Calcutta Conquest 300-400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest 300-400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Calcutta Conquest 300-400

    Hejsan alla nördar.

    Varit sugen på en conquest under en längre tid nu, men har lite nördiga frågor som jag inte hittat svar på.

    Har tidigare fiskat med och gillat SVS infinity bromssystemet som dels suttit på den ”äldre” föregångaren av conquesten samt många av shimanos nuvarande rullar.
    Den sitter kvar på 100-200 conquesten efter uppdateringen, men inte på 300-400 storleken.

    Är det någon som fiskat med den uppdaterade conquesten i storlek 300 eller 400 som även använt föregångaren? Varför togs SVS infinity bort?

    Nu har ju alla 2018 conquests fått click drag och synkroniserad linspridare, överväger detta förlusten av SVS?

  • #2
    Ursprungligen postat av Willnersson
    Varför togs SVS infinity bort?
    Har inte använt nya Conquest men väl förtrogen med uppbyggnad av varianten utan synkad spridare.
    Så jag gissar lite helt enkelt:
    Den externt justerbara kastbromsen hos Conquest utan synkad spridare tar upp en hel del plats innanför icke vevgavel och då främst i form av
    komponenter fästa i innergaveln.
    Dessa består bland annat av det yttre reglaget, ett kugghjul samt den taperade bromstrumman.
    Conquest med synkad spridare använder en liknande innergavel (gissningsvis i plast fortfarande) men har istället drev för synkning monterade på ungefär samma plats där den justerbara bromsens komponenter är monterade i andra modellen.

    Min gissning är alltså att Shimano helt enkelt inte listat ut hur både externt justerbar broms och synkad spridare ska få plats ihop.
    Har någon uppgifter som motsäger detta lär det förhoppningsvis komma fram här.

    Ursprungligen postat av Willnersson
    Nu har ju alla 2018 conquests fått click drag och synkroniserad linspridare, överväger detta förlusten av SVS?
    Nej, varken synkad spridare eller klickande slirbroms har särskilt mycket med externt ställbar broms att göra.
    SVS har rullen fortfarande förövrigt, gamla åttastiftaren som är en hederlig centrifugalbroms. De har fungerat alldeles utmärkt i mängder av andra Shimano-modeller genom åren.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Extremt tacksam för svaret!
      Om du satt i min situation, och inte tar hänsyn till prisskillnaderna, vilken rulle skulle du valt i detta sammanhang? Och varför?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Willnersson Visa inlägg
        Extremt tacksam för svaret!
        Om du satt i min situation, och inte tar hänsyn till prisskillnaderna, vilken rulle skulle du valt i detta sammanhang? Och varför?
        Jag tycker att en Conquest med synkad spridare är en bra idé, första generationens större varianter hade också denna funktion (med samma kastbroms) och fungerade alldeles utmärkt!

        Finns en annan tråd här där jag visar upp Conquestens brister men en välskött 300-400 är en mycket trevlig rulle!
        Även om jag tycker första generationen känns något mer pålitlig är den nya en trevlig fiskemaskin, hur varianten med synkad spridare kastar vet jag ej men misstänker att den har bra prestanda.

        Personligen hade jag, till tyngre gäddfiske, valt en Shimano Tranx 300. Lexa HD finns som ett alternativ men då föredrar jag Tranx.
        Även Tatula Coastal och och nya Tranx 200 är spännande modeller som jag ser som rullar till lite lättare fiske men det finns flera som plågar sina Tatulor med tunga beten utan några problem.
        Även nya Revo Beast känns som en mycket kompetent rulle. Har skruvat lite i modellen och konstruktionen ser mycket stabil ut. Dock kan säkerligen barnsjukdomar förekomma.

        Nu är ju det här subjektivt men hade jag haft just en Tranx och en Conquest som enda alternativ och jag totalt hade bortsett från den, relativt stora, prisskillnaden hade jag faktiskt valt Tranx.
        Litar mer på den än på Conquest, det och faktumet att Tranxen är en enklare konstruktion med färre kullager är anledningen till mitt val.
        (OBS; äger ingen av rullarna själv men har erfarenhet av flertalet servicar/reparationer samt provfiske av båda dessa modeller så jag anser mig kunna vara någorlunda objektiv i frågan.)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Snacka om att jag hittat rätt person till frågan, oerhört tacksam för det. Läst ditt inlägg på forumet tidigare, men det är en risk jag är villig att ta. Inte sköta sin rulle kommer inte på tal.

          Va kul att du tog upp Tranxen. Efter lite granskning gällande tranx 300 ett tag sen, så hittade jag en rulle i samma kropp som tranx, så kallad shimano grappler 300. I stort sätt samma rulle fast med micromodule gear och enbart med power-handle. Men det är lätt att byta ut. (Enbart läst till mig denna info, kan ha missat lite såklart) Tyvärr är denna rulle endast till salu i Japan, men priset är likt tranx i Sverige att importera. Hade varit kul att prova!

          Återigen, calcuttan. Det är något med den som verkligen avger kvalitet. Låter inget, inga vibrationer, kastar bra och är trevlig för ögat. Sen tycker jag att det är svinkul att pilla på sakerna och hålla dem i toppform. Att det blir en calcutta till våren är inge snack, sen om det blir 2014/2015 (tror jag föregångaren är) eller 2018 får du avgöra helt enkelt, haha.
          Senast ändrad av Willnersson; 2018-12-16, 14:57.

          Kommentera


          • #6
            Någon mer med synpunkter?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Willnersson
              Va kul att du tog upp Tranxen. Efter lite granskning gällande tranx 300 ett tag sen, så hittade jag en rulle i samma kropp som tranx, så kallad shimano grappler 300. I stort sätt samma rulle fast med micromodule gear och enbart med power-handle. Men det är lätt att byta ut. (Enbart läst till mig denna info, kan ha missat lite såklart) Tyvärr är denna rulle endast till salu i Japan, men priset är likt tranx i Sverige att importera. Hade varit kul att prova!
              Själv anser jag att mikrodreven är kraftigt överskattade, särskilt jämfört med dreven i exempelvis Tranx som i sig inte har särskilt stora kuggar och går väldigt mjukt.

              Har rullarna samma pris tycker jag dessutom en svenskköpt Tranx är ett betydligt bättre alternativ då den kommer med fem års garanti från Normark.

              Ursprungligen postat av Willnersson
              Återigen, calcuttan. Det är något med den som verkligen avger kvalitet. Låter inget, inga vibrationer, kastar bra och är trevlig för ögat. Sen tycker jag att det är svinkul att pilla på sakerna och hålla dem i toppform. Att det blir en calcutta till våren är inge snack, sen om det blir 2014/2015 (tror jag föregångaren är) eller 2018 får du avgöra helt enkelt, haha.
              Tycker kanske inte tvärtom men nära nog, i relation till sitt pris tycker jag istället nya Conquest saknar den ultimata kvalitetskänslan den borde ha.
              Det kanske dock speglar mer vad jag tycker om dagens rullmarknad än något annat.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 242 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 057 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 145 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 579 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 215 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X