Testa något nytt - behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa något nytt - behöver tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Finns inga officiella bilder än vad jag vet.
    Läckert, tack

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Millionaire CT samt Alphas CT har såvitt jag vet endast visats på någon japansk blog samt i ett eller fler japanska videoklipp, dock inte producerade av Daiwa.

      Jag har kikat på bilder av Millionaire CT och kom fram till att alla delar av stativet i stora drag samt flera detaljer är identiska med gamla Millionaire utan skruvar i vevgaveln, alltså specialmodeller som Bay Casting, IZE Light, M-ITO med flera. Frikopplingsknappen är också identisk med tidigare generation.
      Det ger åtminstone mig en stor förhoppning att det är en genuin Millionaire tillverkad i Japan och att den även har kvar frikopplingen från föregående modeller, det vill säga alla de rullar som bygger på CV-Z, enligt mig en av de absolut bästa frikopplingarna på marknaden.

      Riktigt spännande!
      Coolt

      Kommentera


      • #23
        Skapade en ny tråd om Alphas CT & Millionaire CT så kan vi diskutera dessa spännande rullar i detalj där utan att skräpa ner för mycket i den här tråden.

        Kommentera


        • #24
          Mina fem dollar kommer här.....

          Jag har rullar av alla märken i mitt fiske efter gädda. Runda trimmade Ambassadeurer, (och en Record som är otrimmad), Zillion TWS, Coastal, Zillion HD, Tatula HD. Revo Beast gen 3, CC 200 DC. Och har haft Curado. Får även en massa gädda på lättare utrustning avsedd för abborre. Har inte riktigt fattat var abborrarna håller hus ännu. Får bara gädda på mina BFS prylar Aldebaran BFS, MGL och trimmade Mörrum SX.


          Alla har fungerat helt utan problem men de har lite egenheter allihop. Runda Ambassadeurer har diskuterats i omgångar så dessa lämnar jag därhän. Tatula och Zillion är i princip samma rulle i grunden. Den största skillnaden är pinjongen/spolaxelns konstruktion. På Tatula är spolaxeln lång och går igenom pinjongen. På Zillion är axeln delad. I teorin så borde Zillion kasta bättre då konstruktionen har förutsättningar att väga mindre. I praktiken ingen som helst skillnad. Gavlarna på dessa rullar går att skifta mellan rullarna. Säger väl snarast att de är i princip identiska. Coastal är en saltvattentålig Tatula HD. Men ursnygg i sin blå kostym. HD varianterna och Coastal har dessutom en onödig djup spole. Redan de vanliga TWS tar 75-80m 0.35 flät som räcker o blir över. Negativt så väsnas lagren i Coastal lite medan de övriga är helt tysta. En annan negativ sak är att jag kommer då och då åt ratten till magnetbromsen av misstag. I övrigt så är dessa rullar kalas. Tycker inte att de känns billiga jämfört med tex Curadon. HD och Coastal har en enklare magnetbroms med fast rotor. Zillion TWS har en rörlig rotor som gör bromskurvan olinjär. I praktiken med de betesvikter du ämnar använda rullarna till så är det irrelevant vilken variant rullarna har. Generellt sätt så brukar annars magnetbromsar bromsa för mycket i slutet av kastet men det är just detta problem som Dawia adresserat med sin rörliga rotor i MagForce (med en tilläggsbokstav efter).

          Revo Beast är visserligen inte intressant för dig men för mig så är en kalasrulle. Enda negativa är att skruven som håller fast gaveln skaver lite i min hand. Den har också lite större tendens till linresning med sin osynkade linspridare när den står i ett ytterläge. Kastar lite kortare än Daiworna om man inte vill ha denna linresning. Annars likvärdigt. Väsnas mindre än Coastal men mer än övriga Daiwor då dess C broms låter lite.

          Curadon sålde jag av då den aldrig användes. Fungerade även den finfint men på något sätts så var den trist och tilltalade mig inte i konkurrensen med de övriga. Min Shimano CC 200 DC är nog den sexigaste rullen av alla. Arbetet är utsökt men dess broms har sina brister. Kastar faktiskt inte längre än mina runda Ambassadeurer. Den används idag enbart till HÖ.

          Daiwa Millionare CV-Z och Luna har jag haft. Otroligt fina rullar tekniskt sätt men de har för mig en avgörande nackdel med sina osynkade linspridare. På en LP rulle är problemet mindre då avståndet mellan linspridaren och spolen blir hyfsat långt. På en rund rulle sitter linspridaren mycket närmre spolen och därmed blir linvinkeln skarp i vissa lägen. Antingen så får man hålla koll på var linspridaren står eller kompensera med mer broms. Om man inte justerar in rullen för maximalt långa kasta så är det inget problem men om man vill få ut max så gäller det att vara med på noterna. Lite som med Revo Beast men den är som bekant en LP och fungerar därmed bättre.

          Längst av alla kastar jag med de trimmade Ambassadeurerna och då främst 6000 modellerna. Inga jätteskillnader men ändå tydliga.

          Så vilka rullar använder jag mest då..... det beror på men generellt sätt så använder jag Zillion TWS och Coastal allra mest. Till det alllra tyngsta fisket blir det Ambassadeurer. En av fördelarna med Daiworna är att de är relativt lätta. Väldigt skönt vid långa fiskepass. Daiworna ligger skönt i mina händer och de bara fungerar.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-04, 11:16.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            Tackar för all input och tankar. Härligt nör det blir så givande diskussioner där folk bara vill hjälpa till.
            Har funderat mycket och landat i att jag nog är mest sugen på en Shimano Bantam, läst mycket bra om den och tror den passar perfekt till mitt fiske. Dessutom estestiskt mycket tilltalande och roligt att testa ett nytt märke.
            Med tanke på det kommande handelsavtalet mellan EU och Japan kanske man slipper tull och moms om man tar hem en från Japan? Man kan ju hoppas.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av beachcast
              Har funderat mycket och landat i att jag nog är mest sugen på en Shimano Bantam, läst mycket bra om den och tror den passar perfekt till mitt fiske.
              Det står alla fritt att säga emot mig men jag har uppfattat Bantam som en bassrulle, om än välbyggd och relativt tung är det en rulle för lättare fiske.
              Åsikter jag läst vill ha det gällande att rullen är passande att använda upp till mindre swimbait vilken i bassvärlden borde betyda 60-70 gram.
              Klarar den tyngre beten och gäddfiske?
              Det finns bara ett sätt att ta reda på det.

              Ursprungligen postat av beachcast
              Med tanke på det kommande handelsavtalet mellan EU och Japan kanske man slipper tull och moms om man tar hem en från Japan? Man kan ju hoppas.
              Som jag förstår det är det japans importmoms, alltså på exportvaror från EU som i stort ska försvinna.
              Har inte läst om att något ska hända på andra hållet men är å andra sidan inte helt insatt.
              Det vore naturligtvis en dröm, min fru hade inte varit glad då rullantalet här hemma hade ökat lavinartat!

              I dagsläget kostar en importerad Bantam med alla avgifter mer tagen från USA än den kostar i Sverige, räknat på ett pris på 350 dollar, 25 dollar i frakt samt alla importavgifter, cirka 4 400 kronor.
              Från Japan, baserat på ett pris på JPY 29 250 och 2 250 i frakt plus samma avgifter, kostar rullen cirka 3 450 kronor.
              Bästa pris jag hittat i Sverige är 3 999 kronor.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det står alla fritt att säga emot mig men jag har uppfattat Bantam som en bassrulle, om än välbyggd och relativt tung är det en rulle för lättare fiske.
                Åsikter jag läst vill ha det gällande att rullen är passande att använda upp till mindre swimbait vilken i bassvärlden borde betyda 60-70 gram.
                Klarar den tyngre beten och gäddfiske?
                Det finns bara ett sätt att ta reda på det.
                r.
                Tanken är att den ska just användas till dessa vikter max upp till 80g och med tanken på storleken på vissa swimbaits som speciellt japanerna använder denna rulle till tror jag(och hoppas) att den håller även för mitt fiske.

                Märkligt ju att tullarna bara försvinner på ett håll. Känns ju inte riktigt vettigt...

                Kommentera


                • #28
                  Gammal tråd som jag väcker till liv igen.

                  Jag har nu fiskat hårt ytterligare en säsong med de av några hårt kritiserade Daiworna med TWS. En Tatula HD, två Coastal samt tre Zillion med olika utväxlingar. Har även parallellt med dessa använt ett par andra rullar från andra fabrikat. Bla Curado. Måste säga att Daiwas TWS rullar bara växer för mig. De bara fungerar. Jag upplever inte alls allt det där negativa som ofta skrivs om dem. Tycker inte att de saknar något i kvalitetskänsla. En smaksak givetvis. Undantaget är väl Bantam som känns som något från en helt annan planet. Enda kritiken jag har är att jag då och då kommer åt ratten för kastbromsen ofrivilligt. Med korta kast eller lättare skatbon som följd. I övrigt inte ett problem. Upplever inget gnek eller annat oljud. Har öppnat varje rulle under hösten för att beskåda innandömet och alla ser ut som nya inuti. Jag har givetvis bättrat på Daiwas smörjning när rullarna var nya för Daiwa smörjer vid tillverkningen som alla andra tillverkare. Urkasst!

                  Visst finns det saker att klaga på. Mest på Daiwas marknadsföring dock. Jag har tex inga som helst problem med att inse att Zillion är en marknadsföringsprodukt som är överprisad och överhypad jämfört med Tatula. Skillnaderna är minimala i både praktik och teori jämfört med Tatula men faktum är att Zillion, Tatula och Coastal bara fungerar i kast efter kast. Så pass bra att jag slutat tänka på dem. Så skönt att tex inte behöva tänka på var linspridaren står i varje kast för att få ut maximalt ur rullarna.

                  De kastar inte längre än Curado eller en injusterad Ambassadeur. Inte stabilare heller. Men på något sätt så tilltalar de mig i mitt fiske. Gång på gång tar jag en av dessa Daiwor istället för någon annan rulle som jag har i min ägo? Jag har rätt många att välja på. Shimano, Daiwa och ABU. Från CC/DC, Luna, Millionare, Curado, Revo Beast, Ambassadeurer mfl.

                  Tycker TWS är brilliant på dessa rullar. Noll bekymmer med funktionen. Snarare stör jag mig på andra rullar med osynkade linspridare med en massa oljud eller linresning som bieffekt. Bla Revo Beast och Curado. De ligger skönt i min hand och som redan nämnts, de bara fungerar.

                  Jag är inte kompis med samma rullar i SV varianterna dock. De fungerar inte för mig i ett lättare fiske. Dock är det inte kvalitetsegenskaperna som jag har problem med utan hur de klarar av lättare beten som stör mig.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2020-01-01, 23:51.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Bra input har inte prövat en Tatula än...

                    Har en SV jag trivs bra med, kastar väldigt stabilt och tillräckligt långt (vid åfiske eller från båt) men har då inte jämfört dem med mindre Amba eller en shimano med SVS infinity kastbroms. Stabiliteten är väl de vissa anser ge en "överbromsad" rulle...? Min SV spole vilar dock i 3D kastbroms, att man kan "flytta ut" magnetbromsen gör kanske att min spole inte bromsas lika mycket som i en vanlig SV rulle med Air-/Z-brake...?

                    Har du nån gång prövat att laborera med SV-spolens rotor (längd) eller dess fjäder? Eller så är du så nöjd med dina Mörrum att du inte behöver ...

                    Daiwas HLC-spolar har en fjäder som är 4 ggr starkare än andra SV-spolar så de blir nästan alltför nervösa för allt annat än kompakta beten har jag förstått, undra hur en dubbelt så stark fjäder skulle fungera i en SV spole...?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X