Abu Garcia Ambassadeur CLT 2 speed - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Ambassadeur CLT 2 speed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Garcia Ambassadeur CLT 2 speed

    Har kommit över denna gamla ambassadeur och undrar om det är en bra rulle? Tänkte fixa ett jerkbait set och undrar om jag ska satsa på en mer modern rulle eller om denna duger. Rullen är i mycket bra skick.
    Bifogade filer

  • #2
    Tjena !

    Duger utmärkt

    kolla bara så inte 2 vxl slirar liksom - gör ett drag prov på både hög o låg fart (annars servicedax)

    Har flera av dessa olika typer av ABU grafitrullar .. riktiga evighetsmaskiner med lite omvårdnad

    Kastar riktigt långt och stabilt - inga rullar för 300 g gummin utan använd med förstånd bara så att säga ...:-)

    Smidigt att lätt kunna ta av gaveln samt trevligt med magnetbroms enligt mig.

    Vill du ha extraspole för olika lindim kolla de vanliga köpsidorna eller med ABU supporten

    Med vänlig hälsning
    Anders

    Kommentera


    • #3
      Det var en bra rulle då den var ny, lika bra fortfarande men bromsen är inte designad för moderna flätlinor. På tiden då det begav sig så gällde nylonlinor. Jag har lillebror XLT 2. Den utan 2 växlat och den är allt annat än stabil med flätlina.

      Automag som bromsen heter är annars en intressant konstruktion. Vanliga magnetbromsar är linjära. Denna har en fjäderbelastad enhet som gör att den svänger undan vid hög rotation på spolen och således gör bromsverkan olinjär. Men dessvärre ingen förbättring när spolen snurrar långsammare i slutfasen av kastet. Vilket ofta är magnetbromsarnas akilleshäl.

      Ta det väldigt försiktigt om du får för dig att öppna upp rullen. Det hoppar iväg en massa fjädrar när man lyfter på locket. Kan tänka mig att denna 2 växlade är etter värre än min. Men kvaliteten är annars lysande. Min hade tillbringat de sista 25 åren på en stekhet\iskall vind. Dessförinnan så såg underhållet ut som sådan att en dränkning i regnvattentunnan efter varje pass. Inte en droppe olja eller fett under de tio år den brukades flitigt. När jag öppnade min rulle nu när jag har liiiite mer intresse för det mekaniska så såg rullen ut som ny ut inuti. Fettet hade inte ens torkat.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-27, 11:39.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Tackar för era svar! Tråkigt att den ej funkar bra med flätlina, det är det jag alltid kör med. Fiskar folk fortfarande stor gädda med nylon?

        Kommentera


        • #5
          Prova vetja, du kanske har större framgång än vad jag har.

          Dock tvivlar jag starkt. Jag har provat rätt många rullar från denna era med moderna flätlinor. Alltid med samma resultat. Helt enkelt för klena bromsar. Det blir en hiskelig acceleration av spolen med flätlina vid kast, inte alls på samma sätt med nylonlina då den fjädrar mer. Problemet uppstår precis när all kraft från det laddade spöt överförts till betet. Spolen fortsätter att accelerera ett tag till utan att betet drar ut linan i samma takt. Denna acceleration blir högre med flätlina och därmed krävs kraftigare bromsar. Gamla runda Ambassadeurer klarade sig fint med en två pinnars broms så länge som man använde nylonlina. Med flätlina så bytte Abu till en 6 pinnars broms.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            inga som helst problem med flätlina..... kör Power pro i olika dim. på mina grafitrullar -funkar kalas

            Kanske inte laddar lika hårt som Mankan... kör med lite mer svepteknik .. snärtkast näää :-)

            tumme på i slutet av kastet bara...

            //Anders

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 277 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 118 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 271 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 951 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 349 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X