Bromsen i äldre Amba 7000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsen i äldre Amba 7000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11

    Kommentera


    • #12
      Måste bara inflika en fråga;

      Vilken utväxling har HighSpeed modellen?
      4,7:1?
      Och standarden har väl 4,1:1 eller är jag ute o cyklar? (Igen?)



      Vad ska du använda rullen till?
      Laxfiske?

      Kommentera


      • #13
        Jag tror High speed står för 5,1:1. Om jag ska ha rullen kvar blir det laxfiske i älv. Jag är lite sugen på en C-modell, men det är charmigt med bronsbussningar. Den här rullen känns lite som en Volvo 245 med överväxel, lite trög och grovhuggen, men fungerar i alla väder.

        Kommentera


        • #14
          Yepp,.
          Stridsvagns rullar helt klart!
          Den där är ju såpass till åren så det är en Made in Sweden.
          Dem 7000-rullarna är gånger bättre i kvalitet än de senare kina 7000 rullarna.

          Kommentera


          • #15
            Har själv blivit stolt ägare till min första 7000 av exakt samma modell, let's hålla liv i tråden!
            Har 7-8 andra rundgavlade ambor i olika trimgrad men ingen 7000 innan denna,
            Det jag har tänkt är att uppgradera till carbontex och byta ut plastbussningen på vevaxlen till lager á la c3

            Kommentera


            • #16
              Byggde du om rullen till c3? Var det bara att läsa sprängskissen och byta plastbussningen mot lager och diverse distansbrickor?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Håller på med att få igång en äldre Ambassadeur 7000 jag köpt. Nu har jag kommit till bromsen.

                Kompositlammerna verkar inte vara av teflon utan i ett svart, hårt material med lite grov struktur. Har inte sett den typen förut. Jag vill inte byta ut dem i nuläget.

                Till frågan: Hur ska jag behandla dem för att de ska komma till sin rätt? Grafit, fett, inget alls...?

                Ja, jag har planslipat stållamellerna.

                Om du får för dig att byta bromspaket så kan jag rekommendera UT bromspaket. Jag vet att många tycker det är överdrift men helvete vilken skillnad. Det är som dag och natt när det kommer inställningsmöjligheter och kraft. Sen är den mycket mjukare, inte alls ryckig som original på dessa rullar kan vara. Ska du trots allt behålla dom gamla bromsarna så brukar man köra dom med grafit. Abu service tyckte endast grafit. Då blir dom mycket jämnare. Det är så dom kommer original trots allt.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                  Jag tror High speed står för 5,1:1. Om jag ska ha rullen kvar blir det laxfiske i älv. Jag är lite sugen på en C-modell, men det är charmigt med bronsbussningar. Den här rullen känns lite som en Volvo 245 med överväxel, lite trög och grovhuggen, men fungerar i alla väder.
                  Tror tyvärr highspeed är samma utväxling som alla andra 7000 från åttio och nittiotal. Alltså 4,1:1, fick denna info från en Amba 7000 nörd men rätta mig om jag har fel. 7500 och 7200 har snabbare utväxling och många laxfiskare byggde om sina 7000 med dessa drev. Tyvärr är dom slut på Abu :-(

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg


                    Om du får för dig att byta bromspaket så kan jag rekommendera UT bromspaket. Jag vet att många tycker det är överdrift men helvete vilken skillnad. Det är som dag och natt när det kommer inställningsmöjligheter och kraft. Sen är den mycket mjukare, inte alls ryckig som original på dessa rullar kan vara. Ska du trots allt behålla dom gamla bromsarna så brukar man köra dom med grafit. Abu service tyckte endast grafit. Då blir dom mycket jämnare. Det är så dom kommer original trots allt.
                    Yepp, det blev grafitpulver. Lite bökigt att hantera, blir lätt grafitsmitta överallt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                      Byggde du om rullen till c3? Var det bara att läsa sprängskissen och byta plastbussningen mot lager och diverse distansbrickor?
                      Japp jag köpte drivaxellagret från blakdog tackle i UK , han har också carbontex färdiga skivor till bromsen.
                      Har gjort samma med en 7200 så det är samma spec som 7500C3 fast med carbontex på den numera.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 949 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X