Multitrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrassel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Linan kan också påverka. Men med dagens kvalitetslinor så borde det inte vara så känsligt. OM du använder en sådan vill sägs. Själv så använder jag numera nästan endast Spiderwire Smooth 8 Braid men har tidigare med framgång även använt FireWire Braid eller SZ. 0.35 oftast.

    Ett annat sätt att lugna ner rullen är att droppa en droppe olja i bromsbanan eller dra av lite lina. Se till att du har 3-4 mm till kanten så lugnar rullen ner sig. Med originalspolen så räcker det och blir över ändå.

    Förmodligen är det din kastteknik som spökar. SZ spöt är rätt progressivt och laddar på ordentligt med rätt beten. Snärten kan bli rätt kraftig utan att man märker det. Som redan nämnts så ska du försöka svepa iväg betena.

    var bor du? Om det är i närheten av Stockholm så hjälper jag dig gärna
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Linan kan också påverka. Men med dagens kvalitetslinor så borde det inte vara så känsligt. OM du använder en sådan vill sägs. Själv så använder jag numera nästan endast Spiderwire Smooth 8 Braid men har tidigare med framgång även använt FireWire Braid eller SZ. 0.35 oftast.

      Ett annat sätt att lugna ner rullen är att droppa en droppe olja i bromsbanan eller dra av lite lina. Se till att du har 3-4 mm till kanten så lugnar rullen ner sig. Med originalspolen så räcker det och blir över ändå.

      Förmodligen är det din kastteknik som spökar. SZ spöt är rätt progressivt och laddar på ordentligt med rätt beten. Snärten kan bli rätt kraftig utan att man märker det. Som redan nämnts så ska du försöka svepa iväg betena.

      var bor du? Om det är i närheten av Stockholm så hjälper jag dig gärna
      Jag har kortat linan lite och jag har varit inne på att linvikten på rullen behåller för mycket vridmoment så det argument köper jag absolut.

      Jag misstänker också att jag snärtar iväg i kasten ibland... svårt att se själv när man är 100% fokuserad på att fiska dock.

      Jag bör i Östergötland men är i sthlm lite nu och då så jag tar gärna hjälp vid tillfälle om jag inte får till kastlängderna på egen hand. Det handlar väl lite om att lita på utrustningen och svinga på för kung och fosterland utan att snärta... =)

      Kommentera


      • #13
        Om du inte testat tidigare så vänd rullen på rätt håll när du kastar

        Vänstervevad med högerhänt kastare ska veven peka ner mot marken och vänsterhänt tvärt om.
        Detta brukade visas i instruktionsboken till gamla Amb: och funkar fortfarande utmärkt för att
        motverka skatbo.
        https://www.youtube.com/watch?v=xmG9jdYUPhM

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Jag har kortat linan lite och jag har varit inne på att linvikten på rullen behåller för mycket vridmoment så det argument köper jag absolut.

          Jag misstänker också att jag snärtar iväg i kasten ibland... svårt att se själv när man är 100% fokuserad på att fiska dock.

          Jag bör i Östergötland men är i sthlm lite nu och då så jag tar gärna hjälp vid tillfälle om jag inte får till kastlängderna på egen hand. Det handlar väl lite om att lita på utrustningen och svinga på för kung och fosterland utan att snärta... =)
          Hej Xerup;

          Eftersom du är i Stockholm just nu rekommenderar jag dig att åka ut till Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby. Tag då med dig rullen så kan han visa dig både hur man kastar med den samt även hur man servar den för att den ska fungera bra under många år framöver...

          Du kan läsa mer om Mikael Boettge nedan som visar hur du trimmar och sköter din Ambassadeur multirulle här...http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=5587 ...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-14, 16:03.

          Kommentera


          • #15
            Det handlar inte så mycket om vridmoment utan mer om massa och framför allt var massan är lokaliserad. En stor massa ute i perferin är svårare att hantera än om den sitter centralt. Å andra sidan så måste spolen snurra snabbare med mindre lina på spolen för att kunna mata ut linan i samma takt. Högre fart = mer moment att hantera. Det blir en kompromiss. Någonstans möts de två ”storheterna” och där är den gyllene medelvägen. Det hjälper dessvärre inte med en tunnare lina. En tunnare lina kompenseras negativt av att mer lina måste spolas på för att nå upp till samma fyllnadsgrad på spolen.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #16
              Jag hade liknande bekymmer på min 5601 JB, alltså inte exakt samma.
              Min knivbult hade tappat en liten flis på ena "gaffeln" eller vad det nu kan kallas Så när jag laddade på ordentligt i kasten slog det tvärnit med ett mindre skatbo att reda ut efter det. Jag skickar med en bild på den, kanske inte så lätt att se men den vänstra är skadad.
              Knivbulten är ju lätt att kolla också då det inte kräver något större ingrepp, kan vara värt att kolla upp i alla fall.

              // Erik

              Kommentera


              • #17
                Jag tror faktiskt att mitt problem ligger i att jag kan ladda spöet likt ett haspelspö vilket ibland ger en ordentlig snärt med trassel som direkt följd. Det uppstår inte när jag sätter samma rulle på ett styvare spö =)

                Jag får helt enkelt sluta äta spenat så jag inte är så jäkla stark...

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Jag tror faktiskt att mitt problem ligger i att jag kan ladda spöet likt ett haspelspö vilket ibland ger en ordentlig snärt med trassel som direkt följd. Det uppstår inte när jag sätter samma rulle på ett styvare spö =)

                  Jag får helt enkelt sluta äta spenat så jag inte är så jäkla stark...
                  Ja, eller sluta tro att det är mattpiskan du håller i
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                    Ja, eller sluta tro att det är mattpiskan du håller i
                    Jag ser ut som Indiana Jones med ett flugspö i näven... och får Tors Mjölner att tystna i jämförelse med mina explosiva snärtar =)

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      Jag ser ut som Indiana Jones med ett flugspö i näven... och får Tors Mjölner att tystna i jämförelse med mina explosiva snärtar =)
                      Hej Xerup;

                      För mycket lina trasslar! För lite lina bromsar!

                      Vilka goda råd fick du av Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby ?

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-15, 06:12.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X