Om Rullolja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om Rullolja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Om Rullolja


    Jag har noterat att ABU Garcias High-Speed oil kostar 17kr/ml. När man betänker att en Koreansk Revo Rocket har 10 (!) kullager så inser man styrkan i affärsmodellen och att man snart behöver köpa en ny tub snake-oil.
    Förpackningen, en tub i form av en penna med nål-pip är den bästa i branschen och den samma som Daiwa har levererat olja i under många år. Den är helt klart värd att betala några kronor extra för och köper man en tub av Daiwas rullolja så får man ge ca 10kr/ml. När oljan är förbrukad behåller man tuben och fyller den med re-fill av valfri sort som vanligtvis aldrig kostar mer än 3kr/ml (t ex Rocket fuel eller ABUs standard olja).

    ABUs standard olja har numer en betydligt bättre förpackning (också nål-pip) än de gamla vita plasttuberna med svart kork som aldrig var lufttäta och där oljan tjocknade. Rocket fuel tuben är rätt kass den med. Inget slår ju Daiwa's penn-tub.

  • #2
    ABU standardolja tycker jag ligger bra i den svetsade plastpåsen. I de fall jag fått med olja när jag köpt en rulle, får oljan ligga kvar i originalkartongen tillsammans med kvitto, garantibevis och sprängskiss.

    Det är säkert en bra olja, men jag gör en rentvättning och smörjning i samband med att jag skär bort plastlåset på mellandrevet för att sätta dit en hästskobricka.
    Jag använder TG´s rocket fuel; yellow label, red label, liquid grease samt Cal's Universal reel & stardrag grease. Inte för att dom nödvändigtvis är bra, utan för att jag för länge sedan vande mig vid dom och vet vad dom gör vid olika smörjställen om en rulle behöver speedas upp eller lugnas ner.

    Förr satt mellandrevet med hästskobricka. När jag för första gången köpte en rulle utan denna bricka, testade jag att sätta snurr på mellandrevet med fingret. Det snurrade ett halvt varv och stannade. På mina äldre rullar snurrade mellandrevet i 5 till 10 sekunder innan det stannade.
    Jag beställde 100 brickor från någon mekanisk firma. kostnad 50 öre styck. Inklusive leverans. Hade jag beställt 500, hade kostnaden ökat med bara några kronor.
    Numera sätts hästskobrickan dit och rullen smörjs om innan jag spolar på lina för första gången.

    Sprängskissen laddar jag hem på internet. Att se på skärm eller A4 är numera lättare än att använda originalet. Garantin och kvittot har jag heller ingen användning för. Jag har ju skruvat och gjort förändringar redan innan jag testat rullen för första gången.
    Om något på rullen skulle vara tveksamt ser jag det som en ursäkt för att sätta dit trimdelar, ;-)
    Hittills har allt varit oklanderligt från fabrik, men trimdelar har tydligen blivit NÖDVÄNDIGA ändå. ;-)

    /John

    Kommentera


    • #3
      Ja då, John
      Trimning och tuning handlar ju i första steget om att se till att fabriksrullen fungerar som det är tänkt och till sin fulla potential. För detta krävs att rullen är rätt monterad, vilket den är från fabrik, men kanske inte efter det att användaren gått loss på den. Och sedan krävs rätt smörja på rätt ställe, vilket helt och hållet är en fråga om var, hur, när, hur ofta och inte minst vem som använder rullen.
      Det blir därför ganska svårt att allmänt svara på vilka smörjmedel som är bäst, däremot är det ganska lätt att lista ett antal beslut som är direkt dåliga (men som ändå ibland rekommenderas i redskapshandeln). Om man t ex får för sig att använda Cal's fett i IAR lagret behöver man snart en dual stopper. Cal's är alldeles för klibbigt, speciellt så här års.
      /Peter

      Kommentera


      • #4
        Hej ! känns som om det va många år sedan jag va här senast och det kanske de va. Då på den tiden skrev jag väldigt mycket och ingående i olika trådar om smörjmedel. Alla var taggade men går inte längre att hitta på denna numer "ski...." mindre välfungerande sida.

        Hur som helst smörjmedel är ett spännande område med en jä... massa hokus pokus och häxblandningar. De produkter som nämnts nyttjar jag också då dom är bra standardprodukter.

        MEN ! när folk här pratar om oljor och fett och talar stort och brett om vad som är bäst så nämns aldrig vilka egenskaper man har för ögonen med sitt underhåll.

        Tex: Vill jag ha max kastlängd / prestanda så smörjer jag gärna med något tunt som fotogen eller annan väldigt tunn olja. Kräver dock att rullen smörjs jä... ofta kanske flera ggr per fisketur och skyddar inte metallen så bra mot angrepp.

        Vill jag däremot ha medel hållbarhet på mitt underhåll som står sig över säsongen så väljer jag en tjock olja men som då snor någon meter kastlängd och gör rullen lite mer tungroterad men skyddar ganska bra. I detta spannet och mellan detta och föregående ligger de flesta rulloljor.

        Vill jag ha maximal långtidsverkan och en balstningstålig rulle så är det fett som gäller eller väldigt tjock olja. Gör rullen rejält kortkastande och seg. men man får maximalt skydd och tålighet.

        Dessa tre olika egenskaper finns sedan i en oändlig mängd varianter och graderingar. Man kan även lägga till att sedan beror det även på vilken årstid man pratar om. Tar man 2 kända oljor från mittenspannet så blir den lite tynnre av dom som vatten när det är 35-40 gr varmt i solen. Å andra sidan blir den tjockare av dom väldigt seg när det är minusgrader. Men båda är snarlika runt 10-15 (5-20) grader där det mesta fisket bedrivs

        Fett använder jag enbart till att pensla metallytor och på metalldreven och har då ett tunt lithiumfett för brytare från biltema som är som en hudkräm. det fettet kan även användas på evighetsskruven men som då kanske snor en meter eller 2 om det nu har någon betydelse. Har ännu inte slitit ut någon evighetsskruv på mina ambor med upp till 30 år på nacken. så underhåll lönar sig helt klart.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Hej Exxet, bra sammanfattnig.

          -En sak jag har undrat över är egenskapen "korrosionsskydd". Uppenbart är att tillverkarna ser det som ett viktigast säljargumentet då det ofta nämns överst på förpackningen.

          Krasst kan man väl säga att olja och fett i största allmänhet alltid är vattenavstötande. Så det som gör att rullen blir skyddad mot korrosion är det faktum att den blir rengjord och smord. Oljor och fetter med god vidhäftningsförmåga ger skydd under längre tid, medans lättflyktiga preparat försvinner ur systemet och därmed även den rostskyddande förmågan. Samtidigt står vidhäftningsförmåga i motsatsförhållande till låg friktion, som typiskt är den egenskap vi värdesätter högst...

          Så, den som vill konservera sin rulle smörjer den alltså med något klibbigt, medan den som vill ha en rulle att fiska med väljer en lättare olja (i högfartsystemet likväl som i delar av lågfartsystemet). Eftersom god prestanda kräver att rullen smörjs ofta kommer den också få allt korrosionsskydd den behöver, tänker jag.

          Till saken hör även följande:
          • En kvalitetsrulle är alltigenom konstruerad med rostfria material
          • Vatten är också ett smörjmedel, tillika ett rengöringsmedel.
          • Slitage är generellt ett större problem än korrosion. Slitaget ökar när ytorna är kontaminerade av smuts och partiklar; salter, sand, metallrester, granulat av stelnat fett etc. Fett och olja binder smuts, därför kan fetter på vissa ställen göra mer skada än nytta och därför måste man ibland rengöra grejerna också, det räcker inte med att bara pytsa i lite olja då och då.
          Den här bonn-logiken leder till att jag misstror säljargumentet "korrosionsskydd". Samtidigt är jag medveten om att det skulle kunna finnas tillsatser i oljan som ger någon form av antingen kemiskt rostskydd, eller förstärkt mekaniskt skydd genom att lämna en film av restprodukter.
          -Vet du hur det funkar?

          Kommentera


          • #6
            Hej Gösalf !

            Klokt resonemang där. Jag håller med om ditt tänk. Själv föredrar jag rena enkla rel, tunna basoljor och fetter. Skyddet över tid får man av att sköta om sin rulle och inte låta den ligga hela vintern efter norgefisket utan att ha blivit rengjord och omsmord. Jag undviker också alla produkter som innehåller teflon och PTFE och annat jox. Att oljan och fettet ska vara starkt vidhäftande (ökar antagligen friktion) är bara för den som tycker det är ssåååå jobbigt att öppna rullen oftare än vart 5:te år. Har man sköljt och rengjort rullen, torkat och oljat, smort rullen så är den både konserverad och skyddad.

            Nja hur det funkar kan jag inte påstå att jag vet. Det va vad jag menade med hokus-pokus i förra inlägget. De olika specifika egenskaperna i oljor fås av att man tillsätter ämnen, sk. additiv. Vanligt förekommande additiv är fasta ämnen som Mos2, PTFE, teflon, Bor mfl. De har alla någon form av friktionshämmande, och funkar även till viss del som EP och AW additiv, extrem pressure och Anti-wear står det för. Till detta kommer en mäng olika polymerer.

            Jag sökte en gång i tiden info om Cal's fett som jag skrev om här och om jag minns rätt är det en riktig soppa med hokus-pokus kemikalier av alla de slag. Kan köpa att man har det på bromslameller på marlin-rullar då fettet tål flera 100 grader. Jag kör endast med ett enkelt standard litiumfett som är väldigt tunt som hudkräm penslar ytor inne i rullen och fettar in drev samt rörliga frigöringsarmar mm. Har även detta fett i evighetsskruven som start och kompliterar sedan med TG:s röda efter en tid. Jag tappar gärna 2,3 eller 5 meter i kastlängd och har istället en rulle som mår bra, låter ljuvligt, går som en klocka och håller. Har fiskat med för många vars rullar låter som ett skrotupplag och jävlas och bråkar hela fisketuren, oftast har dessa personer värstingtrim och annat helvete i sina rullar men enkelt underhåll vet man inte vad det är.

            Men vad man har är OVIKTIGT enligt mig. Det viktiga är att veta vad man får ut och vad man inte får av de produkter man har. Med andra ord vad ger dom mig och vad måste jag ta hand om själv som inte smörjprodukten fixar.

            Borde nämnt att olja förekommer i en mängd varianter. Vanligast är mineraloljan, sedan finns det oljor av typen estrar, pluglykol och perfluorerade PFPE. En annan vanlig olja är silikonoljor som har goda friktionsegenskaper men helt kassa är bärra last i kullager tex. smörjfilmen bryts lätt igenom och silikoner har också dåliga korrosionsskyddande egenskaper. Men en bra prestanda olja är det om man inser baksidorna. Jag undviker alltså alla dessa superoljor då vissa av dom (som polyglykoler) kan angripa plaster och lacker. Även oljor som innehåller detergenter (typisk motorolja) har jag för mig kan angripa vissa material.
            Senast ändrad av Exxet; 2019-11-18, 16:19.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              ...en rulle som mår bra, låter ljuvligt, går som en klocka och håller. Har fiskat med för många vars rullar låter som ett skrotupplag och jävlas och bråkar hela fisketuren, oftast har dessa personer värstingtrim och annat helvete i sina rullar men enkelt underhåll vet man inte vad det är....
              Ha, ha. Amen
              Eller hur, man kan få en riktig ambassadeur att funka som en dröm rätt monterad, rätt stämd, med rätt smörjmedel, i rätt mängd på rätt ställe. Kvalitetskänsla! När man vet hur en perfekt rulle känns att kasta med, känns att veva med, känns att drilla med...då vill man inte fiska med något sämre. Därför är det viktigt för mig att rullen är underhållsvänlig. Då kan jag hålla den bättre än i nyskick i evigheter bara med ABUs originaldelar.

              Om man vill kan man skilja på lagersmörjning, liten service och stor service. Exempel;

              Lagersmörjning omfattar högfartsystemets kullager och/eller bussningar och skall kunna göras i fält på mindre än 60 sekunder om man känner för det. Revspridarens lager/bussningar inkluderade!

              Liten service omfattar att man även öppnar vevgaveln och smörjer drev, frikopplingsmekanism, vevaxel samt inspekterar IAR-lagret. Nu kan man även titta närmare på evighetsskruv och knivbult, att det är rent och snyggt. Bromsbanan till C-bromsen torkas rent. Eventuellt vevglapp åtgärdas. Det här skall gå att göra på 5 minuter hemma vid skrivbordet när helst man tycker det behövs (beroende på hur många och långa pass man fiskat).

              Stor service betyder att man plockar isär rullen och rengör delarna noggrant och kanske även polerar vissa detaljer innan man smörjer dem igen. Det här tar längre tid och är ingenting man behöver göra ofta. Hur ofta beror på hur mycket man fiskar, i vilka vatten etc. Det här brukar jag göra en gång om året.

              Om rullen går dåligt eller låter illa är det en larmsignal att man ligger efter med underhållet. Om rullen får arbeta hårt i tuff miljö är det vettigt att smörja med segare oljor och fetter för att inte serviceintervallen skall bli för täta. Om man skall ut och hajka, vara borta några dagar så får man lov att smörja med något som sitter kvar ett tag.

              Om man struntar i underhållet kommer vilken fiskerulle som helst snart att tappa prestanda och nykänslan man hade i butiken är borta. Förfallet ökar exponentiellt med antalet kullager.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 278 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 126 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 959 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 350 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X