga" kastlängder och även då är rullarna ganska nervösa. Kan väl säga att dom oftast får ligga till förmån för haspelrullarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Du är nog ingen oduglig kastare, jag har precis samma problem. Med det sagt är jag ingen "super-kastare" heller, men med gäddrullarna (Shimano Curado, Daiwa Lexa och Luna, ABU Rocket, JB, m.fl, m.fl) har jag aldrig några problem. Jag kan ta i allt vad jag orkar, jag fegar aldrig och jag får i princip aldrig over runs...

Nu har jag väl i.o.f.s. inga "finrullar" för det lättare fisket, men det har jag ju inte för det tyngre fisket heller, men jag upplever samma som du. Väldigt "fjuttiga" kastlängder och även då är rullarna ganska nervösa. Kan väl säga att dom oftast får ligga till förmån för haspelrullarna.
        Ok,skönt man inte ä ensam iafhaha!!!
        Synd,ja gillar värkligen känslan i multi.
        Aja annars ä d väll bara köpa på sig nån billig flätlina å öva på gräsmattan.

Kommentera

Vad har du för spö? Ska man kasta lätta beten så ställer det högre krav på spöt. Förut hade jag en shimano scorpion 1000xd med hedgehog bfs lager o availspole på ett sg finezze 3-18g. Linan jag använde va sufix nano braid i 0.08. Med den uppsättningen klarade jag att kasta ner till 4-5g. Vid lägre vikter så ville inte spöt ladda ordentligt. Sen är ju tex små lätta balsawobblers alltid svåra att kasta då det är stort vindfång i förhållande till vikten. Idag använder jag en ambassadeur 1500c på ett st:croix jig'n worm -1oz. Men med den uppsättningen kastar jag inte så lätta beten,men det gör inget då jag vanligtvis inte fiskar med så lätta beten. Merparten av mina beten till borre ligger på 12-25g.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kommentera

Trodde personligen att ett abborrset med lågprofilare skulle ställa till det vid fiske med lätta beten. Köpte mig en Zillion och ett Tatula spö för att testa. Rätt inställd kan jag snärta iväg lätta beten utan minsta antydan till overrun.
              Men som sagt spöt hjälper till att få till det.
              Var iofs inte svar på frågan men jag är övertygad att du får det du betalar för. Zillion idag och en steez i morgon... Daiwa är iaf i mitt tycke ledande på riktigt fina high end rullar.
              Senast ändrad av Guest; 2018-04-11, 16:20.

Kommentera

En lätt/lättad spole är nödvändig om du skall kasta riktigt lätt. Med min aborrspinnkit kan jag kasta ner till 8g wobblers bekvämt (Orra så ingen finrulle). Vill jag fiska lättare än så så tar jag en haspel. Lär dig kasta "underifrån", det gör det lättare om spöt inte laddar ordentligt.

Kommentera

Dom flesta gäddrullar klarar av att kasta en 10 grammare med tunnare lina över 40 meter.
                  Finessrullarna kastar ett 3,5 gramsdrag lite drygt 20 meter med 0,25 nylonlina.
                  Det gäller även en ambassadeur med ut-trim (samma som finessrullarna alltså).

Så även rullar som är bygda för små kastvikter kastar förhållandevis kort med lätta drag.

Förutsättningen är att rullen gås igenom, rengörs och smörjs med tunnare olja i högfartsdelen (linspolens lager).
                  Evighetsskruven och dess lager påverkar kastlängden marginellt.
                  /John

Kommentera

När man spolar på tunnare lina behöver man inte fylla rullen. Det går ofta bättre att kasta små vikter med en halvtom rulle. Mindre massa att accelerera i början av kastet.
                    /john

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 910 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf