Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Tur att ingen hann bjuda när du vacklande som mest...

    Kan inget om BFS mer än att han på Youtube "The reel test" körde nån kinesisk rulle typ Tsurinoya eller Haibo med BFS liknande spole med hyfsat resultat... Men Magnus vet nog på råd. Kastar din DC så bra som du säger ovan så är det nog en BFS du ska komplettera med om inte haspeln duger...
    Haspel duger men känslan i multi är goare
    men dyr känsla

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
      God morgon, kan nån förklara mgl, är det shimanos motsvarighet till daiwas sv spole och endast bra om man kastar det allra lättaste? Mvh
      Förstod inte riktigt heller vad Magnus menade, vet inte om han förklarade mgl?
      Det var stor skillnad på mgl och bfs i alls fall.
      Det handlar i alla fall om att spolen ska vara så lätt så möjligt då kastar man säkrare, längre med lätta besen såväl som tyngre.
      Senast ändrad av Olalindberg; 2018-10-23, 09:32.

      Kommentera


      • #43
        HIttade en DIY spole till Tatula CT (Type R) på nån obskyr fransk site xD, beställde en.. ska bli kul att se om jag får nån spole ö h t.. lol

        https://www.ioffer.com/i/diy-daiwa-t...l-li-632181095

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          HIttade en DIY spole till Tatula CT (Type R) på nån obskyr fransk site xD, beställde en.. ska bli kul att se om jag får nån spole ö h t.. lol

          https://www.ioffer.com/i/diy-daiwa-t...l-li-632181095
          Rätt så trevlig spole dom där. Har kört ett gäng av dom.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

            Rätt så trevlig spole dom där. Har kört ett gäng av dom.
            Låter lovande
            Tycker originalspolen var rätt trevlig att kasta blades på 8-10 gr med men den tar ju på tok för mycket lina. DIY'n kan bli en hit ju.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              Låter lovande
              Tycker originalspolen var rätt trevlig att kasta blades på 8-10 gr med men den tar ju på tok för mycket lina. DIY'n kan bli en hit ju.
              Ja, har kört med en som kallas HLC med. Den är en bra blandning mellan microcast och linmängd som man kan kasta med.
              Den kastade bra mycket bättre än original. Har någon video på det med.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #47
                BFS är Shimanos rullar för de allra lättaste betena. Observera att det handlar fortfarande om modeller i olika serier. En Aldebaran BFS kommer att kasta lätta beten bättre än Calcutta Conquest BFS.

                MGL är något jag skulle vilja påstå är mest en marknadsföringspryl men oftast handlar det om grundare spolar. I alla fall på de rullar jag testat. Tex så väger spolen i Aldebaran 30 MGL precis lika mycket som standardspolen i Aldebaran 50. Dock är spolen i 30 MGL lite grundare än spolen i standardmodellen så den kommer att väga lite mindre med påspolad lina.

                Utan någon av dessa är det standardmodeller.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                  Ja, har kört med en som kallas HLC med. Den är en bra blandning mellan microcast och linmängd som man kan kasta med.
                  Den kastade bra mycket bättre än original. Har någon video på det med.
                  HLC är inte någon speciell modell för lätta beten. Den har en helt annan konfigurerad kastbroms med svagare verkan. Översätt namnet så får man en ledtråd. Hyper Long Cast. Med rätt beten så kastar rullen längre. Det beror på två olika saker. Dels mindre bromsverkan pga mindre magnetbroms. Dels en helt annan bromskurva. Daiwa har lyckats skapa en mekanisk lösning på det vanliga problemet med magnetbromsars största akilleshäl. För mycket bromskraft på låga varvtal på spolen. En magnetbroms har normalt en helt linjär bromskurva. Vid korta kast eller vid slutet av kastet vill man vanligtvis inte ha någon kastbroms. Daiwas lösning är en rörlig rotor som styrs av centrifugalkrafter (oftast). Den hålls tillbaka av fjädrar som gör att den aktiveras först vid ett givet varvtal på spolen. Med HLC så är det dels en mindre rotor som ger mindre bromskraft i sig men även kraftigare fjädrar som kräver högre varvtal på spolen för att aktiveras.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-23, 21:49.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
                    Intressant Läsning Magnus. Jag har vacklar lite med min rulle men efter 4-5 pass med min Curado så tycker jag det är så jäkla skönt att fiska med den, oslagbart faktiskt. Jag köpte en haspel stl 1000 med 0,10 lina för de lättaste betona.
                    Jag har provat det mesta på Curadon små vobbler under 5 g är inget att använda i trånga läge typ åar. Men en spinnare på 5g eller ett skeddrag funkar det bra. Jigg.från 5 g och uppåt är också bra , lite nervöst är det.
                    När man kommer upp på 7-8 g blir det mycket bättre även med dropshot tackel.
                    10 gr och uppåt använder jag inte haspel alls då är det bara njutbart att gå o fiska.
                    Att veva Curadon är som att skära i smör med en varm kniv. Kast längderna med 7-8 gr och uppåt är tillräckliga och från 10 g mer än väl.
                    Fiskar mycket havsöring och 15 g kustvobbler då flyger det riktigt långt fast jag endast kört med 6'6 fot spö 5-15 g.
                    Med mitt längre kustspö så blir det säkert ännu bättre.
                    Känslan är bättre på en multi helt klart.
                    Det kommer nog bli en rulle med grund spole framöver sen vilken vet jag inte.
                    Vilken hade du gått på Magnus?
                    För tusan, om du är nöjd med din DC, använd den och njut. Ge dig inte i i "trimträsket" om du kan avstå. Det blir bara dyrt, men det är skitroligt.

                    Du verkar ju vara nöjd så varför byta.....
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-23, 21:50.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

                      HLC är inte någon speciell modell för lätta beten. Den har en helt annan konfigurerad kastbroms med svagare verkan. Översätt namnet så får man en ledtråd. Hyper Lång Cast. Med rätt beten så kastar rullen längre. Det beror på två olika saker. Dels mindre bromsverkan pga mindre magnetbroms. Dels en helt annan bromskurva. Daiwa har lyckats skapa en mekanisk lösning på det vanliga problemet med magnetbromsars största akilleshäl. För mycket bromskraft på låga varvtal på spolen. En magnuetbroms har normalt en helt linjär bromskurva. Vid korta kast eller vid slutet av kastet vill man vanligtvis inte ha någon kastbroms. Daiwas lösning är en rörlig rotor som styrs av centrifugalkrafter (oftast). Den hålls tillbaka av fjädrar som gör att den aktiveras först vid ett givet varvtal på spolen. Med HLC så är det dels en mindre rotor som ger mindre bromskraft i sig men även kraftigare fjädrar som kräver högre varvtal på spolen för att aktiveras.
                      Ja, allt det stämmer ju om det är Daiwa egna spolar. Men detta var kinaspolar och av någon anledning vad HLC bättre på lättare beten än MicroCast-spolen från samma tillverkare. Ray's då.

                      Jämför man en Tatula HLC med en SV eller CT så är det sol du skriver. Det är ju det som är tanken.
                      HLC är ju gjort för att kasta extra långt med beten från 15gr.

                      Det var bara ett tips när det gäller att köpa kinatrimspolar
                      ​​​​​
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 088 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 363 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X