Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Har en Exsence DC men den har jag inte prövat med 10g eller lägre då kör jag en Diawa T3 med G1 1012 spole eller haspel (de få gånger <10g sitter i beteslåset)

​​​​​​Jag tror din DC gör sig bäst med relativt kompakta beten från 8-10g och uppåt. Till 5g balsawobblers behövs nog en BFS rulle, kanske att en Daiwa med en SV Shallow spole kan göra jobbet.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
    Jaha, eftersom jag kan vara väldigt het och "hialös" på skånska( kort tålamod) när det gäller nya grejor. Fast jag fiskat i 40 år. Jag lär mig aldrig , haha. Skulle ha läst era svar först så klart. Då är vi i läge två. Jag köpte en Curado 151 DC. Gick på vad killarna på sportfiskeprylar rekommenderade. Tror i och för sej inte dom har fel men det med grunda spolar är förstås en fördel, det förstår jag.
    Nå, killar vad säger ni om mitt köp?Kommer kast lätta balsa vobbler under fem gram.
    Var nu inte försynta utan säg som det är.
    Tack för era intressanta svar.

Ola
    Grattis!!!
    ​​​​​​
    Kommer nog vara toppen.
    Kan dock inte svara på din fråga, kastar aldrig sånt.
    Men du lär ju säkerligen bli nöjd ändå.

Lämna en kommentar:

• Olalindberg
    replied
    Jaha, eftersom jag kan vara väldigt het och "hialös" på skånska( kort tålamod) när det gäller nya grejor. Fast jag fiskat i 40 år. Jag lär mig aldrig , haha. Skulle ha läst era svar först så klart. Då är vi i läge två. Jag köpte en Curado 151 DC. Gick på vad killarna på sportfiskeprylar rekommenderade. Tror i och för sej inte dom har fel men det med grunda spolar är förstås en fördel, det förstår jag.
    Nå, killar vad säger ni om mitt köp?Kommer kast lätta balsa vobbler under fem gram.
    Var nu inte försynta utan säg som det är.
    Tack för era intressanta svar.

Ola

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Den här är faktiskt lite rolig och ett ypperligt exempel på hur tillverkarna ””driver oss konsumenter i sin marknadsföring och vi å andra sidan köper glatt allt som skrovs så länge som prislappen är högre. Zillion och Tatula i SV kostym är i princip samma rulle. Trots en tämligen stor prisskillnad. Den stora skillnaden är spolens upphängning. På Zillion är spolaxeln mycket kortare och pinjongen är upphängd i en separat axel som frikopplas vid kast. I Tatula går spolaxeln hela vägen genom pinjongen. I teorin så är det mindre friktion, vikt, massa som ska snurras vid kast och ett lägre momentum när spolen ska startas upp. I praktiken spelar det en minimal roll. Jag har bägge och kan intyga att de kastar i princip likvärdigt.

Samma sak med Revo MGX, MGXtreme och Premiere. Trots ABUs marknadsföring så tar de i princip precis lika (för) mycket lina. Spolarna väger lika mycket och de kastar identiskt. MGXtreme är byggd i lättare material och väger lite mindre. Den har även keramiska spollager. Men hur stor betydelse har det då betet har landat i vattnet långt före nyttan med de keramiska lagren gjort sitt.....
    Precis.

Lönar sig sällan att köpa det finaste I en serie då det oftast är samma delar i andra segment också.
    Sen om man tittar på andra som tex Ryoga så är det ju en helt annan plattform.
    Men betala 1500kr för en klickande spolbromsratt känns inte motiverande för mig

När det gäller Daiwa så kan man mer eller mindre säga, enligt mina erfarenheter att oavsett vilken SV man köper så är alla lika bra på att kasta.

Sen skiljer det ju småsaker, men galet dyrt för lite prestanda.

Tatula SV är nog den för bäst pris/prestanda.

Men sen bara ett gäng hundralappar till så har man en Curado DC. Curado är ju en bra rulle, med DC.

Har inte jämfört Curado och Metanium men skulle inte förvåna mig om dom är lika i konstruktionen....

Vad säger du?

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    För den summan hade jag kört en Curado DC om man ska fiska i det lite övre spannet av vikter.
    Inte för att jag har testat den, men den kan helt enkelt inte vara dålig

Zillion är enligt mig lite överprisad och man kan likaväl köpa en Tatula SV.
    Den här är faktiskt lite rolig och ett ypperligt exempel på hur tillverkarna ””driver med oss konsumenter i sin marknadsföring och vi å andra sidan köper glatt allt som skrivs så länge som prislappen är högre = högre status. Zillion och Tatula i SV kostym är i princip samma rulle. Trots en tämligen stor prisskillnad. Det går tom att skifta gavlar mellan rullarna. Den stora skillnaden är spolens upphängning. På Zillion är spolaxeln mycket kortare och pinjongen är upphängd i en separat axel som frikopplas vid kast. I Tatula går spolaxeln hela vägen genom pinjongen. I teorin så är det mindre friktion, vikt, massa som ska snurras vid kast och ett lägre momentum när spolen ska startas upp. I praktiken spelar det en minimal roll. Jag har bägge och kan intyga att de kastar i princip likvärdigt.

Samma sak med Revo MGX, MGXtreme och Premiere. Trots ABUs marknadsföring så tar de i princip precis lika (för) mycket lina. Spolarna väger lika mycket och de kastar identiskt. MGXtreme är byggd i lättare material och väger lite mindre. Den har även keramiska spollager. Men hur stor betydelse har det då betet har landat i vattnet långt före nyttan med de keramiska lagren gjort sitt.....

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
    Finns det grundare, lättare spole att sätta i en sån här? -> https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...r-100-631.html
    Svar ja

A wide variety of custom parts for DAIWA Baitcasting reels: STEEZ, TATULA, ZILLION, ALPHAS, SS AIR and more. You can select your favorite spool, bearing, handle etc.!

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    För den summan hade jag kört en Curado DC om man ska fiska i det lite övre spannet av vikter.
    Inte för att jag har testat den, men den kan helt enkelt inte vara dålig

Zillion är enligt mig lite överprisad och man kan likaväl köpa en Tatula SV.

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Finns det grundare, lättare spole att sätta i en sån här? -> https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...r-100-631.html

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    Hej!
    Ni som använder multirulle till abborre fisket vilken rekommenderar ni?
    Hur är abus rullar jämfört med Shimano och Daiwa.
    jag vill ha något som är bra men max 3500 kr.
    Ska användas till vanligt spinnfiske men främst jigg , dropshot och andra moderna fiskesätt.

mvh Ola
    Vilket angenämt i-lands problem man har när man ska bestämma rulle! jag är i samma sits fast på gäddsidan, När ja letade abborre multirulle så grävde ja ner mig så djupt i träsket att ja inte tagit mig ur det än! Mitt val föll på en Shimano Metanium MGL som är ett riktigt monster till rulle va gäller alla egenskaper en potent multirulle ska ha.

i efterhand så hade ja heller köpt en Daiwa med SV spole då dom verkar kasta lågdensitetsbeten samt lättare beten bättre samt är betydligt billigare så länge man inte vill ha en zillion,

Hade ja vart du hade ja valt mellan dessa

Eller varför inte en DC när du ändå ska spendera pengar om du orkar med vinandet när man kastar

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...urado-dc-.html Fast då är man där med djup spole och betydligt sämre kastegenskaper

Sen håller ja med Aspir att https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...s-116-631.html är en otroligt fin rulle.

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Hej!
    Ni som använder multirulle till abborre fisket vilken rekommenderar ni?
    Hur är abus rullar jämfört med Shimano och Daiwa.
    jag vill ha något som är bra men max 3500 kr.
    Ska användas till vanligt spinnfiske men främst jigg , dropshot och andra moderna fiskesätt.

mvh Ola
    För just dropshot hade jag personligen kört haspel. Vet att det finns en skara som hyllar multi för just DS men jag är tyvärr inte en av dem. När det kommer till val av rulle; Har du fiskat med det förut? Om inte så är Daiwas rullar att föredra i min mening. Lättare att ställa in bromsar och säkrare kast. Kvalitetsmässigt skiljer det väldigt lite mellan Shimano och Daiwa, men ABUs Korea-rullar är i min mening inte värda priset, du kan få mycket bättre om du kör S eller D. För 3500kr skulle jag tveklöst gått på den här;

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...s-116-631.html

En riktigt fin rulle som kommer hålla många år. Snygg, kompakt och stark.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
31 978 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf