Testa något nytt - behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa något nytt - behöver tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• joens
    replied
    100-150stl räcker gott med lina som du säger.
    Kör en Conquest upp till ca 85gr eller något sånt, spöt säger stopp där.
    Men det är väldigt beroende på spö, så det klarar att ha en såpass liten lätt rulle och hålla sig balanserat.

Har du möjlighet att ha en såpass liten rulle så tycker jag du ska ha det!

Metanium MGL och motsvarande 150stl är riktigt fina med.

Daiwa vs Shimano?

Spelar mindre roll tycker jag. Mer bara att sätta en budget och se vad man kan hitta som passar en bäst inom den.
    Antares är ju ett alternativ med.

Vad har du för budget btw?
    Vilket spö ska det sitta på?

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
    Någon som kan länka till denna nya millionaire ct? Mvh
    Finns inga officiella bilder än vad jag vet.

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Någon som kan länka till denna nya millionaire ct? Mvh

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Tws är guld.
    Kanske nya ryoga kan passa en surgubbe som Mr engqvist
    Nix. Nya ryoga är ingen surgubbe rulle. Både leksaksdrev och magnet klabb.. gamla Ryoga dock är inte dum. Men inget slår en liten millionair. En äkta liten rund rulle..

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Tws är guld.
    Kanske nya ryoga kan passa en surgubbe som Mr engqvist

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    JontaK. Var beredd att öppna lädret, för det är mycket möjligt.
    Äntligen kanske det kommer då lite rullar för oss surgubbar som inte varit direkt imponerade av vad daiwa släppt de sista åren. En ny millionair tackar man sannerligen inte nej till. De gamla är fantastiska. Konstiga linspridare ser man redan att man slipper, slipper man dessutom leksaksdrev och magnetisk klabb då kan man inte motstå.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Du Morta, när du nämner "den gamla" zillion menar du då nuvarande (typ till 2018) som formmässigt bygger på Tatula eller den föregående "riktiga" Zillion...?

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    JontaK. Var beredd att öppna lädret, för det är mycket möjligt.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Morta
    Kan dock hålla med om att de kan upplevas plastiga om man står å klämmer i dom. Däremot inga kvalitetsproblem på den jag äger samt de jag sålt i butik.
    Väldigt viktig poäng!
    Jag skulle alltså aldrig köpa en Zillion just för att jag upplever att en så dyr rulle inte ska ha den känslan, därmed absolut inte sagt att hållbarhet eller prestanda saknas.
    Har provat gamla HD och visst kastar den riktigt fint, speciellt lämplig för den som byter betestyper och vikter ofta då spole/broms-kombinationen är otroligt förlåtande.
    Jag har heller inte hört någon om problem hos modellen i fråga, det kommer säkert men utifrån konstruktionen skulle jag absolut inte tro den drabbas av mer fel än några andra rullar.

Nya modellen som kommer för denna säsong vågar jag inte uttala mig om dock, men den skall ju vara "mindre" plastig.
    Kan bekräfta att så är fallet, åtminstone från ett "klämma och känna"-perspektiv då jag enbart fingrat på men inte fiskat med nya modellen.
    Tycker dock fortfarande inte att rullen lever upp till sitt pris. Kostar en rulle 4-5 000 kronor ska allt vara nära perfekt men den åsikten har nog tyvärr mer med min inneboende cynism och konservatism än verkligheten att göra.
    Har man pengen ÄR Zillion en mycket bra rulle men det är inte en bra rulle för sin peng...

Curado K är en grymt fin rulle som ligger bra i handen och känns väldigt "rejäl", precis som JontaK skriver, om den dock håller högre kvalitet än en "motsvarighet" från Daiwa, typ tatula är dock inte helt säkert. Kvalitetsintrycket och ren kvalitet är ju bekant inte riktigt samma sak.
    Möjligen är det så att Shimano "bygger in" den solida känslan i sina rullar och att Daiwa inte tänker på samma sätt, vad vet jag.
    Riktig kvalitet, alltså hållbarhet och prestanda under lång tid (åratal), är något som inte är vanligt bland dagens rullar.
    Nu kommer det som jag nämnde tidigare en Alphas CT samt en ny Millionaire CT med G1-spole. För oss som tycker om hållbarhet, prestanda och tradition kan det möjligen bli mycket lyckat.
    Tveksamt om någon av dessa rullar hittar till Sverige officiellt dock, om Magseal och små kuggar saknas och tillverkningslandet är Japan kommer jag hur som helst köpa båda två!

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Tycker gamla Zillion HD är en kanonrulle. min favorit till gäddfiske av alla rullar jag haft. Kan dock hålla med om att de kan upplevas plastiga om man står å klämmer i dom. Däremot inga kvalitetsproblem på den jag äger samt de jag sålt i butik. När man fiskar med dom är de sjukt sköna tycker jag. Nya modellen som kommer för denna säsong vågar jag inte uttala mig om dock, men den skall ju vara "mindre" plastig.
    Curado K är en grymt fin rulle som ligger bra i handen och känns väldigt "rejäl", precis som JontaK skriver, om den dock håller högre kvalitet än en "motsvarighet" från Daiwa, typ tatula är dock inte helt säkert. Kvalitetsintrycket och ren kvalitet är ju bekant inte riktigt samma sak.

Till gäddfiske dock så hade jag satsat på nån av dom rullarna jag nämnt. Zillion HD, för jag anser att den är enormt skön, kastar väldigt bra med olika betesvikter utan mycket justering på magnetbromsen, som jag tycker beter sig enormt bra på denna rulle, det i kombination med att den är väldigt lätt(passar mig), fungerat oklanderligt och + i kanten för den är jävligt snygg - för den är magsealed som man "inte kan" serva själv, utan får skicka till Daiwa Scandinavia (genom ÅF) när det är dags för service.

Curado K känns otroligt fin, har en kompis som kört med den en säsong (är ju en nyare rulle), men han är nöjd. Ligger också fint i handen, är också väldigt snygg, bör prestera på ett bra vis, samt är betydligt billigare än en zillion... Däremot inte lika lätt att justera kastbromsen på, så där kommer det lilla minuset.

Nya Daiwa Tatula HD är ju också riktigt snygg.... å en kompetent rulle, om än inte lika sofistikerad som Zillion HD
    Sen finns det ju ungefär 756 andra modeller att kika på som faller TS mer i smaken

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 119 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf