Haspel till gäddfiske, dyr eller billig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till gäddfiske, dyr eller billig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Daiwas förra generation av rullar (Exceler, Freams m.fl) som har rullhus i aluminium borde klara sig under många år.
    Jag använder mina till feedermete och dänger friskt iväg upp till 100 gram.

    Även Penns Battle II och Conflict gör jobbet men har något sämre linupplägg än Daiwas nämnda modeller. Det spelar nog mindre roll då du säkert kommer ha flätlina på 0,20 mm och inte som jag (till feedermetet) 0,08-0,12.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-01-09, 17:18.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Daiwas förra generation av rullar (Exceler, Freams m.fl) som har rullhus i aluminium borde klara sig under många år.
      Jag använder mina till feedermete och dänger friskt iväg upp till 100 gram.

      Även Penns Battle II och Conflict gör jobbet men har något sämre linupplägg än Daiwas nämnda modeller. Det spelar nog mindre roll då du säkert kommer ha flätlina på 0,20 mm och inte som jag (till feedermetet) 0,08-0,12.
      De äldre Daiworna lockar en helt del. Tyvärr vet jag inte vilka som har kroppar i metall och vilka som är plast.
      Misstänker att skeva hus kan vara en av orsakerna till att så många hasplar efter något eller några år antingen börja gå ojämnt eller får problem med hackande och/eller knäppande från oscilleringsfunktionen.
      Beror det på plasten? Nja, troligen inte men jag gillar ändå metallkänslan när det gäller större rullar.

      Har passat på att torrveva och testa några olika Penn-rullar (ett par nya och ett par använda) sista tiden och även om jag inte på något vis är kräsen med vare sig mjuk eller lätt gång utesluter jag Penn från resonemanget.
      Min nästan 15 år gamla och misshandlade Symetre 2500 är en betydligt trevligare rulle än dessa som jag anser känns tungvevade, ojämna i gången och allmänt billiga.

      Kommentera


      • #23
        Har fiskat med min Fuego 4000 i 1,5 år på ett Ags 70g.Tycker den är tight i mekaniken och mjuk och fin att fiska med. Jämn och fin Broms.
        Med facit i hand hade jag valt en 3000 storlek,den hade varit lagom stor.

        ​​​​​

        Kommentera


        • #24
          Jontak, mjuk gång må ge en skön känsla och upplevelse av att det är finmekanik man har i näven. Gäller de flesta Daiwarullar jag äger.

          Vid havsmetet så känner jag förtroende för den pansarvagnsaktiga gång min Penn Conflict har. Den har dock blivit mjukare med tiden.

          Sådant är helt subjektivt.

          De haspelrullar från Daiwa som har rullhus i aluminium har HardBodyZ. Något som alltid står på kartongen och i produktbeskrivningen.

          Jag köper även bara rullar från Daiwa som har Air Bail. Denna tjockare haspelbygel har hittills aldrig svikit mig. Jag tycker Shimanos byglar ser så klena ut.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-01-24, 16:03.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
            Har fiskat med min Fuego 4000 i 1,5 år på ett Ags 70g.Tycker den är tight i mekaniken och mjuk och fin att fiska med. Jämn och fin Broms.
            Med facit i hand hade jag valt en 3000 storlek,den hade varit lagom stor.
            Kan du jämföra den med andra rullar du ägt?
            Jag kikar på Fuego men även modellen snäppet under, Legalis, som går att köpa otroligt billigt. Den känns ändå relativt välbyggd och går fins vid torrvevning.
            Inte så löjligt lätt som vissa andra rullar.
            Även sprängskisserna till dessa rullar ser okej ut, enkla konstruktioner där onödigheter från dyrare modeller saknas.


            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Jontak, mjuk gång må ge en skön känsla och upplevelse av att det är finmekanik man har i näven. Gäller de flesta Daiwarullar jag äger.

            Vid havsmetet så känner jag förtroende för den pansarvagnsaktiga gång min Penn Conflict har. Den har dock blivit mjukare med tiden.

            Sådant är helt subjektivt.

            De haspelrullar från Daiwa som har rullhus i aluminium har HardBodyZ. Något som alltid står på kartongen och i produktbeskrivningen.

            Jag köper även bara rullar från Daiwa som har Air Bail. Denna tjockare haspelbygel har hittills aldrig svikit mig. Jag tycker Shimanos byglar ser så klena ut.
            Hårda kroppar ja, de gamla reklamuttrycket från Daiwa har försvunnit från minnet bland alla nya bokstäver.

            Om man uppskattar en mjuk, lätt eller jämn gång är i allra högsta grad subjektivt ja men om en rulle faktiskt går mjukare och lättare än en annan är inte fråga om smak.
            Penn Battle, Clash och ytterligare en modell jag glömt namnet på jag testat något mer ingående är fortfarande trögare och känns "billigare" än exempelvis min gamla Stradic 2500 med liknande utväxling (6.0 mot 6.2).
            Jag har dessutom haft hemma ett gäng med dåliga drev och krånglande envägslager, de sistnämnda kanske samma som de erkänt värdelösa från ABU's hasplar (MGX och Premier bland annat).

            Kommentera


            • #26
              En fuego lär göra jobbet med bravur! Flera guider kör dem utan att ha problem så de lär hålla för någon som dessutom vårdar grejorna ! Vill du ha det bästa kika på nya certate med monocock där hela rullhuset är gjutet i ett stycke. Vridstyv som bara den! Är metall grejen finns alltid gamla pålitliga BG att tillgå. Metal och i samma changer som typ Penn.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                En fuego lär göra jobbet med bravur! Flera guider kör dem utan att ha problem så de lär hålla för någon som dessutom vårdar grejorna ! Vill du ha det bästa kika på nya certate med monocock där hela rullhuset är gjutet i ett stycke. Vridstyv som bara den! Är metall grejen finns alltid gamla pålitliga BG att tillgå. Metal och i samma changer som typ Penn.
                Både Fuego och Certate saknar som jag förstår det Magsealed-lager?
                De är tätade med bruna sörjan vid spolaxel samt vid spolaxel och trissa antar jag då.
                Kan jag nog leva med.

                Certaten känns väldigt trevlig men det gör å andra sidan min nuvarande Twin Power också. Lite hugget som stucket mellan dem och jag lutar nog mer åt billigt än dyrt nu.
                BG har jag provat en del och den överraskar positivt för sitt pris men ganska klumpig.

                Som det ser ut nu är mitt första alternativ att hitta en äldre Shimano i storlek 4000, Stradic eller högre. Andra alternativet är Fuego eller Legalis, ny. Hade varit kul med en gammal Daiwa men vet inte ens om Bios sålde lite bättre modeller i Sverige för 10-12 år sedan.
                Tack alla för tankar och förslag, lär uppdatera här vad det lider.

                Kommentera


                • #28
                  Nej både fuego och certate är magnetolje tätade. Alla Daiwa rullar från 1000kr å uppåt har det. Jo visst finns gamla metall daiwor ute. Jag har själv några gamla r’nessa som är grymma! Finns även flera gamla i team daiwa serien på marknaden. Eller varför inte en äldre certate ?

                  Kommentera


                  • #29
                    Fast bara spolaxeln på Fuego LT och även lintrissan på Certate LT, så ett ”brunsörjelager” på den senare...

                    Kommentera


                    • #30
                      Söders kör en drive på shimano rullar just nu med riktigt bra priser

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X