Plåga sönder rulle? Projekt test! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plåga sönder rulle? Projekt test!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Annat alternativ men som är lite över tänkt peng https://stockholmsfiske.se/rullar/mu...-ball-bearing/
    Tack för input men åt helvete för stor för min smak.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Tycker du skall prova en rulle som det knappt skriva om (här) eller fabrikat generellt som är i skymundan "The big 3". Testa denna https://www.sportfiskegiganten.se/ok...x-vänstervevad
      Den kan absolut vara ett bra alternativ!
      Stort märke och en hel del budgetmodeller att välja bland.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #13
        Tänkte föreslå Black Max eller S Caenan fast Okuma är ju ett mer udda multival om än ett välkänt fabrikat eller nån kines, Tsurinoya gör väl en helt ok BFS rulle har jag förstått, kanske har den en prisvärd gäddito?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

          Ja, tänkte det med.
          Mest för att överbevisa alla som hävdar att man måste ha en rulle av gjutjärn för att den ska palla gäddfiske.
          För när jag fiskar gädda med mina rullar i 100stl och 0,18-0,22mm lina så är jag tydligen dum i huvudet....
          Haha. Välkommen till klubben. Jag har nog tagit flest gäddor i sommar på helt fel prylar. Köpte på mig ett gäng småjerks. Inspirerad av Perch Fight, laddad till tusen för att fånga abborre. Har fångat massor av....... gädda.

          Gädda på i gäddsammanhang små Rapala Shad Rap Shad, Berkley Cutter etc. Utrustningen har varit avsedd för abborre. 6-21 gr eller 10-35 gr spön och mina trimmade ABU Mörrums eller Shimano Aldebaran. Inga billiga prylar visserligen men små och lätta. Största gäddan var på 8 kg. Minsta var ungefär som en penna......

          Tänk att jag förstår verkligen inte behovet av monsterullar. Än tydligare blir det med haspel. En 2500 rulle tar nog med lina i vettig tjocklek för att fiske gädda med. Redan en djup 3000 rulle tar för onödigt mycket lina. Varför ska jag spola på 34982.5 m dyr flätlina på en 4000 rulle där 80% av linan aldrig ens kommer att se dagsljuset. Har två Ambassadeurer i 6000 storlek som har UTs grunda spolar. Jag är inte ens i närheten av att se botten på spolen ens med sänken som kastvikt. Trots 0.40 resp 0.35 linor. Hur mycket dödvikt skulle en djup spole släpa runt på i onödan.

          Observera att jag inte vill trycka på andra mina åsikter. Ni får använda precis vilken utrustning ni vill. För min del så tycker jag det är roligare att använda så lätt utrustning som möjligt. Tex ett 30-90 gr spö för Westin Swim eller Jr varianterna av Pig Shad o Mc Rubber istället för storspöt på -180 gr. Inte minst för att det väger mindre och jag blir mindre trött efter en långt fiskepass. Ett Downsize spö med en Zillion TWS väger avsevärt mindre än mitt -180 gr spö med en 6500 PRO Rocket Chrome.

          ok. Tobias Främstam har ett vettigt argument när han säger att man ska inte plåga gäddan i onödan med för klen utrustning. Med grova prylar så är det enklare att snabbt klara av att återutsätta fisken skonsamt. Det är väl det enda vettiga argument jag stött på
          Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-13, 00:40.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Har ni några förslag? Eller om någon har en liten billig rulle jag kan köpa beg för detta ändamål?
            Vill ha ett av dom större märkena, en Black Max skulle fungera med tex.
            Strikeforce har jag ingen erfarenhet av men Lagunor har jag både fiskat och servat en del.
            Konstruktionen av dessa påminner mycket om Daiwas dyrare rullar med den stora skillnaden att Lagunan har många delar av plast.
            Lite samma scenario med Max-serien.

            Nu vet jag inte vad du vill uppnå, vill du plåga ihjäl en rulle som rubriken säger är ju det inte så svårt.
            Vill du däremot testa hur länge en till synes klen rulle håller är det en annan femma.
            Jag misstänker att exempelvis en Laguna eller Black Max håller bra men kan få en tydlig känsla av användande efter en relativt kort
            tids fiske med tyngre beten.
            Det är mina erfarenheter av de rullar jag servat.
            Ungefär ett tiotal Black Max har passerat här hemma, några har använts till tungt vertikalfiske men de flesta har varit rena gäddrullar.
            Jag har bytt några envägslager, kullager, frikopplingsdelar samt någon uppsättning drev men det har inte varit några fel på större delar som spolar och stativ.

            Själv är jag ytterst nyfiken på hur just Laguna hade klarat sig, särskilt då i jämförelse med det jag redan vet om Black Max.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Strikeforce har jag ingen erfarenhet av men Lagunor har jag både fiskat och servat en del.
              Konstruktionen av dessa påminner mycket om Daiwas dyrare rullar med den stora skillnaden att Lagunan har många delar av plast.
              Lite samma scenario med Max-serien.

              Nu vet jag inte vad du vill uppnå, vill du plåga ihjäl en rulle som rubriken säger är ju det inte så svårt.
              Vill du däremot testa hur länge en till synes klen rulle håller är det en annan femma.
              Jag misstänker att exempelvis en Laguna eller Black Max håller bra men kan få en tydlig känsla av användande efter en relativt kort
              tids fiske med tyngre beten.
              Det är mina erfarenheter av de rullar jag servat.
              Ungefär ett tiotal Black Max har passerat här hemma, några har använts till tungt vertikalfiske men de flesta har varit rena gäddrullar.
              Jag har bytt några envägslager, kullager, frikopplingsdelar samt någon uppsättning drev men det har inte varit några fel på större delar som spolar och stativ.

              Själv är jag ytterst nyfiken på hur just Laguna hade klarat sig, särskilt då i jämförelse med det jag redan vet om Black Max.
              Plåga sönder är väl inte helt rätt.
              Utan använda den till normalt(för mig) gäddfiske med relativt tunga beten.

              Så ska ju helt enkelt använda den som jag använder alla mina andra rullar.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #17
                Försökte intressera en yngre släkting (6år) för fiske.
                Jag köpte ett set för 300kr, shakespear uggly stick Junior med shakespear synergy ti 6 titanium åt honom.
                Jag köpte ett par set åt mig själv också. Att ha i reserv om något gick sönder. Grabbens set har hållit. Jag har använt ett likadant set som han när vi fiskat.
                Jag har även använt setet från kajak eftersom det är kort och behändigt. På setet har tagits massor av abborrar o gäddor. Största gäddan strax över 5 kg.
                Hittils funkar seten perfekt. Lite repor på utsidan av rullen men inget som påverkar funktionen.
                Grabben är nu 8 och gillar verkligen fiske.

                Det går säkerligen att plocka ihop grejor som håller, men det finns mycket skräp i prissegmentet.

                /John

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
                  Försökte intressera en yngre släkting (6år) för fiske.
                  Jag köpte ett set för 300kr, shakespear uggly stick Junior med shakespear synergy ti 6 titanium åt honom.
                  Jag köpte ett par set åt mig själv också. Att ha i reserv om något gick sönder. Grabbens set har hållit. Jag har använt ett likadant set som han när vi fiskat.
                  Jag har även använt setet från kajak eftersom det är kort och behändigt. På setet har tagits massor av abborrar o gäddor. Största gäddan strax över 5 kg.
                  Hittils funkar seten perfekt. Lite repor på utsidan av rullen men inget som påverkar funktionen.
                  Grabben är nu 8 och gillar verkligen fiske.

                  Det går säkerligen att plocka ihop grejor som håller, men det finns mycket skräp i prissegmentet.

                  /John
                  Har nog ett sånt med. Det gula med typ 1m spö?
                  Riktigt läckert
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                    Har nog ett sånt med. Det gula med typ 1m spö?
                    Jag tog fram tumstocken, 112cm och det är gult.
                    Hållbart och billigt. Ser ut som en leksak.
                    Jag trodde aldrig att jag skulle använda det om inte grabben var med.
                    Men det visade sig vara behändigt i kajaken.

                    /John

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg

                      Jag tog fram tumstocken, 112cm och det är gult.
                      Hållbart och billigt. Ser ut som en leksak.
                      Jag trodde aldrig att jag skulle använda det om inte grabben var med.
                      Men det visade sig vara behändigt i kajaken.

                      /John
                      Ja, verkar fan tåla vad som helst.
                      Dackdelen är att den lilla rullen fungerar dåligt med flätlina.
                      Körde min Daiwa T3 SV på det spöt lite, det var en upplevelse. Dock aldrig fått fisk på det spöt. Men får fixa det .
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X