Vilken broms gör vad? (Curado 201K) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken broms gör vad? (Curado 201K)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken broms gör vad? (Curado 201K)

Hej alla!

Jag är ganska ny inom "multi-industrin". Jag har för det mesta kört haspel och det har varit tillfredsställande. Men som vi alla vet, inom detta fritidsintresse vill man alltid avancera. Så därför har jag nu gått och köpt på mig en ny multirulle. Jag har sen tidigare en 5601JB som är till för de större gummibetena och då har jag även haft med mig en haspelrulle att komplettera neråt i viktklassen med. Nu har jag ersatt haspelrullen med en Shimano Curado 201K (0.16 Fireline Tracerbraid och Abu Veritas 2.0 9'2" 15-38gr).

När det kommer till ambassadeuren hade jag väl egentligen inga funderingar över de två olika bromsarna men nu när man står och dänger med Curadon undrar jag vad de olika bromsarna egentligen gör för något. Vad är den direkta effekten av de olika bromssystem så att säga?

1. Först har vi ju kastbromsen (heter den så?). Den lilla knappen man spänner eller lossar bredvid veven.

2. Sen kommer centrifugalbromsen under högra gaveln. Fyra st tyngder man kan aktivera på spolens ena sida.

3. Och sist så har vi SVS (?) systemet i form av ett reglage mellan 1-6 (?) på högergavelns undersida som man kan mixtra med.

Hur samspelar detta med varandra och vad är den direkta effekten av varje bromssystem för sig?

Jag har googlat runt och finner inga direkt pedagogiska svar. Den ena förklaringen är mer "fancy" än den andra.

Tacksam för svar och hoppas fiskevädret är på er sida!

Med vikterna gör man grov inställningen & med vredet till svs & kastbromsen gör man finsjusteringen

Har Curado K , Curado 71 & Metanium MGL & kör med dessa som grund inställning på samtliga rullar & det funkar perfekt

Alla bromsar i centrifugalen är aktiverade
    Reglaget till SVS har jag på 2an
    Kastbromsen har jag släppt precis så man känner ett litet glapp på spolen .

Med dessa inställningar kastar jag långt & problemfritt
    Senast ändrad av Cosmoz 08; 2018-06-27, 12:22.

Kommentera

Cosmoz, har du testat aktiverat 3/6 centrifug broms och sen använda sig av liiite kastbroms korrigerat efter vikten på betet? Isåfall, kastar du kortare med den inställningen? Tänkte mest då jag kör den inställningen på min Curado K

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Med vikterna gör man grov inställningen & med vredet till svs & kastbromsen gör man finsjusteringen

Har Curado K , Curado 71 & Metanium MGL & kör med dessa som grund inställning på samtliga rullar & det funkar perfekt

Alla bromsar i centrifugalen är aktiverade
        Reglaget till SVS har jag på 2an
        Kastbromsen har jag släppt precis så man känner ett litet glapp på spolen .

Med dessa inställningar kastar jag långt & problemfritt
        Det är faktiskt exakt så jag har den inställd för närvarande så när som på kastbromsen. Den tror jag du har varit mer återhållsam med. Jag har inte provkastat den sen jag satte ner SVS:en på 2:an dock. Kan man vara förhållandevis generös med återhållsamheten på kastbromsen?

Ursprungligen postat av yooz1e Visa inlägg
        Cosmoz, har du testat aktiverat 3/6 centrifug broms och sen använda sig av liiite kastbroms korrigerat efter vikten på betet? Isåfall, kastar du kortare med den inställningen? Tänkte mest då jag kör den inställningen på min Curado K
        Jag antar du menar 2/4 på centrifugalbromsen?

I övrigt:

Centrifugalbromsen är väl lätt att räkna ut hur den fungerar. Desto mer vikt längre ut på spolen, desto mer kraft krävs för att sätta spolen i rullning. Men när väl spolen är i rörelse, borde inte aktiverade centrifugalbromsar innebära att spolen vill hålla sig i rörelse längre, och kraftfullare, i jämförelse med oaktiverade centrifugalbromsar?

Kastbromsen. Det måste vara någon form av friktionsbroms mellan spolen och chassit, antar jag. Jag har förstått att desto lösare man har denna broms desto lösare ligger spolen i chassit. Så pass att spolen kan glappa lite?

SVS-bromsen. Vad gör den?

Kommentera

Ursprungligen postat av yooz1e Visa inlägg
          Nu blev jag osäker hur många vikter jag har aktiverat, hade för mig att den hade 4 vikter som dom andra.
          När jag tänker efter tror jag att jag har 3 eller 4 aktiverade, det är en grym kastkanon

Kommentera

2/4 vikter är aktiverade och svs står mellan 3-4

Kommentera

Ursprungligen postat av Jerran777 Visa inlägg
              Det är faktiskt exakt så jag har den inställd för närvarande så när som på kastbromsen. Den tror jag du har varit mer återhållsam med. Jag har inte provkastat den sen jag satte ner SVS:en på 2:an dock. Kan man vara förhållandevis generös med återhållsamheten på...

I övrigt:

Centrifugalbromsen är väl lätt att räkna ut hur den fungerar. Desto mer vikt längre ut på spolen, desto mer kraft krävs för att sätta spolen i rullning. Men när väl spolen är i rörelse, borde inte aktiverade centrifugalbromsar innebära att spolen vill hålla sig i rörelse längre, och kraftfullare, i jämförelse med oaktiverade centrifugalbromsar?
              Nä, hur tänker du nu? aktiverade vikter ligger ju an mot bromsbanan och bromsar spolen...

Kastbromsen. Det måste vara någon form av friktionsbroms mellan spolen och chassit, antar jag. Jag har förstått att desto lösare man har denna broms desto lösare ligger spolen i chassit. Så pass att spolen kan glappa lite?
              Ja, alla bromsar är i friktionsbromsar på din rulle. Det du kallar kastbromsen är egentligen mekanisk broms, din kastbroms är den centrifugala bromsen som dels kan regleras av antalet aktiverade plastvikter och dels av det utvändiga vredet som reglerar hur nära (hårt) dessa vikter kommer att ligga an mot bromsbanan...

SVS-bromsen. Vad gör den?
              Se ovan, den ökar/minskar den centrifugala kraften på en mer finkalibrerad nivå än plastvikterna klarar...
              Senast ändrad av anteman; 2018-06-27, 18:56.

Kommentera

Jag ber om ursäkt, blandade ihop min Curado å frugan Revo Beast

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Nä, hur tänker du nu? aktiverade vikter ligger ju an mot bromsbanan och bromsar spolen...
                  Se där ja... Då har man lärt sig ett par nya saker idag också. Tack för det. Det känns alltid bättre att fibbla med inställningarna när man de facto vet vad som händer. Som sagt, jag är relativt ny inom detta område. Visst har jag stått och dängt jerkbaits med min 5601JB en massa år men då har jag aldrig bekymrat mig. Öppnade aldrig ens upp gaveln för att ställa in centrifugalvikterna.

Men nu med Curadon så började man ju så klart att jaga kastlängder. Och då kom man inte undan längre.

Tack igen!

Kommentera

Jag kör på 2/4 på min Curado 201i, 1-2 på SVS. Lilla ratten vid veven kör jag så löst som möjligt utan att spolen glappar i sidled, vill inte att den ska sno kastlängd av mig. Och tummar spolen såklart när draget landar i vattnet.

Men i slutändan kan bara du hitta din inställning och den hittar du genom att ändra och testa och ändra och testa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 236 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf