Abu 5601 JB missljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 5601 JB missljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg



    Felet går att framställa på i princip de flesta UC Ambassadeurer med lina påspolad, ny som gammal.
    Har haft svårare att göra detta med tom spole, tror vikten spelar en viss roll.
    Eftersom i mitt fall , där jag endast märkt det på båda mina 7000 och inte på någon av mina 7-8st klassiska amba i 5/6 storlek... så låter det absolut som att det är direkt kopplat till vikten på spolen (mycket tyngre spole på 7000 men väldigt lika pinjong som på 5/6 stl ) och därmed momentet. Kan det dessutom vara så att detta är "by-design"? Pinjongen "låser" ju bara åt det ena hållet, i botten på spåren, åt det andra hållet så kan ju stiften "vridas ur" vid just högt moment där inte fjädringsemkanismen orkar hålla kvar stiften i låst läge. Det kanske ska vara så helt enkelt.

    Jag kan bara tillägga att båda mina 7000 är mycket väl omhändertagna och friska, har absolut ingen konstig centrering eller något spolglapp i sidled. Pinjongerna ser fräsha och fina ut. Jag har väl tagit isär och satt ihop mina ambor, trimmat och fixat med dem hundratals gånger så inget sitter fel eller är konstigt inställt.

    En sliten pinjong kanske skulle uppvisa samma symptom även vid mindre påverkande kraft som en mindre spole innebär (alltså 5/6 stl spolar ), så som det gör för TS.

    Om han byter pinjongen kanske det inte överroterar lika enkelt eller alls...

    Rimligt? Eller har jag fått skatbo i hjärnan nu...
    Senast ändrad av Kolnej; 2019-11-28, 10:17.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

      Eftersom i mitt fall , där jag endast märkt det på båda mina 7000 och inte på någon av mina 7-8st klassiska amba i 5/6 storlek... så låter det absolut som att det är direkt kopplat till vikten på spolen (mycket tyngre spole på 7000 men väldigt lika pinjong som på 5/6 stl ) och därmed momentet. Kan det dessutom vara så att detta är "by-design"? Pinjongen "låser" ju bara åt det ena hållet, i botten på spåren, åt det andra hållet så kan ju stiften "vridas ur" vid just högt moment där inte fjädringsemkanismen orkar hålla kvar stiften i låst läge. Det kanske ska vara så helt enkelt.

      Jag kan bara tillägga att båda mina 7000 är mycket väl omhändertagna och friska, har absolut ingen konstig centrering eller något spolglapp i sidled. Pinjongerna ser fräsha och fina ut. Jag har väl tagit isär och satt ihop mina ambor, trimmat och fixat med dem hundratals gånger så inget sitter fel eller är konstigt inställt.

      En sliten pinjong kanske skulle uppvisa samma symptom även vid mindre påverkande kraft som en mindre spole innebär (alltså 5/6 stl spolar ), så som det gör för TS.

      Om han byter pinjongen kanske det inte överroterar lika enkelt eller alls...

      Rimligt? Eller har jag fått skatbo i hjärnan nu...
      stämmer nog bra! ska se om jag orkar beställa en ny pinjong och kolla om problemet löser sig.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

        Gällande 6-stifts bromsen, som i detta fallet, så kika på hur dålig kontakt de två rostfria stiften har med pinjongen. Det krävs inte mycket för att stiften ska hoppa över urfräsningarna i pinjongen.

        * Om oket/pinjongen hindras att glida på spolaxeln eller de två pelarna som håller oket på bromsplattan bör inte felet uppstå, eftersom det är just oket och pinjongen som rör på sig.

        * Det kuggar även över med korrekt centrerad spole, åtminstone på rullar med en enkel mekanisk kastbroms.

        * Korrekt, men tror de flesta som fiskar 100-200g beten inte har så stort spolglapp eftersom då får de skatbon hela tiden.

        * Oket eller tillhållaren? "Felet" uppstår även med ett nytt pinjongok samt ny tillhållare.

        Felet går att framställa på i princip de flesta UC Ambassadeurer med lina påspolad, ny som gammal.
        Har haft svårare att göra detta med tom spole, tror vikten spelar en viss roll.
        Bra, låt oss reda ut detta ;-)

        Nej jag kan inte reproducera detta "fel" på någon av mina rullar med UC-spole och 6-pins broms. Det är ju dessutom meningslöst att sitta och slita ut pinjongens koppling på detta sätt genom att använda rullen till sådant som inte har med fiske att göra. Med "pinjongens koppling" avser jag här spåren i pinjongen som klickar i spolens stift.

        Om oket/pinjongen hindras att glida på styrstift/axel pga slitage, överinfettning, smuts, undermålig smörjning - så får inte pinjongen full kontakt med spolens koppling (i detta fall stiften på 6-pins bromsen).

        Om spolaxelmontaget/kastbromssystemet är felaktigt monterat (vilket det ofta är efter det att användaren har hittat "tips" på internet), så finns det flera möjliga anledningar till att avståndet mellan spole och pinjong är för stort.

        Om spolglappet är betydande, så kan inte spolen vara centrerad i alla lägen per definition.

        Och nu till kastbromsen och användaren med 100-200 g beten. Ja här har vi ett problem som jag berörde i tråden om axelhållarbrickan, länkad till ovan. Så mycket onödiga problem uppstår för att användaren inte har en fungerande kastbroms. Det handlar inte om att han måste använda den, problemet uppstår när han saknar möjlighet att finjustera spolglappet.
        Senast ändrad av Gösalf; 2019-11-28, 11:23.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Kan det dessutom vara så att detta är "by-design"? Pinjongen "låser" ju bara åt det ena hållet, i botten på spåren, åt det andra hållet så kan ju stiften "vridas ur" vid just högt moment
          Helt riktigt!
          Min gissning är konstruktion, och inte nödvändigtvis en miss i denna.


          Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

          Bra, låt oss reda ut detta ;-)

          Nej jag kan inte reproducera detta "fel" på någon av mina rullar med UC-spole och 6-pins broms. Det är ju dessutom meningslöst att sitta och slita ut pinjongens koppling på detta sätt genom att använda rullen till sådant som inte har med fiske att göra. Med "pinjongens koppling" avser jag här spåren i pinjongen som klickar i spolens stift.

          Om oket/pinjongen hindras att glida på styrstift/axel pga slitage, överinfettning, smuts, undermålig smörjning - så får inte pinjongen full kontakt med spolens koppling (i detta fall stiften på 6-pins bromsen).

          Om spolaxelmontaget/kastbromssystemet är felaktigt monterat (vilket det ofta är efter det att användaren har hittat "tips" på internet), så finns det flera möjliga anledningar till att avståndet mellan spole och pinjong är för stort.

          Om spolglappet är betydande, så kan inte spolen vara centrerad i alla lägen per definition.

          Och nu till kastbromsen och användaren med 100-200 g beten. Ja här har vi ett problem som jag berörde i tråden om axelhållarbrickan, länkad till ovan. Så mycket onödiga problem uppstår för att användaren inte har en fungerande kastbroms. Det handlar inte om att han måste använda den, problemet uppstår när han saknar möjlighet att finjustera spolglappet.
          1. Jag kan åtminstone reproducera detta "fel" på alla mina egna privata, nya i butik eller kunder som skickar för service. Det krävs bevis för att jag ska ändra åsikt om att det inte går att göra på samtliga.

          2. Som jag också tidigare nämnt, det är meningslöst att framkalla då det aldrig uppstår vid praktiskt fiske.

          3. Du har troligen rätt om anledningar varför oket/pinjongen inte kan glida, men hur pass misskött måste rullen vara för att det ska ske?!

          4. Även dina föregående inlägg om spolaxelhållaren kan ju anses vara "tips", vad är då det rätta?

          5. Ja, man kan ju råka tappa några de få kopparshims som finns, framförallt i rullar med dubbla mekaniska "bromsrattar", då kan den som du säger aldrig bli centrerad, om jag nu förstod dig rätt?

          6. Det är väl allmänt känt att tuffa gäddkillar inte ska behöva läsa en instruktionsbok(som i de flesta fall följer med ett nyköp av en Ambassadeur)! Att kasta med multirulle är medfött!


          Notera ironin...
          Senast ändrad av Bentzerfaust; 2019-11-28, 11:57.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg



            3. Du har troligen rätt om anledningar varför oket/pinjongen inte kan glida, men hur pass misskött måste rullen vara för att det ska ske?!

            4. Även dina föregående inlägg om spolaxelhållaren kan ju anses vara "tips", vad är då det rätta?

            5. Ja, man kan ju råka tappa några de få kopparshims som finns, framförallt i rullar med dubbla mekaniska "bromsrattar", då kan den som du säger aldrig bli centrerad, om jag nu förstod dig rätt?

            6. Det är väl allmänt känt att tuffa gäddkillar inte ska behöva läsa en instruktionsbok(som i de flesta fall följer med ett nyköp av en Ambassadeur)! Att kasta med multirulle är medfött!


            Notera ironin...
            UC-rullar med rostfri pinjong löper risk för kraftigt slitage på spolaxeln om denna inte smörjs och användaren har för vana att tungveva/vinscha med stort motstånd. I övrigt räcker det med en klick Cal's på fel ställe för att grejerna kan kärva, speciellt den här årstiden.

            Om du vänder axelhållarbrickan åt fel håll och inte vet vilket håll som är rätt så är det ju knappast konstigt att du kan framkalla felet på alla dina rullar.

            Obs! kopparblecket (1 st) i lagerkoppen på UC-rullar med kupad gavel (som JBn) måste sitta på plats och vara oskadat, annars förlorar man all möjlighet till finjustering av spolglappet. Blecket fjädrar, lagerkoppen är försänkt i centrum.

            "Tuffa killar" refereras till som brutalfiskare. De har alltid problem oavsett vilka grejer man sätter i händerna på dem och det har inget att göra med att predatorerna är brutala.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
              Om du vänder axelhållarbrickan åt fel håll och inte vet vilket håll som är rätt så är det ju knappast konstigt att du kan framkalla felet på alla dina rullar.
              Men förklara gärna varför det du skriver är sanning? Måste ju finnas lite bakgrund!
              Har aldrig haft de där djupa funderingarna om att man kanske kan vända på plastbrickan, och att den är vänd åt fel håll spelar ändå ingen roll för felet som tråden handlar om.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

                Helt riktigt!
                Min gissning är konstruktion, och inte nödvändigtvis en miss i denna.





                Notera ironin...

                Jag kan inte komma på ett verkligt scenario där det skulle inträffa men samma konstruktion som tillåter stiften att glida ner i spåren i pinjongen tillåter dem ju också att glida ur och överrotera, istället för att i något konstigt extremfall bryta av stiften istället. Så man har så att säga fått en säkerhetsventil mot för högt moment åt fel håll, på köpet.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg


                  Jag kan inte komma på ett verkligt scenario där det skulle inträffa men samma konstruktion som tillåter stiften att glida ner i spåren i pinjongen tillåter dem ju också att glida ur och överrotera, istället för att i något konstigt extremfall bryta av stiften istället. Så man har så att säga fått en säkerhetsventil mot för högt moment åt fel håll, på köpet.
                  Likväl jag kommer inte på något scenario, men som jag tidigare tagit upp så är det många som torrvevar och ibland lyckas upptäcka "felet".
                  Vet inte riktigt hur många fall jag har varit med om, upprörda rullägare som skriker "DEN ÄR SÖNDER JÅVLA SKIT AMBASSADEUR" "Vart tog svensk kvalité vägen" blablabla, butiker som skickar tillbaka rullen gång på gång trots förklaring att det är sådär det fungerar, de ska ändå prompt ha en ny rulle eller delar utbytta.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

                    Men förklara gärna varför det du skriver är sanning? Måste ju finnas lite bakgrund!
                    Har aldrig haft de där djupa funderingarna om att man kanske kan vända på plastbrickan, och att den är vänd åt fel håll spelar ändå ingen roll för felet som tråden handlar om.
                    Därför att "mässingsklumpen" på spolaxeln då hamnar 1,5 mm längre från spolen med brickan i okomprimerat läge. Då kan pinjongen hindras från full kontakt med spolens koppling, speciellt i kombination med slitage, smuts, överinfettning eller dålig smörjning och avsaknad av kopparbleck.

                    Men framförallt förlorar då axelhållarbrickan sin förmåga att fjädra utåt vilket omöjliggör finjustering av spolglappet. Kastbromsen är antingen på eller av, och när man släpper på bromsen ligger den fortfarande på, vilket gör att man släpper lite till och så har man fått ett för stort spolglapp, vilket gör att spolen ofjädrad slår från sida till sida.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

                      Likväl jag kommer inte på något scenario, men som jag tidigare tagit upp så är det många som torrvevar och ibland lyckas upptäcka "felet".
                      Vet inte riktigt hur många fall jag har varit med om, upprörda rullägare som skriker "DEN ÄR SÖNDER JÅVLA SKIT AMBASSADEUR" "Vart tog svensk kvalité vägen" blablabla, butiker som skickar tillbaka rullen gång på gång trots förklaring att det är sådär det fungerar, de ska ändå prompt ha en ny rulle eller delar utbytta.
                      Man borde ju kunna testa detta genom att bara vrida på spolen bakåt (samma rotation som vid invevning), tillräckligt kraftigt så inte fjädringsmekanismen orkar hålla i och till slut borde stiften då vridas så de glider upp ur sina spår och kuggar över mot pinjongen. Eller tänker jag fel?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X