kastbroms calcutta 300d - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastbroms calcutta 300d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kastbroms calcutta 300d

    Hej!
    Har en ny Calcutta denna säsong, riktigt fin!

    Dock får jag inte kläm på kastbromsen, har råkat ut för några overrun. Har aktiverad ett par vikter till så 4 av 6 är aktiverade.

    När jag frikopplar åker draget rakt ned oavsett vilket håll jag skruvar åt på kastbromsen, känner egentligen inte att den bromsar något alls.
    Någon som har tips?

  • #2
    Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Hej!
    Har en ny Calcutta denna säsong, riktigt fin!

    Dock får jag inte kläm på kastbromsen, har råkat ut för några overrun. Har aktiverad ett par vikter till så 4 av 6 är aktiverade.

    När jag frikopplar åker draget rakt ned oavsett vilket håll jag skruvar åt på kastbromsen, känner egentligen inte att den bromsar något alls.
    Någon som har tips?


    Du tänker nog på den mekaniska bromsen som är den lilla ratten under/bakom stjärnhjulet.
    Det är den man normalt skruvar på när man vill få spolen att snurra trögare på det sättet du förklarar.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Jag har en calcutta 301d och på den har jag aktiverat 3 av 6 vikter. Men för att justera hur lätt spolen ska snurra så är det den lilla ratten som sitter på samma gavel som veven och stjärnhjulet. Om du har kvar kartong och instruktionshäftet så står det där vad de olika bromssystemen är till för. Det brukar även stå vilka åtgärder du ska göra om du får overrun i början eller slutet av kastet.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
        Jag har en calcutta 301d och på den har jag aktiverat 3 av 6 vikter. Men för att justera hur lätt spolen ska snurra så är det den lilla ratten som sitter på samma gavel som veven och stjärnhjulet. Om du har kvar kartong och instruktionshäftet så står det där vad de olika bromssystemen är till för. Det brukar även stå vilka åtgärder du ska göra om du får overrun i början eller slutet av kastet.
        Ja precis den ratten menar jag. Oavsett hur "hårt" eller löst jag har denna tycker jag inte de gör någon märkbar skillnad. I min värld så tänker jag att om jag drar åt denna till max så kommer inte draget någonstans när jag frikopplar.

        Läst att en bra första inställning är att om man frikopplar så skall draget sakta sjunka nedåt, självklart kan man släppa på denna när man fått mer kläm på grejerna

        Kommentera


        • #5
          Vet inte hur calcuttan är då jag inte äger nån. Men brukar ju sitta nån bricka i vredet/koppen det pratas om. Fattas den kan ju problem liknande ditt uppstå.

          Kommentera


          • #6
            Kanske har tappat bort nån del när du servat?
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • #7
              Har endast plockat bort en gavel för att komma åt vikterna och ingen del vad jag kunde se lossnade då. Får väl plocka isär vid tillfälle och ta en titt.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              231 svar
              32 077 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gösalf
              av Gösalf
               
              Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
              22 svar
              11 042 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Äldre Id  
              Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
              271 svar
              47 616 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Herrlin
              av Herrlin
               
              Startad av Flintpelle, 2022-01-17, 18:22
              50 svar
              6 178 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo
               
              Startad av Bilbo, 2025-03-22, 14:06
              11 svar
              1 029 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Bilbo
              av Bilbo
               
              Arbetar...
              X