Linkapacitet på Abumatic 160 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linkapacitet på Abumatic 160

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linkapacitet på Abumatic 160

Jag har sökt på forumet men inte hittat svar så här kommer en fråga.

Jag drabbades av nostalgi och skaffade mig ett par Abumatic som jag skruvat lite med. Den i bäst skick var en Abumatic 160 och nyss spolade jag den full med ny lina. Då funkade den inte längre. Linan tryckte ut spolens väggar och det resulterade i att lindförarstiften inte återställdes när jag började veva. Dessutom lät rullen riktigt illa (ett skrapande ljud). Jag tyckte inte jag la linan så särdeles hårt på rullen men antingen är det det som ändå är felet eller också ska man bra lägga några få varv lina nere i botten på rullen.

Jag valde att ta bort en massa lina så det bara är en skvätt kvar nere i botten. Vet inte hur mycket det ligger på den nu men det borde inte vara särskilt många meter. Nu har i vart fall spolen återfått sin form och och rullen fungerar.

Hur mycket lina är normalt att lägga på? Jag tog vad jag hade och det kanske rörde sig om ca 200m 0.25-lina och nu efter att jag rensat bort en massa vet jag som sagt inte hur mycket som ligger kvar - 50 meter kanske...

Hur mycket lina är normalt att lägga på?
    kommer inte ihåg dom där gamla rullarna exakt, borde va någon här som har en gammal Napp & Nytt där det står men någonstans mellan 80-100 meter 0:30 nylon borde va lagom.

Personligen tycker jag inte flätlina har på dom gamla rullarna att göra.

Kommentera

Nänä. Flätlina var det inte. Vet inte vad du fick det ifrån. Eller var det er en lite friare kommentar om linval för Abumatic... Kanke... Det var det nog.

Ja, Napp&Nytt är nog den bästa källan att söka i. Har bara en sådan hemma. I den finns dock inte 160 med.
      Har beställt ett par andra årgångar på Tradera men de har inte dykt upp ännu.
      Någon som vet vilka år sm 160 tillverkades?

Kommentera

Enligt N&N 1974 rymmer spolen på ABUMATIC 160 170m 0,25, 130m 0,30 och 80m 0,35 ABULON.
        Vanlig ABULON hade i de dimensionerna en dragstyrka enligt den tidens sätt att mäta den, 3,6, 4,4 och 6,1kg.
        ABULON EXTRA var en lite bättre lina och hade i motsvarande tjocklek en dragstyrka på 6,0, 8,2 och 10,6kg.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ok, tvivlar på att jag har kvar så mycket som 130 meter. Så jag måste nog spola upp lite lösare. Tyckte dock inte att jag höll mot sä himla hårt. Tycker det är lite märkligt att spolen tappar formen så pass att den inte funkar.
          Ja, ja.. Nu vet jag i varje fall.
          Tack för hjälpen!

Kommentera

Spolen består ju av ett rörformat centrum och två kupade sidoplåtar. Sidoplåtarna hålls kvar av uppvikt plåt från centrumet. Har spolen någon gång under sin livstid utsatts för övervåld via för kraftfull lina kan det tänkas att att någon av de uppvikta falsarna inte sluter lika hårt åt vilket medför att sidoplåten rubbas ur sitt läge när den utsätts för tryck.
            Senare modeller hade en annan konstruktion av spole och det kan ju ha sina orsaker. De spinnlinor som tillverkades när den ursprungliga spolen för första gången såg dagens ljus hade sällan en brottstyrka över 5-6kg. Hade man den belastningen som norm då spolen konstruerades så är det lätt att förstå att senare, när utvecklingen av nylonlinorna och för den delen även flätade linor via utvecklingen av ”rymndmaterial” började bli mer kraftfulla och allmänt mera stumma, så blir det begripligt att spolarna därför måste göras så tåliga att de klarade de nya påfrestningarna. De äldre modellerna hade oväntade brister som utvecklingen kom att avslöja.
            Jag misstänker att du kan behöva få tag på en hel spole.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har testat två spolar från två olika rullar (en Abumatick 120 och så 160-rullens egna originalspole) båda bunktade ut och deformerades när jag la på lina och båda återtog sin rätta form när jag minskade mängden lina. Jag måste nog testa att lägga upp den lite lösare. Och så ska jag nog mäta upp hur mycket jag faktiskt lagt på innan jag börjar trixa med ny spole.
              Finns det reservdelar att köpa till dessa gamla rullar?
              Var i så fall?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dagge. Visa inlägg
                Jag har testat två spolar från två olika rullar (en Abumatick 120 och så 160-rullens egna originalspole) båda bunktade ut och deformerades när jag la på lina och båda återtog sin rätta form när jag minskade mängden lina. Jag måste nog testa att lägga upp den lite lösare. Och så ska jag nog mäta upp hur mycket jag faktiskt lagt på innan jag börjar trixa med ny spole.
                Finns det reservdelar att köpa till dessa gamla rullar?
                Var i så fall?
                Finns det delar så finns dom på Abu svängsta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 796 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki