Testa något nytt - behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa något nytt - behöver tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Testa något nytt - behöver tips

    Hej,
    Är på jakt efter en ny rulle som ska användas till fiske med beten upp till 80-90g och är lite rådvill. Kör med multi idag till allt mitt fiske (gädda, abborre och hö) men varit en trogen Abu användare hela tiden, både lågprofil och runda, men är nu lite sugen på att testa något annat märke. Inte för att jag är missnöjd med Abu utan bara för att det är skoj,
    Kollat på Shimano Bantam och Curado Dc och även Daiwa Zillion(men finns ju så många av denna att jag har svårt att bestämma vilken som passar bäst).
    Så fiskesnackare, kom gärna med input på nämnda rullar eller andra tips ni sitter på.

    Tack för hjälpen!

  • #2
    Kommer att bli många tips befarar jag, har inte prövat någon av dem du nämner. Till ett lätt spö så torde 200 rulle bli lagom stor med beten upp till 80-90g med en inte alltför grov lina... Curado DC är nog en 150 rulle dvs lite mindre spole än t ex den Calcutta DC 200 jag använder upp till ca 80g.

    Många gillar Tatula i olika versioner, kanske HD är vanligast bland gäddfiskare. Om jag inte missminner mig så är dagens Zillion "egentligen" en förfinad Tatula... samma kropp men finare material och passning... rätta mig om jag har fel.

    S Calcutta Concuest gillas av många här på FS men lite ifrågasatt här och är ju ingen LP så Curado K kanske kan vara ett alternativ eller varför inte Tranx 200?

    Kommentera


    • #3
      Tranx 200!

      Varför?
      Jo, för att Tranx 300 är en riktigt bra rulle och Shimano har tagit det alldeles magiska beslutet att montera ytterst få kullager (tre stycken) i 200an.
      Har själv enbart studerat, inte provat, 200 men i sådana här trådar handlar det om att svara högst med minst innehåll.
      Skämt åsido, jag hade själv valt denna modell för jag tror att det är en riktigt bra rulle.

      Jag tycker Daiwas rullar känns skramliga och plastiga även upp i nya Zillion HD's klass. Att både Tatula HD/Coastal, nya Lexa och just Zillion presterar
      bra är dock inget jag motsäger.

      Anser att vissa rullar, som Shimanos 150, faktiskt känns för små, lätta och nätta på spön som kastar 80-90 gram.
      Antar att du ska fiska främst gädda i och med betesvikten, då hade jag hellre valt Curado K än DC. Nästan identiskt vikt och snarlik linkapacitet.
      Har använt flera olika DC-rullar och har personligen ingen större nytta av DC-bromsen vid typiskt gäddfiske.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Hej,
        Är på jakt efter en ny rulle som ska användas till fiske med beten upp till 80-90g och är lite rådvill. Kör med multi idag till allt mitt fiske (gädda, abborre och hö) men varit en trogen Abu användare hela tiden, både lågprofil och runda, men är nu lite sugen på att testa något annat märke. Inte för att jag är missnöjd med Abu utan bara för att det är skoj,
        Kollat på Shimano Bantam och Curado Dc och även Daiwa Zillion(men finns ju så många av denna att jag har svårt att bestämma vilken som passar bäst).
        Så fiskesnackare, kom gärna med input på nämnda rullar eller andra tips ni sitter på.

        Tack för hjälpen!
        Varför inte testa på nåt amerikanskt? en Concept Z från 13 Fishing??

        Kommentera


        • #5
          Tackar för infon och era svar!
          Curado DC vet jag ör mindre men då man kör med flätlina så är ju inte linkapaciteten något problem och alltid varit nyfiken på en DC rulle...
          Intressant att höra JontaK tankar om Daiwas rullar, dem lyfts ju annars oftast fram som höjdpunkten av kvalite på många andra sidor och forum. När jag tänker till har jag ju en Lexa sedan några år och har gjort ett bra jobb men skriker lite väl när man kastar, trots service och underhåll. Så kanske finns frågetecken krings Daiwas kvalité i dags läget.
          Tranx 200 får absolut kollas in, hade faktiskt helt glömt bort den.
          Conceptrullar är också spännande alternativ. Har ju fått bra omdöme på TackleTour.
          Så många val att göra, dagens ilands problem

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
            Tackar för infon och era svar!
            Curado DC vet jag ör mindre men då man kör med flätlina så är ju inte linkapaciteten något problem och alltid varit nyfiken på en DC rulle...
            Intressant att höra JontaK tankar om Daiwas rullar, dem lyfts ju annars oftast fram som höjdpunkten av kvalite på många andra sidor och forum. När jag tänker till har jag ju en Lexa sedan några år och har gjort ett bra jobb men skriker lite väl när man kastar, trots service och underhåll. Så kanske finns frågetecken krings Daiwas kvalité i dags läget.
            Tranx 200 får absolut kollas in, hade faktiskt helt glömt bort den.
            Conceptrullar är också spännande alternativ. Har ju fått bra omdöme på TackleTour.
            Så många val att göra, dagens ilands problem
            Conceptrullarna har oxå fått massa dålig kritik av folk som testat dom över tid, finns massa skit att läsa om dom. Mvh

            Kommentera


            • #7
              Jag har många daiwa rullar och ingen av dom har ännu gjort mig besviken tvärtom. Visst är där mycket plast, men det är ju dom knappast ensamma om. Tycker du skall kika på nya tatula 200 hdl

              Kommentera


              • #8
                Köper du Shimano eller Daiwa kommer du inte bli besviken .

                Har kört mkt med Daiwa Tatula & Zillion allt i från lättare abborre fiske till gäddfiske med beten över 100 gr & dom har gjort ett mkt bra jobb .
                Idag har jag bytt ut många av mina Daiwa rullar till Shimano , till lättare gäddfiske där jag tidigare har använt Tatula 200 har jag bytt till Curado 201K .
                Tycker Curadon är lite bättre än Tatulan på alla sätt , den är tystare , mindre plastig , mjukare , kastar längre & stabilare .
                Det bästa är att känna på dom själv & känn efter vilken som känns bäst , till det du är ute efter är Curado & Tatula svårslagna 2 riktigt bra rullar

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                  Intressant att höra JontaK tankar om Daiwas rullar, dem lyfts ju annars oftast fram som höjdpunkten av kvalite på många andra sidor och forum. När jag tänker till har jag ju en Lexa sedan några år och har gjort ett bra jobb men skriker lite väl när man kastar, trots service och underhåll. Så kanske finns frågetecken krings Daiwas kvalité i dags läget.
                  Ska förtydliga att jag inte nödvändigtvis anser att kvaliteten egentligen är dålig på Daiwas rullar vad gäller exempelvis hållbarhet.
                  Däremot upplever jag just en "billig" känsla, särskilt hos Tatula-serien men även Zillion med tanke på det höga priset.

                  Högst personligt men jag hade aldrig köpt en rulle för åtskilliga tusenlappar (Zillion 1520 har ett riktpris på 4995 kronor) som knarrar och knakar.
                  Då håller även jag Curado K, alternativt DC, som rullar med mer kvalitetskänsla om sådan nu bör spela någon roll. För mig är det väldigt viktigt och anledningen
                  till att jag nästan uteslutande köper begagnade japantillverkade rullar, exempelvis Conquest, från Japan hellre än nya teknikmonster tillverkade i låglöneländer.
                  För mig gör det skillnad då jag fiskar med dem, för andra gör det kanske inte det.

                  Om nya Daiwa Alphas CT SV kommer till Sverige skulle den kunna vara ett ytterst gångbart alternativ.
                  G1-spole och möjligen tillverkad i Japan, konventionell linspridare och gjord för lite tyngre fiske så kanske den blir en värdig efterträdare till riktiga Zillion!

                  Kommentera


                  • #10
                    Tycker gamla Zillion HD är en kanonrulle. min favorit till gäddfiske av alla rullar jag haft. Kan dock hålla med om att de kan upplevas plastiga om man står å klämmer i dom. Däremot inga kvalitetsproblem på den jag äger samt de jag sålt i butik. När man fiskar med dom är de sjukt sköna tycker jag. Nya modellen som kommer för denna säsong vågar jag inte uttala mig om dock, men den skall ju vara "mindre" plastig.
                    Curado K är en grymt fin rulle som ligger bra i handen och känns väldigt "rejäl", precis som JontaK skriver, om den dock håller högre kvalitet än en "motsvarighet" från Daiwa, typ tatula är dock inte helt säkert. Kvalitetsintrycket och ren kvalitet är ju bekant inte riktigt samma sak.

                    Till gäddfiske dock så hade jag satsat på nån av dom rullarna jag nämnt. Zillion HD, för jag anser att den är enormt skön, kastar väldigt bra med olika betesvikter utan mycket justering på magnetbromsen, som jag tycker beter sig enormt bra på denna rulle, det i kombination med att den är väldigt lätt(passar mig), fungerat oklanderligt och + i kanten för den är jävligt snygg - för den är magsealed som man "inte kan" serva själv, utan får skicka till Daiwa Scandinavia (genom ÅF) när det är dags för service.

                    Curado K känns otroligt fin, har en kompis som kört med den en säsong (är ju en nyare rulle), men han är nöjd. Ligger också fint i handen, är också väldigt snygg, bör prestera på ett bra vis, samt är betydligt billigare än en zillion... Däremot inte lika lätt att justera kastbromsen på, så där kommer det lilla minuset.

                    Nya Daiwa Tatula HD är ju också riktigt snygg.... å en kompetent rulle, om än inte lika sofistikerad som Zillion HD
                    Sen finns det ju ungefär 756 andra modeller att kika på som faller TS mer i smaken
                    http://mortasfiske.blogspot.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X