Problem backspärr Ambassadeur C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem backspärr Ambassadeur C4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Ett problem för tillverkarna är att de tvingas smörja vid tillverkningen för de som knappast tar hand om sina prylar. Väldigt många verkar tro att våra fiskerullar är underhållsfria. Fettet som många tillverkare använder är inte direkt lättsnurrande, speciellt i kyla. Inga problem med drev och annat långsamt snurrande delar. Men IAR, och synkroniserade linspridare fungerar rätt dåligt med detta fett. Fettet håller dock delarna välsmorda men tröga. Det blå klistret som Abu smörjer högfartsdelen i Ambassadeurerna med är ett bra exempel. Sitter bra, smörjer bra men får delarna att snurra katastrofalt dåligt,,

    5 gr är inte speciellt kallt men många fetter börjar bli rätt sega redan vid denna normalt sätt trevliga temperatur.

    Vad som är bäst är en kompromiss. Olja tillåter delarna att snurra lättare men kräver mer underhåll. Fett fungerar tvärtom.

    Jag har haft problem i kyla med rullar från alla stora tillverkare. Shimano, Daiwa, Abu mfl. Samma problem som TS råkat ut för. Dock är regeln att rullarna oftast fungerar fint i IAR med originalsmörjningen. Dvs de flesta rullarna fungerar fint men en och annan rulle gör det inte.

    Själv så använder jag oftast ABUs orignalolja i mina IAR. Den är lite trögare än Rocket Fuel men mycket mindre trögt än fett. Räcker fint med en droppe olja i IAR en gång per år då jag gör storservicen på mina rullar.
    Började fiska rejält igen för två år sedan, för 15-20 år sedan fiskade jag oerhört mycket.
    Har ett par Ambassadeur från de åren.
    Har nu senaste två åren köpt på mig flera nya Ambassadeur och fick en chock när Abu hade smetat det blå klistret på flera delar bl a evighetsskruven. Aldrig varit med om det på mina äldre Ambassadeur som dessutom hade livstids garanti.

    Jag har syssla med landsvägscykling, senaste åren bara för motion. Har sett skräckexempel på hur vissa behandlar sina racer, väldigt dåligt underhåll med rengöring och smörjning.
    Många motionärer har idag cyklar som kostar + 45 000 och tycker fler borde inse hur mycket roligare och bättre sakerna håller om man ägnar lite underhåll på prylarna.

    Kommentera


    • #22
      Lagret blev bytt av Sportfiskeboden har rätt många rullar jag går runt på. C4 är använd endel efter byte och jag har själv gjort service vid två tillfällen.
      Använder Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease

      ​​​​​​som bl a Sportfiskeboden säljer, fettar även lagret med detta.
      Har använt C4 endel under våren och sommaren men först idag jag nu använt den under hösten.
      Ca 7-8 grader och gråväder idag, efter 5h börjar lagret åter strula på rullen, backspärren som Sportfiskeboden satte in vid lagerbytet gjorde sitt jobb idag.

      Jag fettar lagret rätt mycket vid service, kan det vara problemet? Har dock fetta lagret på mina andra rullar lika mycket med samma fett och dessa rullar fungerar felfritt trots att jag fiska i kyligare väder än så.
      Oerhört märkligt att två lager på C4 ger upp snabbt, så mycket är rullen inte fiskad sedan byte och första gången var rullen i stort sett ny.

      Kommentera


      • #23
        IAR-lagret/envägslagret/nållagret (kärt barn har många namn) kan vara lite lynnigt.
        Använd dock aldrig fett, som nämnts tidigare fungerar det i varmare temperatur men i de allra flesta fall släpper lagret vid kyla, ibland krävs bara lite under 10 grader för att problem ska uppstå. Fukt i rullen förvärrar.

        ABU's lager till klassiska runda är relativt billiga och det är enkelt att byta själv. Det kan vara svårt att få bort allt fett ur ibland varvid ett byte är mer lämpligt.
        Cal's är bra men det stelnar till rejält i kyla.

        Kommentera


        • #24
          En del verkar få problem med lagret om man kört med för tjockt fett. Själv har jag aldrig upplevt det problemet ens vid minusgrader, men kör numera alltid med rocket fuel liquid grease.
          Testa o torka ur lagret från allt fett och kör med ett tunnare fett, eller ännu bättre med liquid grease.

          Kommentera


          • #25
            Liquid Grease funkar men kan bli väldigt "klistrigt" över tid och efter upprepad kontakt med vatten. I sådant fall finns också risk för strejkande lager.
            Rengör man och smörjer om regelbundet vållar det dock inga bekymmer.

            Kommentera


            • #26
              Nu kanske de flesta här är förtrogna med utseende och funktion hos denna typ av lager men om någon inte är det kommer här en slarvig bild som visar insidan:
              Click image for larger version  Name:	ABUenvägs01a.jpg Views:	0 Size:	195,4 KB ID:	2564151
              Här är ett nytt IAR-lager från ABU. Det kommer oljat som synes.

              Om lagret är smort med fett vilket stelnar kan det leda till att rullarna inte hamnar i rätt position för att låsas vilket oftast innebär att veven går bakåt. Det finns inte särskilt mycket plats för de små delarna att röra sig och ett fett har helt enkelt ingenstans att ta vägen vilket kan leda till problem.
              Cal's och vissa andra fett innehållandes polytetrafluoreten (PTFE eller Teflon) kan också leda till att kontaktytorna inte får den friktion som krävs för att lagret ska låsa bussningen och därmed veven.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                IAR-lagret/envägslagret/nållagret (kärt barn har många namn) kan vara lite lynnigt.
                Använd dock aldrig fett, som nämnts tidigare fungerar det i varmare temperatur men i de allra flesta fall släpper lagret vid kyla, ibland krävs bara lite under 10 grader för att problem ska uppstå. Fukt i rullen förvärrar.

                ABU's lager till klassiska runda är relativt billiga och det är enkelt att byta själv. Det kan vara svårt att få bort allt fett ur ibland varvid ett byte är mer lämpligt.
                Cal's är bra men det stelnar till rejält i kyla.
                Okej tack!
                Jag plockade ner rullen på eftermiddagen och gjorde rent och torka, dock smörjde jag iar med samma fett igen så lär väl få nya problem med lagret.
                Jo efter 5 h var det en hel del fukt och vatten i lågfartsystemet, Surfix 832 suger upp väldigt mycket vatten tycker jag.
                Fiska väldigt lite med denna rulle sedan förra servicen men jag valde göra rent och fetta dreven också, fick en liten chock rullen såg ut som den gjorde invändigt efter denna korta tiden.
                Högfartsystemet går jag igenom efter varje tur men lågfartsystemet blir ju inte så ofta och behöver verkligen inte ses över lika frekvent.



                Kastar över höger axel är vänsterhänt men vevar höger.
                Senast ändrad av Wilier75; 2020-11-14, 19:28.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Nu kanske de flesta här är förtrogna med utseende och funktion hos denna typ av lager men om någon inte är det kommer här en slarvig bild som visar insidan:
                  Click image for larger version Name:	ABUenvägs01a.jpg Views:	0 Size:	195,4 KB ID:	2564151
                  Här är ett nytt IAR-lager från ABU. Det kommer oljat som synes.

                  Om lagret är smort med fett vilket stelnar kan det leda till att rullarna inte hamnar i rätt position för att låsas vilket oftast innebär att veven går bakåt. Det finns inte särskilt mycket plats för de små delarna att röra sig och ett fett har helt enkelt ingenstans att ta vägen vilket kan leda till problem.
                  Cal's och vissa andra fett innehållandes polytetrafluoreten (PTFE eller Teflon) kan också leda till att kontaktytorna inte får den friktion som krävs för att lagret ska låsa bussningen och därmed veven.
                  Så om man köper ett lager som reservdel kommer det inoljat istället för fettat?
                  Man undrar ju varför dom envisas med att fetta lagret när dom monterat det på rullen?
                  Dock har jag som tidigare nämnt själv aldrig haft problem med envägslagret ens ner till -10 och då har jag kört med både originalfett cal's och liquid grease. Sen bör man vara sparsam oavsett vilket smörjmedel man väljer.
                  Däremot har jag flera gånger upplevt att haspelrullarnas envägslager lägger av vid stäng kyla.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    Så om man köper ett lager som reservdel kommer det inoljat istället för fettat?
                    Man undrar ju varför dom envisas med att fetta lagret när dom monterat det på rullen?
                    Dock har jag som tidigare nämnt själv aldrig haft problem med envägslagret ens ner till -10 och då har jag kört med både originalfett cal's och liquid grease. Sen bör man vara sparsam oavsett vilket smörjmedel man väljer.
                    Däremot har jag flera gånger upplevt att haspelrullarnas envägslager lägger av vid stäng kyla.
                    Beror väl på att de flesta fritidsfiskare slarvar med underhållet en hel del, Abu garderar sig för bristen på underhåll. Litet problem här inne, riktiga entusiaster har ju en förmåga vara rädd om utrustning.

                    När jag beställt värstingskruven till mina ambassadeur har det inte funnits tillstymmelse till blått fett på dessa när de anlände från Abu.


                    Jag har fetta min Orbis, C3 och Rocket Black Edition likadant som C4. Främst de rullarna jag fiskar med med men aldrig haft problem med lagren i dessa.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                      Jag har fetta min Orbis, C3 och Rocket Black Edition likadant som C4. Främst de rullarna jag fiskar med med men aldrig haft problem med lagren i dessa.
                      Även jag har fettat envägslagret på liknande sätt, dom 10 första åren fyllde man nästan bara på lagret med Abus egna originalfett och upplevde aldrig något strul.

                      Det kan säkert vara varierande kvalité på dessa lager beroende på årtal.
                      Vilket år är c4an som strular ifrån?
                      När jbn kom i början på 2000 talet var den utan iar pga att dessa lager ansågs vara för dåliga och inte hålla för jerkfiske. Sen uppdaterades dom någon gång runt 05 med nya starkare lager.
                      ​​​​​​
                      Senast ändrad av Reekie; 2020-11-14, 22:50.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 263 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X