BFS rulle från ABU. Revo LTX BF8 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS rulle från ABU. Revo LTX BF8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • BFS rulle från ABU. Revo LTX BF8

    Vi diskuterar ju rätt ofta BFS rullar till det verkliga UL fisket och då oftast JDM varianter från Daiwa och Shimano. Några har letat sig till Sverige. Främst Daiwa SS Air och Aldebaran BFS. Ytterligare några finns men de är rätt få. Av någon anledning så har ABUs försök varit rätt mediokra. Bästa exemplet är Mgxtreme som i sig är en fantastisk rulle men inte för det verkligt lätta fisket. I grunden är det mesta rätt med den men den har på tok för stor linkapacitet och därmed en för tung spole jämfört med ovan nämnda Aldebaran BFS.

    Jag har sneglat en del på de Revo som säljs i Japan en tid. De har mest varit omdöpta europeiska Revos. Alltså samma rullar men med ett annat namn och oftast några fler kullager. Men i och med att gen 4 av Revo lanserades i Japan 2016 så skedde något som gått mig helt förbi. Revo LTX BF8 släpptes. Det är en variant på Mgxtreme men en helt annan spole och broms. Enligt uppgift så har den marknadens absolut lättaste spole samt en magnetbroms istället för Mgxtremes IVCB 4 broms. Magtrax 3. På samma sätt som BFS har mag istället för c hos shimano.

    Är det någon som testat denna rulle?
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-05, 00:58.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Ja, The reel test på Youtube... kanske därför du frågar? Jag har också missat den rullen som alltså funnits i 3 år...
    Lite synd att man missade rean har pratade om i filmen... Ska bli intressant att se hur den levererar i hans kommande BFS - rulltest som han aviserade, med bra konkurrenter...


    I övrigt hoppas jag min nya Tsurinoya XF-50 levererar såsom det indikeras på tuben... VCT-BFS... very close to... bör räcka till mina beten...
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-05, 01:36.

    Kommentera


    • #3
      Abu i Japan har haft rena bfs modeller innan också.
      Revo LTZ AE74 Racing
      var en rulle jag var lite sugen på för några år sedan.
      Det är i Japan det roliga finns.

      Kommentera


      • #4
        Kul att AE74 nämns.
        Jag tycker nämligen spolsystemet i BF8 är väldigt likt det i gamla LTZ.
        Flytande konstruktion som är väldigt grund och snarlik design samt magnetbroms.
        Nu vet jag inte vad spolen från BF8 väger men det vore intressant att jämföra med
        LTZans spole som jag tror väger drygt 8 gram med kullager monterat vilket får anses
        vara lätt då kullager och spolaxelsprint i den storleken bör väga cirka 1.5 gram.

        Har inte ens sett en LTX BF8 i verkligheten och har fått för mig att grundrullen var en Gen3 MGXtreme, glädjande
        nog ser jag på sprängskissen att frikopplingen är den betydligt rejälare från Gen4 komplett med dubbelt skruvad
        hållare av vevaxeln.
        Just LTZ AE74 var i kopplingsdelen i princip en Orra eller annan budgetlågprofilare där vevaxelhållaren är fäst med
        endast en skruv och kopplingslänkaget består till stor del av mjuk plast (POM eller någon form av nylon troligtvis).

        Kommentera


        • #5
          Spolen i LTX BF 8 ska väga ca 6.3 gr exkl lager. Ca 1 gr lättare än spolen i Aldebaran BFS och i samma härad som spolarna från Avail som jag har i mina Mörrums SX 1600.

          Och visst uppmärksammade jag rullen på reel test på youtube även om jag har sett den tidigare utan att reagera. Jag provade att googla på den. Hittade den i Japan för dryga 2000 om nya någon är intresserad. Klart billigare än vad en Aldebaran BFS kostar här hemma.

          Abu hade ett samarbete, eller vad man nu ska kalla det, redan för ca 10 år sedan med ZPI. De tog fram en specialare på Mörrum SX 1600 UM som fick tilläggsnamnet ZPI AE74. Låt säga att de var en föregångare till dagens BFS rullar.

          Jag är ett stort fan av dessa små underverk (Mörrum SX) och har länge letat efter dessa unika rullar. Konstigt nog så dök de inte upp på eBay under de tre år jag letat sedan jag upptäckte dem. Nu däremot har flera exemplar funnits tillgängliga på kort tid. De går för mellan 5000-8000 kr. De kostade runt 8000 som nya om jag inte missminner mig. Det riktigt roliga är att dessa rullar endast producerades i 400 ex. Hälften vänster och hälften högervevade. Jag har provat en av dessa och de är riktigt balla....

          En annan rulle som kommer från ABU i april är Roxani. Roxani Powershooter, Roxani 7/8 samt Roaxani BF8. Alltså 3 olika varianter där ABU verkar ha en extra intressant lösning. Verkar vara möjligt att byta spolarna mellan modellerna och därmed även bromssystemet. Inte som dagens infinity broms där bägge sitter på plats hela tiden utan verkligen gå att byta ut mellan de två. 7/8 har en infinity broms för lite tyngre fiske medan BF8 har Magtrax 3 för BFS fiske. Spolarna från de tyngre Roxani passar direkt och då gaveln i Roxani BF8 har ringen för IVCB bromsen så är det bara att stoppa i en annan spole. Och vice versa, Så med en Roxani BF 8 och en lös spole från 7/8 så har man två rullar i en. En för lite tyngre fiske och en för UL,,, intressant lösning. Än så länge verkar den bara finnas i Japan.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-05, 13:04.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Mörrum AE74 börjar till och med närma sig 15 år, producerades enbart 2005.
            På den tiden var det dock inte särskilt svårt att plocka hem en ny ZPi-spole i magnesium från Japan.
            Spolar som fortfarande, åtminstone till Daiwa, räknas som extremt kompetenta.

            Jag vet inte om Mörrumens RC416-RS-spole såldes löst men jag misstänker att den gjorde det.
            Tyvärr är ZPi numera anonyma och rätt spole till en Daiwa TD-Z i bra begagnat skick kan kosta uppemot
            2 000 kronor.

            På tiden det begav sig kunde jag köpt dessa spolar för småpengar i sammanhanget, hade även en diskussion
            med min japanska kontakt om en ny ZPi AE74 men det blev aldrig någon sådan. Jag tyckte det var lite väl dyr
            för sin specifikation i och med att ZPi's spolar då fanns att köpa och lagren var som jag minns ZPi's vanliga keramhybrider.
            ZPi-vevar hade jag två stycken, en svart och en silverfärgad kolfiber, och dessa kostade inte mig mer än 4-500 styck.
            Däremot var ju hela paketet mycket intressant.
            Med facit i hand skulle man kanske slagit till, priset som var aktuellt för mig var inte 8 000 kronor...
            Tror det är ytterst få av dem som ens hittat till Sverige, skulle bli förvånad om det finns mer än 5-10 stycken i landet då
            japanerna verkar hålla hårt i dem och jänkarna är överförtjusta.

            Kommentera


            • #7
              Det som jag tycker gör paketet extra intressant är att ZPI även bytte ut bromsen mot en från ZPI. Förutom att Mörrum ZPI är snygg..

              Idag är det närmast omöjligt att få en Mörrum SX 1600 UM att fungera med en rätt trimspole. Den vanliga MAG eller IVCB är inga problem att få till gången på men just Ultra Mag är närmast hopplös att trimma. Det finns trimspolar men de fungerar så pass dåligt med originalbromsen att det är lönlöst att försöka. Enligt specen ska man byta ut magneterna mot tjockare varianter. Jag har gjort det men det slutar med en hopplöst nervös rulle eller en rulle där magneterna tar i spolen. Jag löste det genom att sätta i en trimspole till den vanliga MAG. Någon mm mindre diameter med ett litet gap mellan spole och chassi som följd. Men den fungerar.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 275 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 270 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 950 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 349 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X