Strl Daiwa haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strl Daiwa haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Sjukt tråkigt att man har valt att använda de gamla, fula och väldigt obekväma T-handtagen på de nya rullarna i det högre segmentet istället för de nya. När resten av europa kör på de nya tycker man att vi i svedala borde kunna göra det också.
    Click image for larger version  Name:	reel-daiwa-caldia-lt-2018-z-1802-180201.jpg Views:	1 Size:	46,4 KB ID:	2492477
    Click image for larger version

Name:	Daiwa_Caldia_LT_thumbnail_1024x1024.jpg
Views:	368
Size:	54,3 KB
ID:	2492481

    Kommentera


    • #12
      Click image for larger version  Name:	IMG_0677.PNG Views:	1 Size:	477,5 KB ID:	2492494 Jaså kör de med egna vevar på Sverigemodeller? Tittat man på Japan så blandas I och T- handtag beroende på modell/spole se bild ovan för Caldia, stor/djup spole (kraftig broms) ger T- handtag. Tyvärr tas nog inte alla av dem hit....
      Senast ändrad av anteman; 2019-02-04, 15:14.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Click image for larger version Name:	IMG_0677.PNG Views:	1 Size:	477,5 KB ID:	2492494 Jaså kör de med egna vevar på Sverigemodeller? Tittat man på Japan så blandas I och T- handtag beroende på modell/spole se bild ovan för Caldia, stor/djup spole ger T- handtag. Tyvärr tas nog inte alla av dem hit....
        Yes tyvärr... Den översta bilden är den vi i Sverige har på alla modeller jag sett (dock inte sett 4000 än). Och som du säger så blandar dem i Japan, vad jag vet så har 1000-2000 samma som steez sv tw, sen kommer det handtaget jag länkade på andra bilden, följt av powerhandtaget om jag förstått det rätt.

        Kommentera


        • #14
          Nej vi har inga egna handtag. Det är olika beroende på storlek!

          Kommentera


          • #15
            Som jag misstänkte, då stämmer nog min japanbild. Man ska klart för sig att många bilder på nätet är "exempelbilder" Googlar man t ex Caldia 2500 eller annat märke så kan man få en bild på nästan vilken storlek som helst. Har man tur kan man se modellstorleken på spolen även om den ofta inte kan avläsas, en del spolar är rent av "anonymiserade".
            Senast ändrad av anteman; 2019-02-04, 19:10.

            Kommentera


            • #16
              Vi bistår butikerna med bilder men oftast bara en per modell, då blir det lätt så

              Kommentera


              • #17
                Jag vidhåller dock det jag sagt även i andra trådar... strategiskt misstag att inte ta in fler av LT-rullarna i storlek 2000-2500 med grund spole och hög utväxling.

                Det går inte att hitta en modell 2500S-CX i Sverige, fast det finns många! (den är som gjord för snabbt abborrefiske med ett 7'-8' jiggspö), om man läser Daiwas skandinaviska katalog. Finns en Prorex V som är nära om man tycker T-handtag är lämpligt till storborren...
                LT 2000 modellen har samma yttre spoldiameter som Shimano 1000, onödigt liten anser jag men kanske är det rätt och ser snyggt nätt ut på ett 6' spö.

                Hög utväxling är ofta ett viktigare val på mindre rullar/spolar eftersom de inte tar in så mycket lina per varv. Likaså en grund spole. Nu dräller det av LT modeller/storlekar (50 totalt?) som rymmer 100-tals meter av 0,10-0,20 flätlina, som om vi fortfarande helst kör med nylon...? Behöver vi det för Sverigefisket? Vill man sälja mer J-braid tro?

                Kommentera


                • #18
                  Det finns 2 miljoner fritidsfiskare i Sverige.
                  ca 70-80% använder fortfarande nylonlina och 70-80% köper ett fiske det för max 1000kr. Så det är klart att leverantörerna anpassar sig efter marknaden.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                    Det finns 2 miljoner fritidsfiskare i Sverige.
                    ca 70-80% använder fortfarande nylonlina och 70-80% köper ett fiske det för max 1000kr. Så det är klart att leverantörerna anpassar sig efter marknaden.
                    Ha ha, det kan ligga något litet i det även om jag undrar vad sifforna gällande nylonkonsumtionen kommer ifrån...

                    För övrigt är det sannolikt oerhört få av de "fritidsfiskare" du åsyftar som överhuvudtaget köper eller kommer att köpa enbart en solitär LT rulle den närmsta tiden för 800-5000kr... och de köper en rulle med spö, ett kit ofta, sällan flera rullar och sällan speciellt ofta och lina byter de, tja när halva spolen är tom... Snacka om genomtänkt leverantörsanpassning!
                    Vi får hoppas de laddat på med riktigt prisvärda kit med LT rullar för 2019!

                    För det tredje skulle det inte förvåna om de förmenta 20% som köper flätlina konsumerar mer lina varje år än de andra 80%...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-02-07, 19:31.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 679 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 266 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X