Ambassadeur 4501 cs pro rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4501 cs pro rocket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

    Om du någon gång får för dig att fixa lite med en 4500 så börja med spridaren, det är den du vinner överlägset mest på att byta, den far ju fram och tillbaka som en skållad råtta vid kast på en så smal spole.

    Skulle va kul att veta vad som händer om man på något sätt kan koppla ur spridaren så den står stilla vid kast .
    Hej Jörgen;

    Demonterar du revspridaren på Ambassadeur multirullen kastar du betydligt längre med lätta beten. Å andra sidan blir du tvungen att sprida linan underifrån med tummen och pekfingret samt hålla handen runt främre spöhandtaget.. Detta har jag gjort på två multirullar för att kunna kasta långt med lätta wobbler och skeddrag....

    Resultatet blir ökade kastlängder och snabbare krokning av fisk....

    Koncentrera dig totalt på varje kast!
    Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.


    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-23, 10:25.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      På gamla 2100 sport finns ju ingen linförare och dom kastade man ju långt med =)
      Är ju som sagt riktigt förtjust i 4000 storleken. Och alla bruks rullar har byggts om till 4000. Bla byggt en 4000 CT med magnetbroms. Kör dock Abu orginal broms med reglage på sidan. Samma som 4600c5.
      kastar sjukt bra och den smala spolen lämpar sig ypperligt för CT.
      Blakdog i Storbritannien har konverterings kit.

      Kommentera


      • #53
        Här ser ni bla CT.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Är ju som sagt riktigt förtjust i 4000 storleken. Och alla bruks rullar har byggts om till 4000. Bla byggt en 4000 CT med magnetbroms. Kör dock Abu orginal broms med reglage på sidan. Samma som 4600c5.
          kastar sjukt bra och den smala spolen lämpar sig ypperligt för CT.
          Blakdog i Storbritannien har konverterings kit.
          Jag har bara en chrome raket 6500 CT jag använder; ligger någon annan CT Amb. I källaren också, dessa kastar betydligt längre en dom med spridare, på en 4500 borde skillnaden bli ennu större med tanke på antalet gånger spridaren vänder på dessa små rackare.

          känner nästan för att plocka av spridaren och sticka ut och testa för skojs skull.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

            Jag har bara en chrome raket 6500 CT jag använder; ligger någon annan CT Amb. I källaren också, dessa kastar betydligt längre en dom med spridare, på en 4500 borde skillnaden bli ennu större med tanke på antalet gånger spridaren vänder på dessa små rackare.

            känner nästan för att plocka av spridaren och sticka ut och testa för skojs skull.
            När vi pratar CT blir det tvärt om än när man pratar rullar med linspridare. Där den bredare spolen på 6000 gör att det inte blir så många vändningar för linspridaren och kasten blir längre mot de smalare rullarna.
            På en CT rulle blir det ju motsatt. När ingen linspridare ska drivas runt så är ju smalare spole desto bättre. Blir mycket mindre vinkel för linan som annars skapar friktion.
            kastar sjukt bra.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              När vi pratar CT blir det tvärt om än när man pratar rullar med linspridare. Där den bredare spolen på 6000 gör att det inte blir så många vändningar för linspridaren och kasten blir längre mot de smalare rullarna.
              På en CT rulle blir det ju motsatt. När ingen linspridare ska drivas runt så är ju smalare spole desto bättre. Blir mycket mindre vinkel för linan som annars skapar friktion.
              kastar sjukt bra.
              • Intressant , som du skrev blir vinkeln lägre men en större rulle matar mer Lina per varv spolen snurrar. Finns nog bara ett sätt att ta reda på vilken som kastar bäst och derär att prova

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                • Intressant , som du skrev blir vinkeln lägre men en större rulle matar mer Lina per varv spolen snurrar. Finns nog bara ett sätt att ta reda på vilken som kastar bäst och derär att prova
                Spoldiametern är väl det samma? Så då skiljer ju inte hur mycket lina som går ut.
                4,5 och 6000 är ju egentligen samma rulle. Så hur mycket lina som lämnar rullen är ju det samma.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Spoldiametern är väl det samma? Så då skiljer ju inte hur mycket lina som går ut.
                  4,5 och 6000 är ju egentligen samma rulle. Så hur mycket lina som lämnar rullen är ju det samma.
                  Miss av mig i förra inlägget , linmängden som matas ut per varv spolen snurrar minskar ju snabbare på en mindre spole sen är det skillnad på 4500 spolarna, en vanlig 4500 tar väl 130 meter 0:30 medan Pro Rocket spolen tar 165 meter 0:30, vad jag kan se är det bara att C3 har en konad spole vilket inte Raketen har som skiljer, så det är väl det som gör att den ena spolen tar mer lina men skit samma, bara att testa när jag får tid.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-10-24, 21:10.

                  Kommentera


                  • #59
                    Precis en sån är mitt nästa projekt :-)
                    med följande:

                    Champagnegavlar 4501CS Pro Rocket (se bild)
                    Mässingstativ
                    Bottenplatta mässing
                    5,3:1 Abus starkaste mässingdrev
                    Recordspole (bortknackat lager, tack Abu)
                    Lättad linspridare
                    Dubbellagrat lättat mellanhjul
                    Hedgehog lager
                    Dubbellagrad evighetsskruv
                    Magnetbroms
                    Kolfibervev med dubbellagrade vevknoppar

                    Bilder kommer när alla saker kommit hem och den är ihopasatt :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                      Precis en sån är mitt nästa projekt :-)
                      med följande:

                      Champagnegavlar 4501CS Pro Rocket (se bild)
                      Mässingstativ
                      Bottenplatta mässing
                      5,3:1 Abus starkaste mässingdrev
                      Recordspole (bortknackat lager, tack Abu)
                      Lättad linspridare
                      Dubbellagrat lättat mellanhjul
                      Hedgehog lager
                      Dubbellagrad evighetsskruv
                      Magnetbroms
                      Kolfibervev med dubbellagrade vevknoppar

                      Bilder kommer när alla saker kommit hem och den är ihopasatt :-)
                      Fina champagne gavlar!
                      Jag väntar ut att den ska komma ut på sälj sidan om några månader ;-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X