Mellandrev ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mellandrev ambassadeur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mellandrev ambassadeur

    Jag har köpt 2st dubbellagrade och lättade mellandrev till Ambassadeur som skall passa 4000-6000. tänkte först ha dem till mina 5000 rullar, men inser att ett av dem skulle göra mer nytta på min 2500 IAR. Frågan är om samma mellandrev funkar till både 2500 och 5000? De ser lika ut och 5000-drevet verkar passa, men har inte testat mer än så. Är det exakt samma mått?

  • #2
    Ja, det passar, åtminstone ihop med den dubbellagrade evighetsskruven.

    Kommentera


    • #3
      Tack! Då monterar jag ett på 2500:an. Det följde med en del brickor eller shims , vad skall man göra med dem? Köpte dreven från Mikes Reel Repair.

      Kommentera


      • #4
        Du kan behöva shimsen för att inte drevet ska börja låta illa. Dvs börja vibrera på axeln.

        När jag byggde min 2500 för några år sedan så hade jag faktiskt problem med att få mellandrevet att fungera som det skulle. Det finns två versioner av mellandrev till ABU. Beroende på årsmodell så kan det vara 5152 vilket sitter i äldre Ambassadeurer eller 23404 som sitter i lite nyare rullar. Din 2500 borde ha den äldre varianten. Gissar att ditt inköpta drev är av den nyare sorten. De ser snarlika ut men har lite olika tandning. Fungerar men med fel drev så låter det illa. Hade problem med att få min 2500C att gå mjukt o tyst innan jag insåg mitt misstag med att montera fel mellandrev. Till vissa av de kullagrade mellandreven så levereras det med en vit plupp med rätt form på tänderna. Dvs själva drevet är en 5152 som egentligen har fel tandning för att passa i en modern rund Ambassadeur men då den medlevererade pluppen ersätter originalet så fungerar 5152 drevet i 1500-6500 Ambassadeurer. Det är lite svårare att byta ut pluppen i 2500 då den inte har någon. Det sitter som bekant ett drev i metall i gaveln som driver linföraren på 1500-2500. Det är detta drev som har en annan tandning än vad pluppen har i en modern Amba. Alltså 5152 i de äldre och 23404 i de nyare.

        För din vetskap och vad det nu kan vara värt så har jag skrotat mina kullagrade mellandrev. Även med shims så väsnas de rejält. Ett lättat drev från UT eller tom ett originaldrev där hålet är brotschat och låsflärpen är ersatt med ett c-clip snurrar lika lätt. Störs du inte av rasslet så är det bara att fiska på...
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-03, 19:09.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          För din vetskap och vad det nu kan vara värt så har jag skrotat mina kullagrade mellandrev. Även med shims så väsnas de rejält. Ett lättat drev från UT eller tom ett originaldrev där hålet är brotschat och låsflärpen är ersatt med ett c-clip snurrar lika lätt. Störs du inte av rasslet så är det bara att fiska på...
          Rasslar det när det axiella glappet är minimerar är ju något fel, dåliga lager?
          Monterade för ett tag sedan isär en svart 2500C med dubbelt kullagrad skruv samt dubbellagrat mellandrev från CA Factory Tuned, mig veterligen är det mellandrevet av den nyare typen och passade alltså med den kullagrade skruven.
          I denna rullen, och i flera andra jag byggt, har det lagrade drevet inte rasslat mer än icke lagrat. Däremot har jag haft några rullar där ej lagrade drev rasslat ordentligt. Däremot förekommer ett visst vinande från de små kullagren.

          Angående lättade mellandrev så ser jag inte poängen (vilket jag visserligen inte helt och hållet gör med lagrade heller). Nu har jag inte kvar något lättat hemma men har för mig viktbesparingen är minimal, oavsett så är det inte särskilt ovanligt att UT's lättade (som helt enkelt är ABU-köpta drev någon borrat i) spricker där plasten är som tunnast.
          Knappt hälften av rullarna jag haft hemma med den typen av mellandrev har haft genomgående sprickor eller sprickbildning i plasten.

          Kommentera


          • #6
            Inser att jag börjar bli senil....Jag har redan ett dubbellagrat mellandrev, dock ej lättat, på min 2500 IAR. Tror att jag låter det vara kvar då det nya lättade inte verkar lira helt ok med linförardrevet. Den eventuella vinsten lär ändå vara marginell. Sätter kanske det på min jerkrulle istället......
            Det är nog bättre att spara ihop till en Avail-spole till 2500:an som borde göra skillnad med lätta beten.

            Kommentera


            • #7
              Kan säkert bero på kvaliteten på lagren i de mellanhjul jag har. Mina är inshimsade korrekt. Eller i alla fall så bra det gick med de shims som följde med. Jag har tre st dubbelt kullagrade mellanhjul hemma. Alla rasslar rätt ordentligt. Ingen garanti att alla mellanhjul av denna typ gör det. Bara att jag tröttnade på ojudet på de tre jag har testat. Mina är från Avail inköpta på https://japantackle.com/. Nu ska jag kanske inte överdriva oljudet för runda Ambassadeurer kan låta rätt olika. Även identiskt bestyckade rullar kan låta olika. Det är rätt mycket som snurrar i en sådan.

              Jag ser inte heller någon större nytta med det lättade mellanhjulet för det fiske jag använder mina runda Ambassadeurer till. Min våg kan dessutom inte särskilja på ett drev från UT och ett original. Känns som om viktbesparingen torde vara minimal. Däremot gillar jag en högfartsdel som snurrar lätt. För mig så innebär det oftast att jag behåller originalet, mellanhjulet alltså, men skär bort låsflärpen och brotschar hålet lite. Men bara pyttelite. Tar man för mycket så glappar hjulet på axeln och oljud uppstår lätt. Sätter sedan fast det med ett C-clip.

              Verkar vara en djungel därute bland dessa rullar o drev från ABU. Enligt specarna jag har hittat så ska ALLA 1500-2500 ha 5152 drevet. Dvs det ”gamla”. Jag har säkert missat någon, som den 2500CA du skruvat i. Säkerligen har ABU även stoppat i de nyare dreven i de rullar som de tillverkade för den japanska marknaden långt efter att originalproduktionen stoppats.

              Det är som redan nämnts inte heller ovanligt med eftermarknadsdrev som har kuggprofilen från 5152 men där man löst kompabiliteten med nyare rullar med en medlevererad ”plupp” som har kuggprofilen från 5152 men som i övrigt passar på de nyare rullarna. Som alltså är en hybrid, Sätter jag i en av dessa medlevererade ”pluppar” som följde med när jag köpte ett av mina dubbelagrade 5152 mellanhjul från Avail i en modern Ambassadeur med original mellanhjul så låter det illa. Snurrar dessutom allt annat än lätt pga den annorlunda kuggprofilen.
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-04, 11:07.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 275 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 270 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 949 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 349 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X