Haspel till gäddfiske, dyr eller billig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till gäddfiske, dyr eller billig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag har alltid tyckt om shimanos AeroWrap, spoloscillation med evighetsskruv, och sökt modeller som har den formen av linuppläggning.
    Vid gäddfiske är nog Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket mitt förslag på rulle med förväntad livslängd på över 10 år.
    Och när den gått 10 år finns nog dessutom reservdelar.
    Av hasplarna vet jag inte.
    /John

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
      Jag har alltid tyckt om shimanos AeroWrap, spoloscillation med evighetsskruv, och sökt modeller som har den formen av linuppläggning.
      Jag föredrar i alla lägen knivbultsdriven oscillering.
      Även Daiwa hade detta men det är många år sedan.
      För mig är det framförallt viktigt då denna funktion är mer lättservad och hållbar över tid, jag behåller som sagt helst mina rullar i många år.

      För att förtydligt är det vanligt att oscilleringsdreven slits in mot varandra i rullar där oscilleringen drivs av kugghjul och släde, när rullen ska servas kan det vara väldigt krångligt att matcha kuggarna då den ska återmonteras vilket kan leda till ojämn gång.
      Daiwa har dessutom haft problem med skav mot stativet av nämnda kugghjul, i flera nyare rullar sitter en bricka av något slags plastmaterial mellan drev och stativ.


      Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
      Vid gäddfiske är nog Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket mitt förslag på rulle med förväntad livslängd på över 10 år.
      Och när den gått 10 år finns nog dessutom reservdelar.
      Av hasplarna vet jag inte.
      Multirullar har jag så det räcker och blir över, bland annat en hemmabyggd 4500CA (i princip en Pro Rocket med kupad gavel) samt flera japaner som redan när jag köpte dem var över 10 år gamla.
      Inga problem på den fronten således, därav en tråd om haspelrullar. : )

      Kommentera


      • #33
        Har du funderat över en Abumatic? De har några fördelar över öppen haspel. Vindknutar vid blåsigt väder förekommer nästan inte. Lättkastade. Ingen lintvinning från från bromssystemet som på öppen haspel. Någorlunda överkomlig i pris. Nackdel, man kan i princip bara använda nylonlina. Men i det här landet har tagits mycket gädda på Abumatic med nylonlina...
        /John

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Ämnet skulle kunna placeras i "Spinnfiske" eller liknande men då mina funderingar rör främst rullarnas hållbarhet över tid vilket brukar leda till tekniska diskussioner tycker jag det passar bäst här.

          Jo, det är så att jag ska inhandla en haspel till vad jag kallar medeltungt gäddfiske.
          Då jag fiskar lätt är denna definition cirka 30-60 gram, rullen ska sitta på ett Prorex 20-60 gram.

          Rullen ska främst användas av frugan men jag kommer "låna" den lite då och då, förväntad fisketid per år bör räknas i tiotals timmar. Således ingen hårdare belastning varken vikt- eller tidsmässigt.

          Det jag funderar kring är om jag ska köpa en av de dyrare rullarna från Shimano eller Daiwa i denna klass eller om jag ska satsa på en tekniskt simpel och därmed teoretiskt sett mer hållbar
          samt lättskött modell med pris kring tusenlappen.
          Jag skruvar många rullar och det är ur dessa erfarenheter mina tankar uppstått, efter att ha sett insidan på några hundra haspelrullar varav flera tiotals nyare varianter.
          Senaste året har jag bevittnat ett relativt stort antal dyra haspelrullar av ringa ålder vilka ändå drabbats av diverse fel. Det handlar främst om modellerna Stella, Vanquish, Twin Power, Sustain, Cardiff samt Exist.
          Jag äger sedan tidigare en Twin Power 4000 XD XG som förvisso fungerar felfritt men då den är för snabb ska den bytas ut.

          Senaste tiden har jag imponerats av Daiwas haspelrullar runt tusenlappen, så till den milda grad att jag misstänker att dessa rent funktionsmässigt definitivt skulle göra jobbet som gäddrulle åt oss i princip lika väl
          som en flera gånger dyrare rulle. Men tål de belastningen över tid?

          Det som oroar mig är alltså hållbarheten.
          Jag äger gärna mina rullar i minst 5-6 år. Är ute efter en stabil rulle som helt enkelt bara går och går, den får gärna ha avancerade finesser men då ska dessa vara enkla och (helst) relativt billiga att åtgärda när slitaget väl sätter in eller om de drabbas av barnsjukdomar.
          Min främsta fokus ligger alltså på en rulle som håller över tid och, inte minst, håller kvar sin nykänsla med hjälp av normalt underhåll.

          Är det någon som vill dela med sig av sina åsikter/erfarenheter i frågan?
          ---------------------------------------------------------

          Hej Jonta K;

          En av fördelarna med haspelrulle och haspelspö är att man ofta kastar betydligt längre än med multirulle och spinnspö, speciellt i motvindsfiske med lätta beten...

          Haspelrullmodellerna du nämner ovan har jag inte köpt eftersom jag fiskat med mina Mitchell 300, 308 och 330 utan minsta problem sedan början på 1960...

          Mina ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 köpte jag på 1970-talet och de har fungerat problemfritt sedan dess...

          Mina Daiwa haspelrullar från 1980- och 1990-talen har fungerat och fungerar felfritt från första kastet...

          Mina Shimano Twin Power har jag skänkt till några av "Team Saidas" ilsknaste barnbarn för att hålla dem lugna...

          Linuppläggningarna har jag ibland på några av haspelrullarna fått hjälpa till med från första början via handuppläggning så att de lägger upp jämnt och snyggt över hela spollängden....

          Lite fett och olja på rätta ställena är vad rullarna krävt och fått som presenter mellan åren som tack för lång och trogen tjänst....

          Ännu vet ingen fiskare hur gammal en Mitchell 300 kan bli!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-08, 17:51.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
            Har du funderat över en Abumatic?
            Jag har inte funderat över Abumatic sedan den senaste jag servade/renoverade för ett par år sedan.
            Däremot fiskar jag med bland annat en 280 då och då vilket är trevligt men jag får nog säga att fördelarna inte överväger nackdelarna jämfört med en någorlunda modern haspel, särskilt inte vid fiske med antingen lätta eller hyfsat tunga beten.
            Egentligen föredrar jag multirulle till det mesta men i den här tråden handlar det om öppna haspelrullar.

            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            En av fördelarna med haspelrulle och haspelspö är att man ofta kastar betydligt längre än med multirulle och spinnspö, speciellt i motvindsfiske med lätta beten...
            Därom tvistar de lärde... ; )

            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Mina Daiwa haspelrullar från 1980- och 1990-talen har fungerat och fungerar felfritt från första kastet...
            Jag är ju "några" årsmodeller yngre än dig, därför tror jag en framtida trotjänare tillverkar mellan 2000 och 2010 skulle passa mig allra bäst!

            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Lite fett och olja på rätta ställena är vad rullarna krävt och fått som presenter mellan åren som tack för lång och trogen tjänst....
            Ja, det är just så det ska vara.
            Jag är dock inte säker på att vissa av de nyare haspelmodellerna på marknaden idag kommer klara sig särskilt många år trots fett och olja på rätt ställen.
            Därav mina samvetskval kring rullvalet då jag gärna behåller mina rullar minst 5-10 år.

            Kommentera


            • #36
              Är du/ni inte jätte känsliga för vikten på rullen så en Daiwa Ninja 4000 eller en 3000 om lite lägre linintag är ok.
              Får inte mer rulle för pengarna....

              Mvh Tobias

              Kommentera


              • #37
                Skulle vara kul att få input på hur det gick med haspelletandet och om rullen lever idag???

                Kommentera


                • #38
                  Får man slå ett slag för Okumas Ceymar?

                  Väldigt prisvärd och bra fin rulle.

                  Sen har polarna Daiwas Fuego, lite samma princip där...

                  Kommentera


                  • #39
                    Mijni Jag kommer aldrig äga en Okuma-haspel förutsatt att jag inte får den gratis.
                    Efter att ha sett mängder av Okumor där kuggarna släppt från dreven har jag skapat en fördom jag aldrig kommer övervinna, med det sagt VET jag att vissa av Okumas rullar faktiskt är helt okej.
                    Här är det min princip som är dum men sådan är jag, allergin mot "problemrullar" blir bara värre och värre även då den är relativt löst baserad.

                    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Skulle vara kul att få input på hur det gick med haspelletandet och om rullen lever idag???
                    Letandet förblev, samt förblir, ett letande.
                    Dock inte direkt idogt eller konstant då den äkta makan fick för sig starta eget och därmed absolut inte längre ha tid att följa med till vattnet.
                    Av någon märklig anledning blev också då samma maka lite tveksam till att jag skulle köpa haspel: "behöver du verkligen köpa ny rulle till mig om det bara är du som ska använda den?"
                    Ni ser, ibland förstår de helt enkelt inte...

                    Skämt åsido, har sedan tråden startades använt min TPXDXG hyfsat mycket, den funkar men skulle ändå föredragit något annat.
                    Senaste tiden har flera bekanta hört av sig och rapporterat problem på de något billigare Daiwa-hasplar jag kikat på (Exceler, bland annat), så "ny prisvärd rulle"-vägen har bommats.
                    Fortsätter få rapporter om rå gång, missljud och andra "småfel" hos diverse nya, dyra rullar och vill som många vet inte ha de moderna finesserna. Alltså lockar icke dyrare, nya rullar heller i nuläget.
                    Sammanfattningsvis: det enda jag kommit fram till är att nyköp är helt uteslutet.

                    Har även kikat lite begagnat här i Sverige, men har inte funnit rätt objekt till rätt pris och skick.

                    Senaste året har fisket från båt i princip uteblivit på grund av sjukdom, fisket som bedrivs från land är alltid lätt, alltså har behovet och suget efter större gäddhaspel varit ytterst svalt.
                    Men precis som jag gör comeback här på forumet om höstarna återfinner sig även rulletarfebern då det blir mörkare om kvällarna.
                    Ihop med en vän smids lösa planer på haspelletande i Japan.
                    Det som lockar mig nu är en mindre skara olika modeller från den japanska marknaden anno cirka 2005-2012.
                    Letar även efter en passande abborrhaspel till mitt 15+ år gamla Dobyns Champion men det är en annan tråd.

                    (Ta i trä förresten, min "moderna" Twin Power som numer fiskats relativt många timmar fungerar fortfarande utmärkt. Betydligt mer väl än min 12 Cardiff C2000SS som börjar få symtom tillhörande misstänkt Shimano-sjuka.)

                    Kommentera


                    • #40
                      Har två äldre 600krs Okuma som funkar väl (”liten plastig” rulle men mjuk, lättstartad broms, bra linpåläggning och diskret bygelfällning, det senare var viktigt för mig för säg 12-13 år sen då jag fällde med vev, numera med handen) trots flera års fiske. Dock mest reservrullar nu då jag köpt ett par andra av nyfikenhet mer än behov…

                      Har sett dina Okumabilder, JontaK och man funderar hur det kommer sig att de inte får till det med dreven. Inte alla naturligtvis men kanske mer typiskt där än för andra märken?

                      Vad för typisk Shimanosjuka uppvisar din Cardiff symptom på? ”Rå gång” i dreven? Trodde finare Shimano 2012 var lite bättre, från en tid där ”inbyggd livslängd” ännu inte var ett så utvecklat begrepp och ledstjärna som det nu förefaller vara för flera märken…

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 087 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X