Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Låter kul om man har såna vatten inpå knuten. Nå dessa är grunda, nästan ytliga i min bok i a f https://m.aliexpress.com/item/400001...bilesitedetail
    https://m.ebay.com.my/itm/DAIWA-BFS-...anner=1&_rdt=1
    Click image for larger version  Name:	DIY-non-original-fishing-reel-microcast-spool-for-2019-Steez-CT-SV-Alphas-CT-SV-Millionaire.jpg_q50.jpg Views:	0 Size:	55,3 KB ID:	2554932

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Låter kul om man har såna vatten inpå knuten. Nå dessa är grunda, nästan ytliga i min bok i a f https://m.aliexpress.com/item/400001...bilesitedetail
      https://m.ebay.com.my/itm/DAIWA-BFS-...anner=1&_rdt=1
      Click image for larger version Name:	DIY-non-original-fishing-reel-microcast-spool-for-2019-Steez-CT-SV-Alphas-CT-SV-Millionaire.jpg_q50.jpg Views:	0 Size:	55,3 KB ID:	2554932
      Nu snackar vi. Så ska spolarna se ut.

      Kommentera


      • #93
        Sen anteman! Bäcköring vatten finns precis överallt. Det har jag insett nu när jag satsat rätt hårt på det. Men det är oftast väldigt mycket hemlighetsmakeri om det. Men ett helt fantastisk kul fiske att smyga längs med bäckarna och precisionkasta under utstickande träd eller bakom stenar.
        Men glöm dyra flätlinor. Dels så behöver man töj för att inte tappa hoppande fisk på kort lina. Sen går linan mot sten och buskar så det blir linbyten ofta. Men när det inte ryms mer än ca 40m så blir det inte farligt.

        Kommentera


        • #94
          Väcker liv i denna tråd. Nya millionarie, någon som har info om den?

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
            Väcker liv i denna tråd. Nya millionarie, någon som har info om den?
            Helt suverän rulle till finesseinriktat abborrfiske och riktigt förfinad i framförallt kasten. CT rullarna (Steez CT SV TW, Millionaire CT SV och Alphas CT SV) tycker jag är dem rullar som kastar "skönast" av alla rullar på marknaden. Iaf om man fiskar beten under 15 g. Alla dessa rullar klarar att kasta ca 3 g väldigt bra med spolen de kommer med, men dessa modeller går utmärkt att BFS-trimma. Ska man däremot kasta tyngre än 15 g finns det definitivt rullar som gör detta bättre. Steez SV TWS (2016 modellen), Daiwa Morethan PE TW 1000 samt den nya Daiwa Zillion SV TWS 1000 (Zillion G om den har mässingdrev). Dessa rullar presterar bättre i kast med beten upp till ca 30 g (men de klarar mer än så). Ska du ha en högprofilare strikt till finessefisket är dock Daiwa Millionaire CT SV ett oerhört bra val.

            Kommentera


            • #96
              Det jag inte är helt underfund med på just millionair CT SV är vad daiwa tänkt med rullen. De tidigare millionair var helt perfekta till 1oz spön. Och lite där till. Men denna? Den klarar lätta beten visst. Men samtidigt är den inte i klass med de riktiga lättkastarna som alphas air stream custom, Alderbaran bfs, conquest BFS.
              hamnar någonstans mitt emellan. Tror många inkl undertecknad som verkligen gillar millionair plattformen att daiwa hade byggt en extrem öringrulle som verkligen tog upp matchen med conquest bfs. I betesspannet 1-7g alt en klassisk millionair för beten 10-40g
              Nu äger jag rullen och gillar den. Har den till beten 6-20g men synd att daiwa inte vågade löpa linan ut på den.

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Det jag inte är helt underfund med på just millionair CT SV är vad daiwa tänkt med rullen. De tidigare millionair var helt perfekta till 1oz spön. Och lite där till. Men denna? Den klarar lätta beten visst. Men samtidigt är den inte i klass med de riktiga lättkastarna som alphas air stream custom, Alderbaran bfs, conquest BFS.
                hamnar någonstans mitt emellan. Tror många inkl undertecknad som verkligen gillar millionair plattformen att daiwa hade byggt en extrem öringrulle som verkligen tog upp matchen med conquest bfs. I betesspannet 1-7g alt en klassisk millionair för beten 10-40g
                Nu äger jag rullen och gillar den. Har den till beten 6-20g men synd att daiwa inte vågade löpa linan ut på den.
                Jag tror att de mer gick för vad en traditionell BFS rulle faktiskt var. Alltså, inte BFS för öring utan BFS så som det såg ut i Japan för 20 år sedan. En lätt spole, men där det går på något grövre lina samt inte överj*vligt långa kast (trots att den kastar riktigt långt också). Troligtvis ville de att den skulle användas till bass och mer specifikt finessefiske efter bass. Det är iaf vad jag får ut av japanska Daiwa pro staffs first impression på rullen: https://www.youtube.com/watch?v=CJO-ykeMK6E

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Jag tror att de mer gick för vad en traditionell BFS rulle faktiskt var. Alltså, inte BFS för öring utan BFS så som det såg ut i Japan för 20 år sedan. En lätt spole, men där det går på något grövre lina samt inte överj*vligt långa kast (trots att den kastar riktigt långt också). Troligtvis ville de att den skulle användas till bass och mer specifikt finessefiske efter bass. Det är iaf vad jag får ut av japanska Daiwa pro staffs first impression på rullen: https://www.youtube.com/watch?v=CJO-ykeMK6E
                  Det är ju kanon det ni skriver. Väldigt tacksam för era svar ni är duktiga. Jag kan bara läsa på nätet om rullarna och gissa lite hit och dit och gå på lite egen erfarenhet. Är ju flugfiskare om jag ska kategorisera mej själv så detta med multirullar är inte lätt men jäkligt roligt. Tror millionaire är rätt rulle för mej.

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Jag tror att de mer gick för vad en traditionell BFS rulle faktiskt var. Alltså, inte BFS för öring utan BFS så som det såg ut i Japan för 20 år sedan. En lätt spole, men där det går på något grövre lina samt inte överj*vligt långa kast (trots att den kastar riktigt långt också). Troligtvis ville de att den skulle användas till bass och mer specifikt finessefiske efter bass. Det är iaf vad jag får ut av japanska Daiwa pro staffs first impression på rullen: https://www.youtube.com/watch?v=CJO-ykeMK6E
                    Så blev ju slutresultatet iallafall. Nog skälet till att den sålt dåligt. Den är grym till beten mellan 5-20g . Problemet är att där föredrar de flesta LP rullar istället. Till bäck är runda populära och till lite tyngre.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Så blev ju slutresultatet iallafall. Nog skälet till att den sålt dåligt. Den är grym till beten mellan 5-20g . Problemet är att där föredrar de flesta LP rullar istället. Till bäck är runda populära och till lite tyngre.
                      Som jag förstått det är alla CT SV rullar (Alphas, Millionaire och Steez) gjorda för den här typen av finesse-bass fiske. Nu kommer förmodligen folk inte hålla med, men jag har inte hittat några rullar som kastar så bra och känns så välanpassade kastmässigt, till lättare svenskt abborrfiske, än CT SV rullarna. Jag har prövat en hel del grejer (inte så mycket från innan 2010 dock) och förutom de mer finessiga T3 rullarna, finns det få rullar som jag tycker kastar bättre (långt utan att ta i och med bra och jämn precision) än dessa tre rullar. Personligen står Millionaire CT SV högt upp på "vill ha" listan. Jag älskar rundgavlade rullar och har aldrig själv ägt en Millionaire. Förfiningen på dem jag har erfarenhet av är dock svår att matcha. Möjligtvis att gamla Mörrum och Pro Max 1600 och 3600 slår Millionaire i förfining, men det är inte med mycket, samt att de inte är lika bra prestationsmässigt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X