Abu 5601 JB missljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 5601 JB missljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Bara en gissning men kan det inte bero på att oket är slitet eller felvänt vid montering.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
      Bara en gissning men kan det inte bero på att oket är slitet eller felvänt vid montering.
      Jag trodde det oxå för mitt ok var slitet men det är nu utbytt men problemet kvarstår

      Kommentera


      • #13
        Kolla också att ni inte har för stort spolglapp. Frikoppla och rucka spolen i sidled. Glappet skall vara knappt kännbart (eller inte alls om mekanisk kastbroms är aktiverad).

        Pinjongens koppling är fasad med ramper i ena riktningen så att den lätt skall klicka i vid inkoppling. Om avståndet mellan spolen och pinjongen är för stort så glider spolkopplingen på ramperna vid bakåtrotation, med precis det resultat ni beskriver.

        Ni har olika rullar och löser det eventuellt på olika sätt, som jag beskrivit ovan.

        Royroy, ta en bild på din axelhållarbricka monterad och posta här.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av royroyare Visa inlägg

          Jag trodde det oxå för mitt ok var slitet men det är nu utbytt men problemet kvarstår
          Är du helt hundra på att det är rätt monterat då? Har för mig att det går att montera åt båda hållen. Men funkar bara åt det ena.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            Är du helt hundra på att det är rätt monterat då? Har för mig att det går att montera åt båda hållen. Men funkar bara åt det ena.
            Om det var felmonterat skulle väl hans rulle inte fungera alls? Det är bara vid väldigt kraftig acceleration med veven och påföljande plötsligt stopp som överrotation sker... om jag förstått rätt (om det är lika som på mina 7000)

            7000 oket är förövrigt en helt annan konstruktion och går nog inte att montera fel
            Bifogade filer

            Kommentera


            • #16
              Min gissning;

              När du vevar och stannar tvärt så blir rotationen i spolen tillräcklig för att de två små stiften på centrifugalbromsen "kuggar över" spåren i pinjongdrevet.
              Tillhållarens två fjäderbleck som håller nere oket är inte tillräckligt kraftiga och/eller slitna, vilket gör att hela oket kan hoppa uppåt.
              Knarret som du hör är troligen pinjongdrevet som låter när det hoppar tillbaka i sitt läge mellan stiften på centrifugalbromsen.

              Detsamma uppstår på 7000 storlek av den äldre frikopplingen, där "tillhållaren" pressas med en stålfjäder nedåt.

              Har ni någonsin upplevt fenomenet under praktiskt fiske?

              Kommentera


              • #17
                Och nej, det är inte ett direkt fel, rullen går att använda precis som vanligt, inga delar går sönder.
                Däremot kanske man inte bör sitta och framverka "felet", inte för att jag tror att det påverkar rullen och dess delar, men man vet ju aldrig, hörde ni inte om honom som gick bort när han stod och torrvevade en rulle dagarna i ända?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg
                  Min gissning;

                  När du vevar och stannar tvärt så blir rotationen i spolen tillräcklig för att de två små stiften på centrifugalbromsen "kuggar över" spåren i pinjongdrevet.
                  Tillhållarens två fjäderbleck som håller nere oket är inte tillräckligt kraftiga och/eller slitna, vilket gör att hela oket kan hoppa uppåt.
                  Knarret som du hör är troligen pinjongdrevet som låter när det hoppar tillbaka i sitt läge mellan stiften på centrifugalbromsen.

                  Detsamma uppstår på 7000 storlek av den äldre frikopplingen, där "tillhållaren" pressas med en stålfjäder nedåt.

                  Har ni någonsin upplevt fenomenet under praktiskt fiske?
                  Rätt, men bara ifall pinjongen inte är nere hela vägen och har full kontakt med spol-kopplingen. Oket fjädrar inte upp av sig själv, men det kan inträffa om:

                  *Oket/pinjongen hindras från att glida på spolaxel eller styrstift, pga slitage, smuts, överinfettning etc.

                  *Spolen är felaktigt centrerad

                  *Det är ett stort spolglapp som leder till att spolen tillåts slå från sida till sida. Speciellt påtagligt om axelmontaget saknar fjädring (felmontering, fjäderbrickor saknas, fjäderbrickor slitna)

                  *Pinjongens koppling är utsliten (vilket den kan bli om man fiskar längre tid med dåligt centrerad och kraftigt glappande spole).

                  Den här bilden visar ramperna ganska tydligt för en pinjong med ett spår. (6-stifts bromsens pinjong har två spår). Om pinjongen har klickat i hela vägen så hoppar den inte ur i första taget, inte ens vid låg fjäderbelastning.

                  Kommentera


                  • #19
                    Var tvungen att prova med min jb och efter ex antal försök så fick jag min rulle att göra samma sak. (krävs en hel del fart på veven och kraftigt stopp)
                    Känns som den kuggar över på något vis.
                    Min rulle funkar kanon i övrigt och aldrig visat några som helst tendenser till att ge upp. Är väldigt noggrann med service och skötsel av mina rullar.
                    Aldrig märkt något när jag fiskat eller kastat med rullen.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

                      Rätt, men bara ifall pinjongen inte är nere hela vägen och har full kontakt med spol-kopplingen. Oket fjädrar inte upp av sig själv, men det kan inträffa om:

                      *Oket/pinjongen hindras från att glida på spolaxel eller styrstift, pga slitage, smuts, överinfettning etc.

                      *Spolen är felaktigt centrerad

                      *Det är ett stort spolglapp som leder till att spolen tillåts slå från sida till sida. Speciellt påtagligt om axelmontaget saknar fjädring (felmontering, fjäderbrickor saknas, fjäderbrickor slitna)

                      *Pinjongens koppling är utsliten (vilket den kan bli om man fiskar längre tid med dåligt centrerad och kraftigt glappande spole).
                      Gällande 6-stifts bromsen, som i detta fallet, så kika på hur dålig kontakt de två rostfria stiften har med pinjongen. Det krävs inte mycket för att stiften ska hoppa över urfräsningarna i pinjongen.

                      * Om oket/pinjongen hindras att glida på spolaxeln eller de två pelarna som håller oket på bromsplattan bör inte felet uppstå, eftersom det är just oket och pinjongen som rör på sig.

                      * Det kuggar även över med korrekt centrerad spole, åtminstone på rullar med en enkel mekanisk kastbroms.

                      * Korrekt, men tror de flesta som fiskar 100-200g beten inte har så stort spolglapp eftersom då får de skatbon hela tiden.

                      * Oket eller tillhållaren? "Felet" uppstår även med ett nytt pinjongok samt ny tillhållare.

                      Felet går att framställa på i princip de flesta UC Ambassadeurer med lina påspolad, ny som gammal.
                      Har haft svårare att göra detta med tom spole, tror vikten spelar en viss roll.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X