Problem(oljud) - Daiwa Prorex TW 100SV-L - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem(oljud) - Daiwa Prorex TW 100SV-L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem(oljud) - Daiwa Prorex TW 100SV-L

    Hej!

    jag var ute och fiskade igår och mitt i ett kasst så hör jag ett klickljud och draget stannar mitt i luften. Först trodde jag att det var PO/skatbo men när jag tittar ner på rullen ser jag att frikopplingen gått upp och låst spolen, när jag börjar veva in låter det som att det ligger grus i rullen. Det låter inget när jag kastar och det känns inte trögt att veva.

    Rullen är i princip helt ny och har fiskats med under fem pass.

    Jag är inte sugen på att skicka in den och vänta månader på att den ska bli lagad då jag behöver den till mitt fiske under sommaren.

    Tycker ni att jag ska använda den under sommaren och reklamera den till hösten?

    Vet någon vad felet är och hur det kan lösas tar jag gärna emot tips!

    //Erik

  • #2
    I bland kan en (obalanserad) vev komma i minimal "rotation" under ett 'knyckigt" kast. Är du förresten heeelt säker på att du inte kom åt veven under kastet? Om du inte gjorde det och inte har öppnat rullen så skulle jag nog reklamera och be om en lånerulle under reparations-/reklamationstiden. Att behöva vänta i flera veckor är inte skäligt under säsong. Kan de inte erbjuda en lånerulle eller en likadan rulle så skulle jag hävda att skäl finns för att häva köpet. Går de inte med på det så skulle jag fortsättningsvis fundera över andra leverantörer i framtiden och låta handlaren veta det.

    Överlag anser jag att många (inte alla) butiker inte tar hand om sina kunder på rätt sätt...
    Är det fel på rullen från början så är det inte kundens fel, utan snarare säljarens/leverantörens som levererat den felaktiga varan. Dessutom drabbas en kund som inte kan fiska hårdare än en butik som gör rätt för sig, de har trots allt andra resurser. Som butik skulle jag ligga på leverantören om de alltför ofta levererar "måndagsexemplar"

    Konsumentköplagen:
    "... Fel på varan


    Om det är fel på din vara kan du
    • Hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.
    • Kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad.
    • Kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara.
    • Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    • Häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

    Företaget har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera varan eller ge dig en annan likvärdig vara - om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig. Skadestånd


    Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan. Du kan också få ersättning om något som tillhör dig eller din familj har skadats, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar ditt golv..."

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      I bland kan en (obalanserad) vev komma i minimal "rotation" under ett 'knyckigt" kast. Är du förresten heeelt säker på att du inte kom åt veven under kastet? Om du inte gjorde det och inte har öppnat rullen så skulle jag nog reklamera och be om en lånerulle under reparations-/reklamationstiden. Att behöva vänta i flera veckor är inte skäligt under säsong. Kan de inte erbjuda en lånerulle eller en likadan rulle så skulle jag hävda att skäl finns för att häva köpet. Går de inte med på det så skulle jag fortsättningsvis fundera över andra leverantörer i framtiden och låta handlaren veta det.
      Det är precis så jag tänker. Jag har inte ännu behövt reklamera någon rulle men när det händer så förväntar jag mig inte att det ska ta mer än MAX 2v.
      Om det gör det så kommer det inte accepteras, om det då är som för TS att det blivit så relativt direkt efter köp.

      Man har ju läst om vissa som köper en ny rulle som det är fel på och dom får skicka in den på lagning i flera veckor utan att ens ha använt den.
      Det kommer aldrig jag acceptera.

      Köparen är relativt skyddad av lagen och den ska man utnyttja. För när det är åt andra hållet så kommer man inte undan.
      Sen är det ju ge och ta. Vissa butiker är ju hur bra som helst på vissa saker så där kan man acceptera mer på grund av att dom är så galet bra i andra aspekter.
      Pratar inte fiskebutiker nu utan allmänt.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Glöm 2v, det är en daiwa. Räkna minst 1.5 månad

        Kommentera


        • #5
          Tack Anteman och Joens för bra och tydliga svar.
          Ja, jag är 100% säker på att jag inte kom åt veven då jag hade båda händerna på spöt och bara en t-shirt på mig, kan inte ha fastnat i några hörlurar e.d.
          Jag köpte rullen på Dogger och de hänvisar till Buster, mailar honom och ser vad han säger.
          I värsta fall får jag försöka häva köpet från Dogger, lite tråkigt då fick jag den för ett bra pris under mässrean(1749:-) och har varit nöjd med rullen i övrigt.


          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Erikj Visa inlägg
            Tack Anteman och Joens för bra och tydliga svar.
            Ja, jag är 100% säker på att jag inte kom åt veven då jag hade båda händerna på spöt och bara en t-shirt på mig, kan inte ha fastnat i några hörlurar e.d.
            Jag köpte rullen på Dogger och de hänvisar till Buster, mailar honom och ser vad han säger.
            I värsta fall får jag försöka häva köpet från Dogger, lite tråkigt då fick jag den för ett bra pris under mässrean(1749:-) och har varit nöjd med rullen i övrigt.

            Det där att Dogger hänvisar till Buster/Daiwa ställer jag mig riktigt tveksam till givet lagstiftning. Din relation är med Dogger och de har att lösa en ev reklamation enligt konsumentköplagen, ring gärna konsumentvägledningen eller vad det heter i din kommun.

            Man baxnar - tänk att du har ett generalfel på din nya BMW och din handlare Förenade Bil säger till dig som står vid kundservicedisken "Ring BMW Sverige- hej då!" Eller "Hej Elgiganten, min nya frys funkar inte bra". Elgiganten: "Ring Eletrolux - nästa!" Vilket jäkla sätt!

            Är det nån som ska ringa Buster så är det Dogger och de ska begära att saken fixas snarast, kunden ska hållas skadeslös så långt möjligt.

            Du måste reklamera inom rimlig tid https://www.hallakonsument.se/klaga-...umentkoplagen/
            Senast ändrad av anteman; 2019-05-23, 22:23.

            Kommentera


            • #7
              Det står i och för sig "service och tekniska frågor" inte reklamationer ser jag nu. Jag tänker mig att det inte skadar att ha kontakt med Buster också, då kanske jag får lättare att fatta ett beslut.

              Det är ju så att jag köpt i Sverige av trygghetsskäl men när man läser lite här på forumet börjar man undra om det inte är värt att importera och bekosta eventuella problem själv.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Erikj Visa inlägg
                Det står i och för sig "service och tekniska frågor" inte reklamationer ser jag nu. Jag tänker mig att det inte skadar att ha kontakt med Buster också, då kanske jag får lättare att fatta ett beslut.

                Det är ju så att jag köpt i Sverige av trygghetsskäl men när man läser lite här på forumet börjar man undra om det inte är värt att importera och bekosta eventuella problem själv.
                Ett misstänkt fel är ju en reklamation, jag kan inte förstå hur du ska behöva eller vinna på att ha en kontakt med Daiwa Scandinavia. Att butiken s a s "rundar konsumentköplagen" genom att hänvisa till generalagent motsvarande är illa. Dogger ska leverera till dig enligt konsumentköplagen, inte smita undan. Hur de i sin tur hanterar sin reklamationer med generalagenten är upp till dem att lösa.

                Håller med dig, fortsätter det så här så finns snart inga rationella, trygghetsmässiga eller ens andra skäl som att t ex gynna det lokala med att köpa i Sverige... och det vore synd med tanke på alla jobb som skulle försvinna på sikt.
                Senast ändrad av anteman; 2019-05-23, 22:49.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Ett misstänkt fel är ju en reklamation, jag kan inte förstå hur du ska behöva eller vinna på att ha en kontakt med Daiwa Scandinavia. Att butiken s a s "rundar konsumentköplagen" genom att hänvisa till generalagent motsvarande är illa. Dogger ska leverera till dig enligt konsumentköplagen, inte smita undan. Hur de i sin tur hanterar sin reklamationer med generalagenten är upp till dem att lösa.

                  Håller med dig, fortsätter det så här så finns snart inga rationella, trygghetsmässiga eller ens andra skäl som att t ex gynna det lokala med att köpa i Sverige... och det vore synd med tanke på alla jobb som skulle försvinna på sikt.
                  Att vinna är väl att snabbare komma fram till att jag inte vill ha med dem att göra igen, kanske? Hehe.

                  Ja, det är tråkigt. Ganska märkligt att det verkar vara så få handlare som värdesätter support och service.

                  Kommentera


                  • #10
                    Denna tråd kommer ja följa med stor nyfikenhet!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X