Smörja Rarenium 2500fb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja Rarenium 2500fb?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Smörja Rarenium 2500fb?

    jag vill minnas att jag läste om några nyare shimanorullar som man inte skulle smörja linrullen på för då förstörde man superbeläggningen som fanns där.

    vet någon hur det är med Rarenium 2500 fb? Smörja var, hur och med vad? Eller låta bli?

    Jag fiskar normalt bara sötvatten med mina finare haspelrullar och brukar inte sköta/serva dem alls. Då har jag iofs pajat två haspelrullar på 30 år, så där får jag ju skylla mig själv.

    Om det blir havsöringsfiske någon enstaka gång brukar jag alltid ta någon gammal rulle som jag inte använder längre. Sköljer den när jag kommer hem och förra året fick en t.o.m. ett par droppar olja efteråt.

    olja förresten... det följde med en liten genomskinlig plastflaska med olja en gång när jag köpte en Stella. Kan det vara en bra allroundolja för haspel?

    Efter 12 år helt utan skötsel/servis går Shimano TP 1000mgs forfarande mjukare och tystare än alla nya rullar jag känt på. Men det är inget jag är stolt över och måste låta fortsätta. Hoppas snarare att lite omsorg och olja kan förlänga livet på den. Borde funka med Stellaoljan till den också?

  • #2
    Jag har inte koll på om Rarenium FB är samma som japanmarknadens Rarenium 12 CI4, om så är fallet tror jag rullen har en konventionell lintrissa som
    då med fördel kan, och bör, oljas.
    Är dock lite osäker på det.

    Vet inte vilken olja Shimano skickar med till Stella, om det är vanlig Bantam-olja eller någon specialare.
    Oavsett vad så fungerar det utmärkt till kullager och andra ytor som ska glida väldigt rätt i andra modeller.
    Tänk dock på att Shimanos oljor är tunna och skyddar relativt dåligt.

    Haspelrullars konstruktion gör att åtminstone bättre modeller som fiskas i sötvatten faktiskt har ett väldigt sparsamt underhållsbehov.
    Det är just lintrissan man bör hålla koll på.
    Därmed inte sagt att en genomgång då och då är fel.

    Har själv en gammal Symetre, köpt för 12-13 år sedan som bara fått lite olja i lagren. Fungerar alldeles utmärkt trots några resor till vår västra
    kust!

    Kommentera


    • #3
      Här är en bra video på hur man servar en shimano
      https://www.youtube.com/watch?v=oUydV9VrDZU&t=7s

      Kommentera


      • #4
        Det är nog Bantamolja jag fick till Stellan. Ska testa den igen på någon lntrissorna i forts.

        Bra video, ser ju faktiskt så enkelt ut att det är svårare att hitta oljeflaskan än vad det är att använda den. Är lite fundersam på serviceporten... den känns inte bra att öppna i onödan. Hur tätar det mellan portskruv och rullhus? Kanske kan bli 5 eller 10-årsservice det där.

        Kommentera


        • #5
          Det finns troligen anledningar till att serviceporten försvann på de flesta (alla?) Shimanos hasplar.
          Att dumpa in olja där, som hamnar på eller nära huvudrevets kant och sprids av centrifugalkraften är ett effektivt sätt att spä ut fettet inuti rullen
          och säkerställa att det under en varm dag droppar av dreven som fettet är tänkt skydda och smörja.

          Olja har sin plats men inte huvudlöst insprutad i drivningen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Det finns troligen anledningar till att serviceporten försvann på de flesta (alla?) Shimanos hasplar.
            Att dumpa in olja där, som hamnar på eller nära huvudrevets kant och sprids av centrifugalkraften är ett effektivt sätt att spä ut fettet inuti rullen
            och säkerställa att det under en varm dag droppar av dreven som fettet är tänkt skydda och smörja.

            Olja har sin plats men inte huvudlöst insprutad i drivningen.
            Läser man shimanos manual står det att man ska droppa i 1-2 droppar olja det är knappast att dumpa i olja, fast vad vet Shimano om rullar

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

              Läser man shimanos manual står det att man ska droppa i 1-2 droppar olja det är knappast att dumpa i olja, fast vad vet Shimano om rullar
              1-2 droppar blir mängder om dessa droppas i tillräckligt ofta...

              Förra inlägget blev snabbt och kan tolkas som drygt vilket inte var min mening.
              Min poäng är bara den att i rullkroppen har en olje/fettemulsion ingenstans att ta vägen och även om rekommendationen på någon droppe, jag har för mig det står vartannat fiskepass, följs slaviskt blir det relativt snabbt en sörja utan dess like inuti rullen.
              Tyvärr har jag inga bilder på hasplar som utsatts för denna behandling men jag har sett ganska många exempel på det.

              Det är också uppenbarligen svårt för många att förstå vad en eller två små droppar innebär och det blir lätt betydligt mer än så.
              Därav tycker jag serviceporten är ett dåligt påfund som blir ett sämre substitut för propert underhåll.
              Ska dock framhålla att en smord rulle är bättre än en osmord och där har väl porten sin enda fördel.
              Senast ändrad av JontaK; 2019-01-08, 21:00.

              Kommentera


              • #8
                Jag har två identiska rullar. Kanske ska testa att smörja olika för att se vad som händer. Samtidigt blir det ett otroligt litet urval.

                Tyvärr hinner jag fiska för lite och har för många rullar så de går nog i snitt bara mellan noll och 30h per år och då i sötvatten huvudsakligen soliga och fina dagar. Då blir förvaringen kanske lika viktigt som hur ofta jag öppnar serviceporten om kondensbildning sker som han säger i videon.

                Tack för bra tips!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                  Är lite fundersam på serviceporten... den känns inte bra att öppna i onödan. Hur tätar det mellan portskruv och rullhus? Kanske kan bli 5 eller 10-årsservice det där.
                  En haspelrulle, med eller utan port, är på intet sätt hermetiskt försluten.
                  Tror därför inte det spelar någon större roll hur tät eller otät porten är. Vill du se till att den är helt tät stryker du bara lite fett på gängorna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    En haspelrulle, med eller utan port, är på intet sätt hermetiskt försluten.
                    Tror därför inte det spelar någon större roll hur tät eller otät porten är. Vill du se till att den är helt tät stryker du bara lite fett på gängorna.
                    Det har du rätt i. Den lilla otäthet som kan bli vid serviceporten har säkert ingen större betydelse.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 992 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X