Calcutta Conquest ytfinish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest ytfinish

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    "Ursäkta den dåliga bilden"?

What? Inte nog med att du lyckas dokumentera det du vill, bilderna är dessutom riktigt vackra.
    Tack så mycket!

Ibland blir man väl kanske lite perfektionist och vill ha "snygga" bilder, om det nu går att ta sådana på fiskerullars detaljer, fel och brister.
    För mig är tydlighet och en verklig representation viktig, tycker inte jag riktigt fick till det på ett par av de senaste bilderna.
    Senast ändrad av JontaK; 2019-01-29, 14:42.

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied
    "Ursäkta den dåliga bilden"?

What? Inte nog med att du lyckas dokumentera det du vill, bilderna är dessutom riktigt vackra.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Jaha, då var det dags igen...
    Vi diskuterade ju yta som något kosmetiskt tidigare men jag har hävdat och fortsätter hävda att något inte stämmer med nya Conquests ytbehandling/eloxering rent funktionsmässigt.
    Om det är galvanisk korrosion eller felaktigheter i själva processen kan jag inte svara på men felprocenten på dessa rullar är alldeles för hög i relation till priset.

Click image for larger version

Name:	CQärg01a.jpg
Views:	192
Size:	2,74 MB
ID:	2491734

Denna 301a har förutom problem med motstånd mot elementen riktigt fula frässpår på stativets vevgavel.
    Svårt att få en bra bild på men spåren känns tydligt. Dessa kan man påstå är kosmetiska men det ser ju inte bra ut och jag har aldrig sett gamla Conquest
    eller exempelvis japantillverkade Millionaire som ser ut på det här viset.
    Spår efter maskinbearbetning är ju helt okej och till och med något jag kan uppskatta, det visar ju på en relativt dyr tillverkningsmetod men verktyget ska ju avverka, inte gräva djupa spår i godset!
    Jaja, det är en småsak i sammanhanget men kanske ändå intressant att visa upp, inget att dra för stora växlar av jämfört med vad som komma skall:

Name:	CQärg01b.jpg
Views:	162
Size:	1,26 MB
ID:	2491735

Ursäkta den dåliga bilden, ett synnerligen knepigt ställe att fota (stativets vevgavels insida, mot spollagret).
    Ännu ett exemplar där yttre påverkan ätit hål i stativets gods, rakt genom ytbehandlingen ner i själva metallen.

Name:	CQärg01c.jpg
Views:	206
Size:	2,15 MB
ID:	2491733
    Som synes är det flera av varande oberoende punkter som drabbats.
    Det här är verkligen ingen rolig syn, särskilt inte då uppemot 25% av alla Conquest jag öppnat har dessa skador.
    Visst, jag har sett så få att det går inte direkt göra tillförlitlig statistik av det hela men det visar tyvärr på en tendens.
    Precis som flera andra exemplar är denna rulle cirka ett år gammal.

Intressant att notera är att Conquest har ett fräst spår i lagerinfästningen vilket liknar det hos Tranx 300 där används som fäste för en
    gummitätning.
    Kanske har någon Ocea-variant just en sådan.

Nu hade det varit intressant med en representant från Shimano/Normark som kunde kommentera och informera om detta är en vanlig företeelse eller ej
    enligt dem.

Lämna en kommentar:

• Edguy
    replied
    Aha, ok

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Nejnej, den var kvar i butikens rullskåp

Lämna en kommentar:

• Edguy
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Varför köper man ett ex som ser så där ut?!
    En vild gissning är att den är köpt på nätet. Här ser man iaf en anledning att köpa saker i butik, då ser man sådana saker och kan avstå eller åtminstone få välja en som inte är sådär ful

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Bantam1 var det, ja. Har för mig att han skulle lägga ner där.
    Risken finns att det är rätt mycket...bias där. Kan kolla på tyska forum också. Återkommer

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Utter
    Har jag tid ska jag nog gräva lite i Tackletours forum. Eller hade Normark/Shimano svinaktigheten att sälja b-vara på vår marknad?
    Att fråga Tackletour om en Shimano är ungefär som att fråga Normark om Shimano, svaret lär inte vara ofärgat med tanke på alla fanboys.
    Skulle ju vara lite kul om han som jobbar på Shimano, Bantam_1 eller liknande, hade kommit med någon form av förklaring.

För OM det finns en förklaring som visar på en viss funktion hos fläckigheten är ju Normark inte medvetna om det med tanke på det påstådda uttalandet om "skönhetsfel".

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Naja, om den ska vara så vet jag inte. Jag är för mycket amatör som du vet för att jag skullw kunna påstå det.
    Min spekulation går ju i riktning ojämn eloxering kopplat till en annan receptur i legeringen.
    Vad Normark påstår ger jag själv ingen öring på- de säljer och gör mer skada än nytta för konsumenterna.
    Har jag tid ska jag nog gräva lite i Tackletours forum. Eller hade Normark/Shimano svinaktigheten att sälja b-vara på vår marknad?
    Inte helt tagen från ingenstans med tanke på att japaner under många år hade den filosofien att göra skillnad mellan jdm och resten av världen

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Edguy
    Verkar ju märkligt isf om ytbehandlingen bara behövs på vissa delar av gaveln... Bra att sådant här kommer fram, trist dock att inse att min drömrulle inte längre är denna. Bra för plånboken iofs. Skulle jag köpt en sådan och den sett ut så hade jag reklamerat direkt.
    Jag hoppades på att denna variant av Conquest skulle kunna uppfylla mina ganska extrema krav för en "drömrulle" också men det gör den tyvärr inte.
    Nu är det ju lätt för en konservativ idiot som jag själv att trilla in i "det var bättre förr"-jargongen men i fallet Conquest anser jag faktiskt att det var bättre förr.
    Även om nya generationen som ny känns mer raffinerad än gamla Conquest har den gamla, enligt mig, ett helt annat kvalitetsintryck.
    Denna insikt stärktes ordentligt då jag läste ovan att "skönhetsfel" är något Conquest-ägare får leva med.

Du hade ju kunnat försöka reklamera, enligt ett inlägg ovan är alltså ytan inte en godtagbar anledning för reklamation.

Ursprungligen postat av Utter
    Det är nog ett särskild fult exemplar. Borde har aldrig gått igenom den japanska Qk.
    Varför köper man ett ex som ser så där ut?!
    Kanske värre än vissa men tyvärr inte extremt illa, har sett flera som ser ut precis på detta vis.

Exemplaret är som tur är inte köpt av kund, ligger i en fiskebutik.
    Jag brottas med tanken att fråga butikens ansvariga om de kan stå för att ha ett sådant exemplar i rullskåpet. Är ju inte deras fel att rullen ser ut som den gör, jag hade som butiksägare aldrig accepterat ett sådant utseende hos en flaggskeppsmodell utan en ytterst trovärdig förklaring kring varför ytan "ska" vara på det viset.
    För det kanske finns en anledning?
    Det nämndes tidigt i tråden att det ska vara på detta viset, jag hade gärna fått det förklarat för mig så jag kan gnälla på någon annan rullmodell istället...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 442 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf