Polera drev (och andra metalldelar)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polera drev (och andra metalldelar)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Polera drev (och andra metalldelar)!

    I en annan tråd diskuterades polering av drev och jag ombads visa hur jag gör.
    Här kommer en slarvig, och enkel, guide uppbyggd av några halvtaskiga bilder.
    Håll till godo!

    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01a.jpg
Views:	393
Size:	387,0 KB
ID:	2491167
    Vi börjar med ett huvuddrev och en pinjong som marinerats i bräckvatten.


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01b.jpg
Views:	446
Size:	454,0 KB
ID:	2491163
    För att undvika merjobb är det viktigt att delarna som ska poleras är helt rena.
    Honungsburk med kemiskt ren bensin funkar...


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01c.jpg
Views:	411
Size:	395,6 KB
ID:	2491165
    ...förutsatt att den får vila en stund i ultraljudet.
    90-talskakel i bakgrunden är icke nödvändigt för processen.

    Jag kör dreven en cykel i bensinen, låter torka och kör ytterligare en i diskmedelslösning.
    Efter det låter jag dem torka, viktigt för att undvika att polerpastan klumpar sig.


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01e.jpg
Views:	391
Size:	1,61 MB
ID:	2491164
    Är delarna utsatta för exempelvis kraftig ärg kan förbehandling med stålull vara nödvändig eller åtminstone underlätta poleringen.
    Jag använder Liberon's finaste #0000 för att undvika grövre repor.
    Ett kilo går uppenbarligen att köpa om man gillar stålull av någon anledning.


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01d.jpg
Views:	387
Size:	874,4 KB
ID:	2491172
    Så ska då själva polerandet börja.
    Här är de enkla verktyg jag använder.
    Medelgrova fiberborstar köpte på eBay eller aliexpress (kommer snart få hem en hel hög, är någon intresserad av några; hör av er via PM).
    Valfritt roterande elverktyg. Föredrar att polera smådelarna med Dremel och borsta framför trissa då man kommer åt bra och har kontroll med dessa verktyg.
    Pastan jag använder är Fabulustre juvelerarpolish, andra fina polerpastor fungerar utmärkt.
    Ska själv beställa hem en pasta för grövre polering och en för högglans.
    Pastan jag använder är inte optimal ihop med de ljusa, mjukare borstarna. Kanske fungerar en finare pasta bättre ihop med dessa.

    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01f.jpg
Views:	361
Size:	564,3 KB
ID:	2491170
    Efter den inledande rengöring ser huvuddrevet inte hemskt ut men det finns ojämnheter, lättare ärg och visst slitage som ska gå att polera bort.
    Resultatet kommer inte synas särskilt tydligt, det är funktion och inte form vi är ute efter!


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01g.jpg
Views:	368
Size:	252,0 KB
ID:	2491166
    Pinjongdrevet fixeras stumt på ett grillspett av bambu. Delarna har en tendens att flyga iväg under processen.
    Här finns, som synes, plats för förbättring av ytan.


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01h.jpg
Views:	369
Size:	301,4 KB
ID:	2491173
    Det GÅR att polera till hög glans men det är jag inte intresserad av i det här fallet.
    Dreven är relativt slitna och jag vill inte ta bort för mycket material.


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01j.jpg
Views:	380
Size:	570,0 KB
ID:	2491171
    Som ni ser har jag varit något konservativ med poleringen. Det finns lite synlig åverkan kvar på metallen efter saltvatten och annat.
    Det här är däremot ett absolut godtagbart resultat som i vissa fall ger en klart kännbar skillnad.


    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01k.jpg
Views:	383
Size:	307,8 KB
ID:	2491169
    Pinjongen poleras på alla ytor som har kontakt med rullens övriga delar.
    Här ytorna mot vilka spolaxelsprinten glider då kopplingen går i, inte dumt att ha dessa jämna.
    På vissa rullar bildas en grad i jackets ovankant, den kan försiktigt slipas ner med slippapper korn 800-1500 innan polering.



    Till slut jämför vi pinjongen innan och efter behandlingen:

    Click image for larger version

Name:	ZillionRsmord01f.jpg
Views:	373
Size:	1,02 MB
ID:	2491168
    Click image for larger version

Name:	Poleradrev01i.jpg
Views:	386
Size:	854,2 KB
ID:	2491174



    Jag är nöjd, efter en enda omgång med borste och pasta.
    Efter avslutad maskinpolering putsar jag pinjongens lopp med ett milt men ändå slipande putsmedel såsom Häxans metallputs. Detta görs med hjälp av en tunn trasa som förs igenom pinjongdrevet, drevet snurras sedan under press.
    Efterpoleringen sker likadant med ren trasa.
    Gör samma med huvuddrevets inre kant.
    När så mycket rester som möjligt är avlägsnade med trasa kör jag delarna i ultraljudet i samma följd som innan behandlingen. Jag borstar också noga med tandborste och diskmedel efteråt.
    Skölj, torka manuellt och låt lufttorka!


    Går det här göra på alla rullar och alla metalldelar?
    Ja, det gör det. Jag skulle däremot vara försiktig där toleranserna är riktigt små och är även lite tveksam till att polera drev med mikrokuggar som numera finns i både Shimanos och Daiwas rullar.
    Det är inte mycket material som avverkas och jag kanske är onödigt försiktigt i mina tankegångar dock.
    Själv har jag polerat ståldelarna i frikopplingslänkagen på otaliga rullar vilket i vissa fall gör STOR skillnad. Har även polerat drev ur rullar från alla de tre stora märkena utan problem.
    Dreven på bilderna kommer från riktiga Daiwa Zillion, alltså den äldre japantillverkade, och dessa är särskilt hårda i godset. Tydligt hårdare än exempelvis mässingdreven från lite äldre ABU Ambassadeur.
    Var VÄLDIGT försiktiga om ni polerar metall belagd med krom, beläggning kan vara väldigt tunn och nötas igenom.


    Det var en snabb liten genomgång av hur jag gör, finns det frågor, kritik eller andra åsikter kring det ovanstående är det bara skriva på!

  • #2
    Tackar. Du är guld värd för FS
    Senast ändrad av HA-Lures; 2019-01-22, 23:28.

    Kommentera


    • #3
      Snyggt JontaK
      Gör det någon verklig märkbar skillnad i hur rullen sen presterar?
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Snyggt JontaK
        Gör det någon verklig märkbar skillnad i hur rullen sen presterar?
        Tackar!

        Ja, det gör det faktiskt men inte i samtliga fall.
        Trots hundratalet uppsättningar drev polerade kan jag fortfarande inte med säkerhet säga varför vissa exemplar reagerar bättre på behandlingen än andra.
        Rullar med kullagerupphängda drev som exempelvis Shimano med X-ship och merparten av Daiwas japantillverkade låga och runda som fått kuggkänsla av en eller annan anledning svarar i princip alltid bra.
        Jag tror det beror på snävare toleranser som dels orsakar tydligare ojämn gång vid slitna/korroderade drev men också en såpass bra kuggkontakt att den jämnare/glattare ytan ger märkbar skillnad.

        Bra fråga att ställa förresten, då kan jag återigen informera om att positiv effekt inte är garanterad och att ingreppet görs på egen risk.
        Personligen har jag inte fått en rulle att gå sämre genom att polera dreven men det skulle kunna tänkas ske om får mycket gods avverkas.

        Kommentera


        • #5
          Har provat polera dreven på några rullar nya & gamla Shimano & Daiwa , på nya rullar kan jag inte säga att skillnaden är märkbar . Däremot när dreven börjar bli slitna kan man få dom OK igen men det brukar inte hålla så länge , känns mest som en tillfällig lösning om man inte orkar beställa nya drev .

          Kommentera


          • #6
            Hållbarheten över tid är definitivt en viktig aspekt.

            Rullen jag använt längst efter att ha polerat dreven var en Daiwa Zillion 100SHA som användes av mig i cirka 4-5 år efter poleringen.
            Hade även en Daiwa Luna 103 samt ett par Calcuttor (50B & 200GTB) som gick några år med polerade drev.
            Alla dessa rullar fick märkbart mjukare gång efter poleringen, särskilt Zillion och Luna. Inga av dreven var slitna när poleringen genomfördes.
            Kände ingen märkbar försämring av gången under tiden jag ägde rullarna.
            Märk dock väl att jag aldrig fiskar tunga beten.

            Märkte även en ganska stor skillnad mellan två olika Ambassadeurer med nya 5.3:1-drev varav ena uppsättningen polerades innan montering.
            Har däremot haft flera andra Ambassadeurer där ingen förändring märkts av alls.

            Det finns troligen flera parametrar som gör skillnad, hur slitna dreven är, drevens material, drevens toleranser, smörjning, underhåll, drevens upphängning och så vidare.

            Jag använder generellt inte poleringen som en form av renovering eller substitut för drevbyte om sådant behövs utan snarare en form av förbättring.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Hållbarheten över tid är definitivt en viktig aspekt.

              Rullen jag använt längst efter att ha polerat dreven var en Daiwa Zillion 100SHA som användes av mig i cirka 4-5 år efter poleringen.
              Hade även en Daiwa Luna 103 samt ett par Calcuttor (50B & 200GTB) som gick några år med polerade drev.
              Alla dessa rullar fick märkbart mjukare gång efter poleringen, särskilt Zillion och Luna. Inga av dreven var slitna när poleringen genomfördes.
              Kände ingen märkbar försämring av gången under tiden jag ägde rullarna.
              Märk dock väl att jag aldrig fiskar tunga beten.

              Märkte även en ganska stor skillnad mellan två olika Ambassadeurer med nya 5.3:1-drev varav ena uppsättningen polerades innan montering.
              Har däremot haft flera andra Ambassadeurer där ingen förändring märkts av alls.

              Det finns troligen flera parametrar som gör skillnad, hur slitna dreven är, drevens material, drevens toleranser, smörjning, underhåll, drevens upphängning och så vidare.

              Jag använder generellt inte poleringen som en form av renovering eller substitut för drevbyte om sådant behövs utan snarare en form av förbättring.
              Jag har en mer eller mindre ny Toro NAcL Hi speed, knappast använd mycket.
              Har provat att olja och fetta in osv.
              Men den går som en betongblandare...


              Undra om en sån rulle skulle må bra av en polering?
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Bowen har du kollat så att lagren löper fritt?
                Tänker då främst på evighetsskruvens lager (#13 & #14 på sprängskissen), vevaxelns lager in mot stativet (#37) samt pinjonglagret i bromskoppen (#57).
                Det räcker med att ett av dessa lager är dåligt för att rullen ska gå som en påse nötter.

                Såg du något slitage på dreven när du var inne i rullen?
                NaCl brukar ju ändå gå hyfsat bra när de är sparsamt fiskade.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Bowen har du kollat så att lagren löper fritt?
                  Tänker då främst på evighetsskruvens lager (#13 & #14 på sprängskissen), vevaxelns lager in mot stativet (#37) samt pinjonglagret i bromskoppen (#57).
                  Det räcker med att ett av dessa lager är dåligt för att rullen ska gå som en påse nötter.

                  Såg du något slitage på dreven när du var inne i rullen?
                  NaCl brukar ju ändå gå hyfsat bra när de är sparsamt fiskade.
                  Nää, jag kan inte säga att jag kommer i håg något direkt när jag plockat isär lite grann.
                  Men å andra sidan har jag noll koll på rullvård.
                  Skall kolla närmaste dagarna med din tidigare post som underlag!
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                    Nää, jag kan inte säga att jag kommer i håg något direkt när jag plockat isär lite grann.
                    Men å andra sidan har jag noll koll på rullvård.
                    Skall kolla närmaste dagarna med din tidigare post som underlag!
                    Skicka ett PM om du behöver assistans, tror jag har en hel del bilder på NaCls insida som kan fungera som en bra guide.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 951 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X