Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore
    Fick chansa lite med denna då den är från Finland.
    Den ser så oförskämt modern ut (genom mina ögon som helst tittar på rullar från runt år 2000)!

Bland det tjusigare som lämnat Svängsta...

Lämna en kommentar:

• FRB
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore

Jahaja!

Sedärja!
    Då sket sig alltså min egen högst amatörmässiga teori om att skillnaden kunde bero på en nyare revision på nytillskottet grundligt!

Passade nu oxå på att kolla lite mer ingående på bla SM serien, min 1600 har inte belagd linspridare, men däremot de övriga. Så även den vanliga silvergrå Pro Max 1600, samt de kromade Pro Max 1600 och 3600 mfl, (med reservation för om en och annan ev blivit utbytta).

Så i sedvanlig ordning FRB: hatten av för din digra kunskap, och tack och bock!
    Det finns alltid luckor att fylla i kunskapsbanken. Du har helt rätt i att Pro Max hade belagda spridare också

Lämna en kommentar:

• FRB
    replied
    Den belagda linspridaren är utbytt på din rulle. De fanns på de "finare" serierna SM (fr.o.m. revision 01) och T-serien från 1996, men inte på Black Max.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Piscantur stercore är det samma rullfotnummer på rullarna med och utan belagd spridare?

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Nyservade med rengjorda lager, polerad ända på spolaxeln, nedslipade bromsvikter och lite kosmetiska ändringar :-)

Click image for larger version Name:	20230709_134539.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2626058
    Underbara små rullar. Får väl bjuda på en promax och GT.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Nyservade med rengjorda lager, polerad ända på spolaxeln, nedslipade bromsvikter och lite kosmetiska ändringar :-)

Click image for larger version  Name:	20230709_134539.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2626058

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Max rullarna är byggda som en ultracast med 2 lager i spolen. Men på ena sidan sitter det en liten plastbricka för lagret. Lyft på den så ser du det.
    Så man kan säga att den har 2+1 lager.
    Jag dör. Nu känner man sig dum hahhha

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Max rullarna är byggda som en ultracast med 2 lager i spolen. Men på ena sidan sitter det en liten plastbricka för lagret. Lyft på den så ser du det.
    Så man kan säga att den har 2+1 lager.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Svarar på min egna fråga. Verkar inte sitt på någon av gavlarna. Så då är min fråga vart i helvete sitter det andra lagret?

Står att det ska vara tre lager. Förstår att nållagret räknas av abu av någon konstig anledning som ett kullager. Sen sitter det andra lagret på spolen. Men det tredje lagret går inte att hitta. Kan det verkligen vara så att bussningen som sitter fastnitat på icke vevgavelsidan räknas som ett kullager?

Så i verkligheten har den lilla oäktingen ett lager, det som sitter i spolen? Gråtande garvande smiley :-)

Missförstå mig rätt. Kan få snurr på rullen ändå men jäkla sjukt att stämpla rullen med 3 ballbearing märke när det i verkligheten verkar vara ett kullager.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
41 svar
32 367 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Micki.S