Multitrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrassel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multitrassel

    Jag har två exakt lika Ambassadeur 5601 C4.

    Den ena med ett svartzonker 12-38 kastvikt och 0.14 lina.
    Den andra med ett svartzonker 40-140 kastvikt och 0.36 lina.

    Med den lätta riggen får jag aldrig några trassel och kastlängderna är klart godtagbara i hela spannet mellan 12 och 35 grams beten jag har testat med och jag behöver inte justera rullen någonting när byte sker mellan lätta eller tyngre drag.

    Med den tyngre riggen har jag stundtals stora problem med linresning eller skatbo så fort vinden är minsta lilla mot mig och kastlängderna hamnar på sin höjd runt 30 när jag vågar ladda spöet fullt med cirka 75 grams beten.

    Behöver jag gå upp i diameter på linan i den grövre riggen eller vad gör jag för fel... ska jag aktivera alla vikterna i centrifugalbromsen och tighta till kastbromsen och nöja mig med 25-30 meterskast med tyngre riggen?

    Jag har inte testat att flytta rullarna mellan spöna än men tanken har slagit mig många gånger...

  • #2
    Antar att det ena spöt är för öring & den andra till gädda ?

    Till öring använder man oftast beten med lågt luftmotstånd som ger bra kastlängder, det gör att betet flyger snabbare & man slipper linresning

    Det som oftast begränsar kastlängden vid gäddfiske är betena som är stora & mkt luftmotstånd, det i sin tur gör att rullen matar lina fortare än vad betet flyger så jag hade laborerat med bromsarna

    Kommentera


    • #3
      Det lätta spöt är lite allround för abborre, gös och mindre gäddor som går på av misstag ibland. Med den riggen har jag inga problem med att kasta en fladdrig wobbler på 18 gram.

      Kan det vara olika tillverkare av linor som gör att jag upplever så stor skillnad? Funderar på att börja med att byta på tunga riggen till samma märke och modell som den lätta fast med grövre lina då.

      Kommentera


      • #4
        Ta Spiderwire till Allt. Bästa linan
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Ta Spiderwire till Allt. Bästa linan
          Mmm... Jag kör den på alla andra rullar... med noll problem. Testade suffix 832 på gäddriggen efter att ha läst så mycket bra om den linan och det var den enda den lokala handlaren hade hemma då...

          Kommentera


          • #6
            Testa med att byta rulle. Det konstiga med dessa rullar är att identiska rullar faktiskt kan bete sig helt olika. Har själv identiska rullar som kräver olika antal bromsar aktiverade för att vara stabila. Både på samma spön men framför allt på olika spön.

            Jag har själv samma SZ spö och upplever det som väldigt snällt mot rullarna. Annars finns det spön som bara inte går ihop med vissa rullar och kasttekniker. På mitt spö har jag använt ett gäng olika runda Ambassadeurer, Daiwa Zillion TWS, Coastal och Shimano CC. Inga som helst problem. Med en Mc Rubber eller en BJ når jag 55-65 m.

            Men om du ställt in rullen lite halvinstabilt så är den väldigt känslig för motvind med tex en McRubber. En Westin Swim påverkar klart mindre. En Mc Rubber Tail mer än den vanliga Mc Rubbern. Luftmotståndet gör sitt.... men om du bara klarar av 30 m i kastlängd så är något fel.

            Oftast uppstår linresning strax efter att kastet påbörjats. Inte precis i början utan lite efter. Ett sätt att lugna ner rullen i detta område kan göras genom att sätta i en magnetbroms från valfri Ambassadeur MAG. Fungerar utan att du behöver modifiera rullen. Ev så slutar knarren att fungera om du har en sådan. Magnetbromsens verkan är linjär medan c bromsen är logaritmisk. Dvs du får lite mer verkan i mitten av kastet med magnetbromsen. Jag använde denna teknik rätt flitigt i början med toktrimmade rullar. Som snurrar i en evighet och faktiskt ibland blev det för mycket av det goda. De snurrade så pass lätt att det kunde bli trassel med beten med större luftmotstånd.

            Den mekaniska bromsen ska du inte använda mer än i nödfall. Den begränsar kastlängderna väldigt mycket. Och tenderar att slita ut spollagren i förtid. Mycket bättre i så fall med fler c bromsvikter aktiverade. Dessa har nästan noll verkan från mitten av kastet medan den mekaniska bromsen är precis tvärt om. Fler c bromsvikter påverkar nästan enbart det maximala varvtalet som spolen kan uppnå.

            Börja med att centrera spolen med den mekaniska bromsen. Spolen ska fortfarande ha ett ytterst litet glapp i sidled. Aktivera alla sex bromsklutcharna. Avaktivera sedan en i taget tills rullen känns instabil. Återaktivera en klutch. Bry dig inte om antalet klutchar som är aktiverade. Om det är alla sex som behövs så lev med det.
            Senast ändrad av Mankan G; 2019-08-13, 07:49.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #7
              =)

              Jag plockade isär rullen tidigare idag och torkade av bromstrumman... tror att tidigare ägare har smort den med fett.

              När jag plockade ihop rullen aktiverade jag faktiskt alla sex vikterna och gav mig ut på sjön runt sju så jag förekom dig lite mankan.

              Även med sex bromsklossar aktiverade tenderar jag till att få linresning efter cirka 10 meter med en Ricky the roach 18 cm med 20 gram bly i nosen i medvind... men nu känns rullen bättre än tidigare och idag slapp jag trassel.

              Det börjar luta åt att linan på spolen är för tung... eller så laddar jag på som med ett haspelspö utan att jag märker det själv.

              Det hade varit jäkligt fint att ha någon som Mankan G i närheten som kan testa riggen eller se vad jag gör för fel med just det spöt/rullen som jag inte gör med dom andra rullarna =)
              Senast ändrad av Xerup; 2019-08-13, 06:33.

              Kommentera


              • #8
                Jag vill inte låta "dryg" men det låter i mina öron som att du haspelsnärtar dina kast. Hände mig väldigt ofta förr och kan hända idag oxå om jag är lite för ivrig i kastet.

                Kan ju va en sån enkel sak att man måste lugna sig i kasten, så var det för mig. Visst får jag trassel, men inte lika ofta längre

                Skitfiske
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Mmm... Jag misstänker att det kan vara så jag också men det är ju lite märkligt att jag inte gör det med mina lättare riggar.

                  Jag får åka iväg och torrträna lite på närmsta fotbollsplan. Amatörplanen jag har här i närheten är 60 meter bred så den blir bra som måttstock.

                  Jag har ett odelat styvt jerkspö på 180 cm som är omöjligt att snärta iväg dragen med... får ta fram det i värsta fall =)

                  Kommentera


                  • #10
                    Får själv ofta skatbon så att linan går av på mitt abborrespö när jag kastar små jerkbaits. Tror det är på grund av motvind, snärtkast och att dragen inte är speciellt anpassade för minimalt luftmotstånd.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X