ABU Matic 290 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Matic 290

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Matic 290

Hej fiskevänner

Jag hittade min fars gamla ABU Matic 290 vid en genomgång av mitt vindsförråd. Den kan inte ha sett dagens ljus på ca 30 år skulle jag tro. Jag kommer ihåg att han var väldigt nöjd med den rullen och han påtalade ofta hur förträfflig den var. Som en kul grej så skulle jag vilja serva den och därefter nostalgi-fiska lite med den. Vore intressant att jämföra en över 30 år gammal inkapslad rulle med mina moderna fiskerullar. Någon som har koll på dessa klenoder och vet om det är enkelt att ombesörja servicen själv- eller om det är bättre att skicka iväg den till någon sakkunnig?

Tack på förhand!

Hej! Jag har precis köpt några Abumatic, det är 30 och 110 och ett par till.
    Jag smörjde de med silikonspray, en funkar jättebra, men två släpper linan ibland utan att jag trycker på knappen. Testa smörja å på med lina skulle jag säga.

Kommentera

Hej!
      Abumatic är ju inga avancerade konstruktioner så dom är väldigt enkla att smörja upp själv med lite rullfett och rullolja!
      Jag har själv kvar min gamla 290, det var ju "värstingen" i ABU:s sortiment av inkapslade rullar när man var ung
      Jag har säkert kvar smörjschema som man fick till och jag vet nog ungefär var jag har det.
      Kan ju ta en bild på det och messa om du är intresserad?

Kommentera

En suverän rulle 290. Har min farfars vid abborrfisket o den krånglar aldrig.
        Kvalitet ut i minsta detalj. En droppe olja då och då vart 5 år eller så

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 772 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki