Ambassedeur MAG 2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassedeur MAG 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassedeur MAG 2

    Hej!
    Någon som har koll på 80-talsrullen Ambassedeur MAG 2? Fyndade hem en sådan i skapligt skick från Tradera. Tänkte ha den som back up-rulle. Har googlat en del men hittar ingen direkt info om rullen. Det jag undrar är:
    Rekommenderad lindimension?
    Kastvikt?
    Använde en MAG 2 som barn och vill minnas att den klassades av ABU som "fiske 2" (den klassning man hade på sina prylar då) och det var väl beten upp till 30 gram.
    Skulle den tex palla att jerka med?
    Om någon skulle kunna bringa lite ljus i mörkret skulle jag vara oändligt tacksam.
    Sktifiske!

  • #2
    En trevlig rulle som dessvärre inte riktigt gillar dagens flätlinor. Med en flätlina kommer den att upplevas rätt instabil eller nervös. Med nylon så kommer den till sin rätt.

    Rent hållbarhetsmässigt så är det inga problem med dagens betesvikter. Jag har en liknande rulle, en XLT2 som jag plockade ner från vinden efter 20 års brist på användning. Under tiden då den användes bestod servicen av en dränkning i regnvattentunnan efter varje pass. Ingenting utöver detta. Tog isär rullen för att se hur hemsk den borde se ut inuti för att finna den i perfekt skick. Trots många minusgrader på vinden under vintrarna och ofta väldigt många plusgrader på somrarna så var allt smörjmedel intakt och i perfekt skick. Tom bromslamellerna var ok. Då rullen mestadels är tillverkad i ”plast” så finns det en risk att beroende på hur den förvarats så kan plastdetaljerna blivit sköra.

    Spola på en lina och gör ett försök. Du kanske har en teknik som gör att din rulle fungerar fint......rullen är riktigt rolig och var nyskapande när den presenterades
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nikkro Visa inlägg
      Hej!
      Någon som har koll på 80-talsrullen Ambassedeur MAG 2? Fyndade hem en sådan i skapligt skick från Tradera. Tänkte ha den som back up-rulle. Har googlat en del men hittar ingen direkt info om rullen. Det jag undrar är:
      Rekommenderad lindimension?
      Kastvikt?
      Använde en MAG 2 som barn och vill minnas att den klassades av ABU som "fiske 2" (den klassning man hade på sina prylar då) och det var väl beten upp till 30 gram.
      Skulle den tex palla att jerka med?
      Om någon skulle kunna bringa lite ljus i mörkret skulle jag vara oändligt tacksam.
      Sktifiske!
      Hej Nikro;

      Jag har en ABU Ambassadeur ULTRA MAG II med tillverkningsnummer 836100. Med 0,30 - 0,35 mm homogen nylonlina fylld upp till 3 mm från spolkanten och ett 9-fots spinnspö går det att kasta långt med rullen.

      Linspridarmekanismen gör rullen olämplig att jerkfiska med eftersom revspridaren hoppar ur sitt läge på evighetsskruven när man rycker i spöt vid invevningen.

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Hej Nikkro!

        Använt en Ultra Mag XL II med 0,28 flät (Power pro) till det mesta - funkar kalas, lugn och fin vid svepkast (inget snärtande).. Dock inga 3 hektos klossar!
        Används med lagom storlek på jerks t ex Buster Jerk, Salmo slider osv .. Som Leif skriver - kan kasta riktigt långt med rätt drag samt att Mag bromsen ger den extra tryggheten att lätt feta på lite om du t ex kör i motvind .. ( men som alltid på bekostnad av längd..)
        Testa med nylon om du gillar rullen - byt då ev. till en bra flätlina - lite justering kanske kan behövas.

        Mvh
        //Anders

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 118 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 271 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 952 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 350 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X