Det är en smaksak vad man väljer. Herr Tobias brukar orera för styvare spön. Själv så har jag spön av alla sorter. Bl.a. det Veracity han lovordar. Ett spö klassat till 10-35 gr och tämligen snabbt. Dvs styvt och rappt. Gillar det skarpt med vobblers som går lite djupare eller jerkbait men det är lite väl styvt för mindre jiggar.
Hade tidigare Westin. W3 TCC 7-21gr tror jag det hette. Skön aktion och lagom styvt men oskönt handtag. Kalas till jiggar och mer grundgående vobblers. En ny favorit är annars Svartzonkers nya. Måste väl vara det som ni redan nämnt. Har för mig det är klassat 8-21 gr eller så. Riktigt skönt spö. Använder det som allround till allt.
En annan favorit är ett nytt spö från ABU som heter Stinger Plus. Tokdyrt i Sverige men det går att köpa från Japan på eBay för 1200-1300 kr. Mitt är klassat ca 8-21 gr. Omräknat från Lbs så det blir lite på en höft. Det är med råge det skönaste spö jag använt. Mjukare än Veracity men med mer ryggrad än SZ.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Conquest 101 V/S Curado 71
Collapse
X
-
Det handlar inte om enstaka ord. Det handlar om att du antingen väljer att läsa mina inlägg på ett sätt som passar dig, eller så förstår du verkligen inte vad jag egentligen skrivit. Ditt eller mitt fel, vem vet? Nu lägger jag ner mitt engagemang i denna sandlåda till argumentation med dig. Åter till TS.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggSuck, hänga upp sig på specifika ord... 7?
Även om du inte använde ordet "dissa" så sa du att det finns bättre rullar "om si och så, osv" å då använde jag ordet "dissa" istället för "välj ngt annat" kanske ett alldeles för tufft ordval... sorry, sedan började du prata Avail när jag nämnde Kinaspole för 35 USD... Där någonstans tappade du mig...
Vad ska vi rekommendera för spö till dessa 8g balsawobblers för där lär inte Westins Cast 7' 5-20g... leverera, knappt fungera... kanske Loomis GLX har nått lightspö?
Lämna en kommentar:
-
Innan jag köpte Svartzonker så funderade och klämde jag även på Westins TC 7'1" 7-21g, Perception 7'6" 5-20g, Daiwa PX 742M 10-30g och SG Black Savage 7'3" 9-27g. Sen finns ju flera odelade basspön mellan 6'10"-7' men jag gillar lite längre och 2-delat.. Daiwa har längst bakhandtag och Perception/Westin TC det kortaste...
De senaste ovan kan låta kralligt men är ganska lätt, har nog den mjukaste toppen av alla spön ovan och bör laddas bra med 10g- uppåt och jag tror alla funkar väl med 10-15g men jag har inte prövat dem...
Lämna en kommentar:
-
TjäänaUrsprungligen postat av anteman Visa inläggJa jag hoppas det funkar med Curadon!
Vad gäller spö så har jag precis köpt ett okastat Svartzonker 7,5" 6-21g som känns precis rätt för mina 9-19g wobblers. Ska du köra lättare så tror jag att ett något klenare spö blir bättre, Westins Cast 7' 5-20g månne?
Kollade söders och dogger och kunde inte hitta ditt svartzonker. Vore snällt med länk. Eller utförligare namn och modell.
På dom igen
Bb
Lämna en kommentar:
-
Tjääna
Återigen tack för support och svar.
Ska kolla in Svartzonkerspöt och spön som liknar. Är jag rätt ute när jag letar efter ett styvare spö. Som jag skrev så blir det haspel till de lättare betena.
Tänkte också på handtagets längd. Jag gillar ju långa bakhandtag i helkork. Inser att jag nog måste tänka om där. För det är väl så att man måste arbeta med mycket handled för att hålla betet igång. Och då är ett kortare handtag att föredra. Är mitt resonemang riktigt eller är jag ute och cyklar.
Kan väl berätta att jag köpte Perchfightspöt för haspel, 7,3 fot 5-30 gram. Testade det sist, använde då wobblers som vägde runt 10-15 gram. Skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det var för styvt för min smak. Men jag inser att styvheten gör att det är lättare att dirigera och styra betet och att känsligheten blir bättre. Kastlängden var inte längre än med ett mjukare spö, men visst betet kan man "leka" som man vill med. Så det är väl bara att vänja sig.
Sen ifrågasätter jag den första spöringen (ni vet den där typen med en liten ring mitt i), tyckte den bromsade kasten vilket den inte skulle göra. Använde 0,14 flät när jag testade.
Har ni fler förslag på multispön som funkar till wobblers mellan 10-15 gram så tar jag tacksamt emot förslag.
På dom igen
Bb
Lämna en kommentar:
-
Suck, hänga upp sig på specifika ord... 7?
Även om du inte använde ordet "dissa" så sa du att det finns bättre rullar "om si och så, osv" å då använde jag ordet "dissa" istället för "välj ngt annat" kanske ett alldeles för tufft ordval... sorry, sedan började du prata Avail när jag nämnde Kinaspole för 35 USD... Där någonstans tappade du mig...
Så då lämnar jag rullfrågan... Vad ska vi rekommendera för spö till dessa 8g balsawobblers för där lär inte Westins Cast 7' 5-20g... leverera, knappt fungera... kanske Loomis GLX har nått lightspö?
Lämna en kommentar:
-
Vet inte var vi missat varandra. Var har jag skrivit att TS ”ska dissa Curadon”? Eller köpa en Aldebaran OCH en trimspole från Avail? Om det är någon rulle som knappast behöver en trimspole så är det snarast Aldebaran BFS! Var hittar du allt detta i mina inlägg? Har du ens läst mina inlägg? Jag har inte försökt få TS att köpa vare sig den ena eller den andra rullen. Eller en Aldebaran för den delen..Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJag förstår faktiskt inte fullt ut dina inlägg givet 8-15g wobblers,är ju inte BFS De Luxe han ska ägna sig åt.
Menar du att TS ska dissa t ex SV spolar eller Curado 70 och gå Aldebaran med Avail spole för ytterligare 150 USD? Har du prövat dina SV rullar med en Kinaspole för 35USD gjord för 1,5-15g som Joens fick fina resultat med även med små, lätta beten? Kanske funkar det bra från 5g och allt bättre med ökande kastvikter? Så såg jag det i videon men "bra" är ett relativt ord.
Kan TS tänka sig en billig, begagnad T3 som har 3D magbrake så får han en rulle som kan hantera SV-spolen än mer varierat än nuvarande Tatula/Zillion.
Eller så går han All in på Shimano om det fabrikatet är nödvändigt
Eller haspel!
Jag har försökt få TS att förstå att det är en stor skillnad på en 8 gr balsavobbler och en 15 gr plastvobbler med kastkulor i sig. Den förstnämnda kommer inte att bli speciellt kul att använda på någon av de rullar han valde mellan. Det kommer att gå att fiska med den men kasten lär knappast bli speciellt långa. Den sistnämnda kommer att fungera fint på bägge alternativen. Eller med en Abu Black Max för 700 kr.
Faktiskt ganska festligt att två människor kan misstolka varandra så till den milda grad. Ledsen om jag bidragit med förvirring....Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-05, 23:16.
Lämna en kommentar:
-
Ja jag hoppas det funkar med Curadon!
Vad gäller spö så har jag precis köpt ett okastat Svartzonker 7,5" 6-21g som känns precis rätt för mina 9-19g wobblers. Ska du köra lättare så tror jag att ett något klenare spö blir bättre, Westins Cast 7' 5-20g månne?
Lämna en kommentar:
-
Grattis till en trevlig rulle, har själv precis köpt en till abborre fiske.Ursprungligen postat av Barabajare Visa inläggCuradon (redan inköpt, gick snabbt där , beställde idag) 0.25 nylon.
Skall bli spännande att se vilken jag hanterar bäst.
Har provat den på jiggar och det kastar den galant.
Ska bli intressant att höra hur du den är till lättare vobbler
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar