Calcutta conquest 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta conquest 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Calcutta conquest 2018

    Hej,

    Letar efter en ny gäddrulle och har fastnat för Calcutta conquest. Ni som har rullen, är det så att den är lite mindre än övriga rundgavlade rullar? Har relativt små händer nämligen och vill att den ska ligga bekvämt i näven.

    Räcker 301 storleken till gäddfisket med tyngre beten upp till 170g? Hur mycket flätlina 0,35 mm tror ni det går på ungefär?

    Tack,

  • #2
    Ursprungligen postat av Antla Visa inlägg
    Hej,

    Letar efter en ny gäddrulle och har fastnat för Calcutta conquest. Ni som har rullen, är det så att den är lite mindre än övriga rundgavlade rullar? Har relativt små händer nämligen och vill att den ska ligga bekvämt i näven.

    Räcker 301 storleken till gäddfisket med tyngre beten upp till 170g? Hur mycket flätlina 0,35 mm tror ni det går på ungefär?

    Tack,

    Tjenare Antla,

    Den är betydligt mindre än andra rundgavlade rullar. Jag har också små händer och den passar mig ypperligt.

    Jag införskaffa mig calcutta conquest storlek 301 i vintras och kan helt klart säga att jag är super nöjd. Jag klarar lätt att kasta beten upp till 170g med min.
    Ska tilläggas dock att det inte är jättestor skillnad på 301 och 401(nya modellerna) storleksmässigt. Men jag fastnade helt klart för den mindre modellen.

    Mvh Lindmartin

    Kommentera


    • #3
      Tjo! Har både en 301 och en 401a. Kastar beten upptill 150-160gram med båda och det finns betydligt mycket mer power att få ut av båda två!
      Conquesten är ju en rundgavlad rulle med ”nedsänkt” rullfot. Tack vare detta upplever iaf Jag den BETYDLIGT mindre än tex en amba. Nu har väl jag ganska grabbiga händer men jag tycker tom 401 är lätt att greppa om hela rullen. 301 ÄR ett snäpp mindre helt klart, den försvinner i min hand!
      KÖÖÖÖÖP!! Dom är bäst!

      Kommentera


      • #4
        För dom pengararna kan du beställa en DC från japan istället som är en såååå mycket bättre rulle än dessa nya CC.
        Detta är vad jag tycker

        Eller varför inte köpa Zakadimas här inne på Säljes
        Där snackar vi mycket rulle för pengarna
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          För dom pengararna kan du beställa en DC från japan istället som är en såååå mycket bättre rulle än dessa nya CC.
          Detta är vad jag tycker

          Eller varför inte köpa Zakadimas här inne på Säljes
          Där snackar vi mycket rulle för pengarna
          "Bättre" på vissa punkter, DC är fantastiska att kasta med ja. Men hur funkar den datoriserade kastbromsen om 20 år? Hur fungerar den efter emp pga försämrad världsbild (elektromagnetisk puls (kärnvapenkrig) pga ww3)?

          Som sagt, DC kastar bra. Men en dator är en dator, även om den sitter i en rullgavel. Nu kanske Shimano är så bra att de kommer att tillhandahålla denna reservdel för all framtid, vem vet?

          Vanliga Conquest är fantastiska rullar och till gäddfiske skulle jag satsa på en gammal hederlig centrifugalbroms. Till finessfiske däremot så är jag definitivt öppen för DC. Ju lättare kastvikt desto mer beroende blir man av en bra kastbroms. Jag har dock lyckats kasta längre än så gott som alla jag känner med traditionella centrifugal--och magnetbromsade rullar.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

            "Bättre" på vissa punkter, DC är fantastiska att kasta med ja. Men hur funkar den datoriserade kastbromsen om 20 år? Hur fungerar den efter emp pga försämrad världsbild (elektromagnetisk puls (kärnvapenkrig) pga ww3)?

            Som sagt, DC kastar bra. Men en dator är en dator, även om den sitter i en rullgavel. Nu kanske Shimano är så bra att de kommer att tillhandahålla denna reservdel för all framtid, vem vet?

            Vanliga Conquest är fantastiska rullar och till gäddfiske skulle jag satsa på en gammal hederlig centrifugalbroms. Till finessfiske däremot så är jag definitivt öppen för DC. Ju lättare kastvikt desto mer beroende blir man av en bra kastbroms. Jag har dock lyckats kasta längre än så gott som alla jag känner med traditionella centrifugal--och magnetbromsade rullar.
            Vill man inte köra DC hade mitt val varit TypeJ
            Jag har båda och det är grymma rullar
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 252 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 069 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 189 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 677 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 262 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X