Multitrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrassel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Mina kastlängder är uppmätta en hyffsat vindstilla dag. Min linräknare är inget tekniskt vidunder. En digital historia inköpt på eBay för en spottstyver. Har säkert en rätt stor felmarginal men den är klart noggrannare än mitt ögonmått.

    Jag förvånas rätt ofta över hur kort många av mina fiskekamrater kommer med sina utrustningar när de kastar. Likväl den oerhört vanliga kommentaren i diverse fackpress om att ”man kastar längre med haspel”. Jag är 100% övertygad om att det till 99% av fallen beror på dåligt inställda rullar, fel komponentval etc. inte prylarna i sig. Eller jag vet att det beror på detta. I alla fall hos mina kamrater. När jag ”lånat” deras prylar ett tag och lekt med inställningarna så finns kastlängderna där.

    Med multi så upplever jag att valet av komponenter är mycket viktigare än med haspel. Prylarna måste ”lira” med varandra. Fel spö kan förstöra harmonin. Eller fel rulle, lina, kastteknik. Med haspel så är det enklare. Ett bra exempel är att jag försökte länge med ett SG MPP 8” fot -160 gr spö utan att få till det. Antingen korta kast eller nervösa rullar. Provade allt möjligt i rullväg. Trimmat o otrimmad. En dag så fick jag för mig att testa UTs sintrade bronsbussningar. Inte för att få ordning på spöt utan bara för att jag var nyfiken. Vips så fanns harmonin där med MPP spöt. En så pass enkel skitsak som att byta lager i spolen på en trimmad Ambassadeur gjorde susen.

    I mitt fall, jag är lite av en teknisk nörd, så gillar jag att utmana tekniken och därför har laborerat med mina utrustningar så att de levererar maximalt. Justeringar av inställningar, kastteknik, val av utrustningar, trimmat rullar vid behov etc för att komma dit jag är nu. Mina rullar är inställda för att snurra lätt o länge. Har i princip noll bekymmer med trassel. Oavsett väder. Jag kommer oftast eller mer korrekt nästan aldrig längre med en haspel än med en multi. Med betesvikter från 3 gr till 250 gr. Kommer i och för sig inte längre med en multirulle heller men jag kan verkligen inte kasta precist med en haspel, får inte till timingen. En vanesak givetvis. Enda rullen jag fortfarande får trassel med är rullen som det i princip inte ska gå att få skatbo med enligt samma rörande eniga fackpress, en Calcutta Conquest DC.....:-) Den rullen är giftig. Oftast fungerar den lysande i kast efter kast för att helt plötsligt agera som om den vore helt obromsad i ett kast. Skatbon får väl alla då och då men maken till komplicerade skatbon som CC DC kreerar är makalösa. Lägg dessutom till att rullen är nästintill omöjlig att få isär ute på sjön.

    ps. Satans vad irriterade det är att vissa tecken försvinner när det man skrivit publiceras. Främst citattecknen
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-08-17, 10:07.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Är samma för mig faktiskt. Dom skatbo jag fått (inte så många för jag är en lugn kastare) har kommit med min CC 201 DC

      Jag har iofs inte haft min Aldebaran MGL 51 så länge men inget skatbo än, även vid inställning av rullen (för mig) kom det inget skatbo. Jag förväntar mig att drt kommer någon gång men som sagt, inte än

      En annan rulle som jag hårdfiska med i 1 år under min Gäddtid var 5501 Beast. Hade 0.35 spiderwire på den och Aldrig ett ända skatbo

      En rätt inställd rulle ska inte få skatbo enligt mig, men det är mina tankar. En multi är inte till för snärtkast, då finns det kaffekvarnar

      Som jag sagt innan så kastar jag runt 30m med mina borredrag vilket är helt OK för mig. Visst, tar jag i så får jag nog några meter till, men jag har inte tid att rätta till skatbo för draget skall va i vattnet så mycket som möjligt

      Fan, nu vart man fiskesugen och jag som skall på middag med svärmor idag får bli ett kvällspass tror jag

      Skitfiske
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 286 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 136 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 277 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      89 088 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 363 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X