Byggde Arjon egna rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byggde Arjon egna rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byggde Arjon egna rullar?

    Hej alla vänner! Jisses vad länge sedan jag postade något här. Frågan är om Arjon byggde egna rullar eller bara importerade typ Mitchell eller andra fabrikat och klistrade på Arjonmärken? Nog finns det rullar med Arjonmärken i alla fall.

  • #2
    Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
    Hej alla vänner! Jisses vad länge sedan jag postade något här. Frågan är om Arjon byggde egna rullar eller bara importerade typ Mitchell eller andra fabrikat och klistrade på Arjonmärken? Nog finns det rullar med Arjonmärken i alla fall.
    .................................................. .................................................. .................................................. ..................................................

    Arvid Jonssons företag AB ARJON i Malung tillverkade mängder av olika verkligt fina flugspön, haspelspön, havsfiskespön och spinnspön i både splitcane och glasfiber från början av 1960-talet fram till mitten av 1970-talet.. På ARJON´s utbud fanns även MITCHELL haspelrullar, kapslade haspelrullar, flugrullar, linor som ARJONYL nylonlinor och GLADDING AEROFLOAT fluglinor samt massor av skeddrag, spinnare och wobbler....

    I 1962 års katalog FISKETUR MED ARJON fanns det flugrullar som hette Nr 340 NEW POPULAR och Nr 341 FLY och haspelrullar vid namn Nr 346 INTREPID ELITE samt Nr 347 SURFCAST....

    Det som ARJON var mest berömt för var nog företagets laxflugspön av splitcane som Nr 21 SALAR EXTRA 14-fots 3-delade laxflugspö dubbelbyggt av härdad, utvald tonkin (splitcane)...


    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
      Hej alla vänner! Jisses vad länge sedan jag postade något här. Frågan är om Arjon byggde egna rullar eller bara importerade typ Mitchell eller andra fabrikat och klistrade på Arjonmärken? Nog finns det rullar med Arjonmärken i alla fall.
      .................................................. .................................................. .................................................. ..............................................

      ARJON´s wobbler Old Pike kunde också fånga Gädda som du ser på bilden här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_23.htm ...

      Old Firehand
      Leif Engström



      Kommentera


      • #4
        Fram till slutet av 50-talet hade de också ett par multirullar, Commander resp. Fighter tror jag de hette. Har för mig att de byggdes i samarbete med en mekanisk verkstad i trakterena krin Malung. Tror att dessa rullar upphörde att tillverkas i början av 60-talet, gissningsvis blev väl konkurrensen från ABU för hård.

        Kan också intyga att Old Pike, som Old Firehand nämner ovan, var en ypperlig wobbler som gav mig många gäddor. Har faktiskt en kvar som jag målat om flera gänger.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Fram till slutet av 50-talet hade de också ett par multirullar, Commander resp. Fighter tror jag de hette. Har för mig att de byggdes i samarbete med en mekanisk verkstad i trakterena krin Malung. Tror att dessa rullar upphörde att tillverkas i början av 60-talet, gissningsvis blev väl konkurrensen från ABU för hård.

          Kan också intyga att Old Pike, som Old Firehand nämner ovan, var en ypperlig wobbler som gav mig många gäddor. Har faktiskt en kvar som jag målat om flera gänger.
          .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .............

          Någon katalog från AB ARJON i Malung före 1961 års utgåva har jag inte lyckats få tag på....

          Mats Olofsson som var AB ARJON´s försäljningschef slutade där och startade ett eget företag i Malung vid namn Normark Scandinavia och anställde Per Westerlund som VD. ...

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Fram till slutet av 50-talet hade de också ett par multirullar, Commander resp. Fighter tror jag de hette. Har för mig att de byggdes i samarbete med en mekanisk verkstad i trakterena krin Malung. Tror att dessa rullar upphörde att tillverkas i början av 60-talet, gissningsvis blev väl konkurrensen från ABU för hård.

            Kan också intyga att Old Pike, som Old Firehand nämner ovan, var en ypperlig wobbler som gav mig många gäddor. Har faktiskt en kvar som jag målat om flera gänger.
            .................................................. .................................................. ........................................

            Lite mer ARJON/ NORMARK företagshistoria hittar ni här....

            http://svenska.fiske13.forshagaakade...tikel-normark/

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Tack för svaren! Jag kan tipsa om det här museet, eller mer utställningen kanske, om ni har vägarna förbi Tännäs. http://tannasfiskecentrum.se/index.html

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 952 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 350 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X