Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    24756 - Kullagrad evighetsskruv från 5600C5
    21680 - Kullager
    24752 - Rör till ovan

    Kolla med ABU Service vad det kostar om du vill, vet inte hur priserna ser ut numera men skulle tippa på att det är billigare än från Sportfiskeboden, förvisso inget drev i aluminium på denna från C5, men vill man ha det så finns e-skruven från den nyaste CA modellen, tror jag...

    Klart man kan göra arbetet själv också, det enda jag ser som eventuell problem är att få en ny och hållbar nitning på drevet till e-skruven efter att man har fått bort det en gång.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg
      det enda jag ser som eventuell problem är att få en ny och hållbar nitning på drevet till e-skruven efter att man har fått bort det en gång.
      Superlim... det blir nån annans problem om nu nån skulle vilja få isär det hela :-)
      Senast ändrad av Xerup; 2020-01-31, 06:57.

      Kommentera


      • #13
        En uppgradering som passar utmärkt för hobbyrummet, men är totalt hopplös om du faktiskt vill använda rullen för fiske. Min gissning är att de flesta sålda evighetsskruvar med lager efter ett par turer snurrar mot kullagrens innerringar, dvs metall mot metall. Då är det bättre med delrin mot metall, dvs. att behålla originalet (köp gärna en tub autosol och polera de glidytor du kommer åt på originaldelen.

        Vad jag kan se är det abus evighetsskruvar som sportfiskeboden säljer. Det enda ”ut” har gjort är att borra hål i mellandrevet (en meningslös åtgärd, åtminstone enligt mig).

        tycker inte att det ser ut som att de tar några överpriser. Enligt min erfarenhet är de dessutom väldigt behjälpliga.

        tänkt inte ens på att tillverka en dubbellagrad skruv själv, om du inte är urmakare eller dylikt



        Kommentera


        • #14
          Det lättade mellandrevet påverkar en del, mest för att man, för att montera det måste skära bort nylonlåsningen från mellandrevet och sätta dit en hästskobricka.
          Rullen är bra som den är för tyngre beten. Åtgärden som behövs är hastskobrickan på mellandrevet. Vill man kasta lättare beten behövs lättare spole.
          Rullen måste ovillkorligen smörjas om. Nylondreven slits in av sig själv med tiden, men detta kan påskyndas med polering. Den lälttare linspridaren påverkar en del.
          Den som kommit så här långt sätter nog i dubbelkullagrad evighetsskruv och dubbelkullagrat mellandrev och kanske kullagrad plupp trotts ringa effekt.

          Nästangratistrim: Hästskobrickan, omsmörjning.
          För lättare beten: UT kittet med grund spole.
          Påvisbar förbättring: lättad linspridare.
          Nördtrim som påverkar mycket lite, resterande. Detta inkluderar byte av kullagren mot keramiska.

          Detta är bara min bedömning efter att jag genomfört samtliga trim på 4 rullar. Andra kan ha en annan bedömning.
          Nördtrimmen plus kullagrad vev är tydliga tecken på att man är ute efter något känslomässigt och omätbart. :-)

          Jag har mätt mina kast med DAM metermätare på spöet före o efter trim för alla drag i boxen.
          /John
          Senast ändrad av CampDavid; 2020-02-05, 10:08.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
            Jag har mätt mina kast med DAM metermätare på spöet före o efter trim för alla drag i boxen.
            Det här är ju hyperintressant, upp med siffror!

            Kommentera


            • #16
              Märker ingenting i kastlängd med mina trimmade, dock mera lättkastade med besvärliga beten speciellt i byig motvind.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det här är ju hyperintressant, upp med siffror!
                Det har jag gjort för något år sedan. Har ett gäng trimmade runda där jag plockade bort trimmet bit för bit och mätte kastlängderna. Allt redovisades i en tråd här på FS. Min värsta rulle har 16 fullkeramlager och allt är lättat till bristningsgränsen. Nu minns jag inte längderna längre men det var rätt ordentliga skillnader mellan en ny C3 och en trimmad rulle. Typ 10-15 meter med en Buster Jerk. En C4 gav i princip 0 extra medan en Record med sin grunda spole och lättsnurrande högfartsdel som standard var nästan lika bra som en fullkittad UT med extra allt. En begagnad insliten C3 fungerar mycket bättre än en ny men rätt långt från Recorden. Beroende på vad man är ute efter så ger de olika trimmen olika resultat. För HÖ och beten av typen tyngre Toby så är en lättsnurrande högfartsdel viktigast. Med andra svårare beten så är UTs spole viktigast. En bra kompromiss är annars ABUs egen grunda spole som satt i den senaste varianten av Record. Speciellt före ABUs prishöjning. Den förra varianten var dock rätt kass. En grund men fortfarande tung spole. Så kass i konstruktionen så att den inte väger mindre än den djupa originalspolen när de är fyllda med lina. Den nyare spolen ligger annars precis mitt i mellan originalspolen och UT i vikt när linan är påspolad. Ett annat kul alternativ är Penns hålborrade spole

                En svårighet i detta förfaringssätt är att minimera övriga faktorer som påverkar. Främst att maximera utfallet i form av justering av c bromsen. Jag brukar alltid försöka ställa in bromsen så att jag får en liten liten linresning vid kast. Gör man på detta sätt så finns förutsättningarna till att hitta fördelarna med trim. Byter man ut spolen mot en lättare variant i en annars stabil rulle utan att justera c bromsen så märker man ingen skillnad. Om rullen hade varit instabil före spolbytet så hade man förmodligen fått en mer stabil rulle om allt annat var lika.

                Man utvecklas hela tiden och får nya intressen. Då drevs jag av att se hur långt det går att pressa en rund Ambassadeurer. Idag hade jag knappast gjort om resan med min toktrimmade 6500 Pro Rocket. Kul, lärorikt men dyrt var experimentet. Och rullen blev fantastisk. Idag hade jag dock nöjt mig med en Record i originalutförande eller en välbyggd och lätt trimmad begagnad C3. En lättsnurrande högfartsdel är ett måste. Flärpen på mellanhjulet ska bort. Linförarskruven ska antingen vara helt kullagrad eller väl insliten, därav att rullen gärna får vara begagnad. Bägge alternativen fungerar fint. Beroende på betesvikter så hade jag köpt en spole från UT eller en grund från Record. Att en kullagrad högfartsdel skulle vara så jobbigt att underhålla håller jag inte alls med om. Merarbetet tar max 30s och görs med lätthet när jag ändå smörjer spolens lager, kanske en gång i månaden vid hårt fiske.
                Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-05, 21:35.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Det har jag gjort för något år sedan. Har ett gäng trimmade runda där jag plockade bort trimmet bit för bit och mätte kastlängderna. Allt redovisades i en tråd här på FS.
                  Hittar inte tråden, du får gärna länka.

                  Kommentera


                  • #19
                    Minns inte vilken tråd det var men det borde ha varit i tråden där vi avhandlar trimning av Ambassadeurer. Ska se om jag kan hitta inläggen igen.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Det här är ju hyperintressant, upp med siffror!
                      Jag upplever som Mankan G att de små skillnaderna är riktigt svåra att mäta. Kastar rullen längre med ett bromsblock mindre och ökad mekanisk broms eller med ett bromsblock mer och ingen mekanisk broms. Har jag medvind? Motvind? Vad är det för temperatur. Duggregnar det. Det blir väldigt många faktorer som påverkar.

                      Intuitivt borde kastlängden öka med keramiska lager. Men trotts mycket kastande och en hel del statistik, så fick jag ingen signifikans för detta. Däremot för oljan lagret smordes med (rocket fuel yellow label, rocket fuel red label, abu rocket oil och abu oil) De keramiska måste nog köras torra för att det skall ge utslag med ett så grovt mätsätt. Fyller man en rulle med keramiska torra lager så låter den förbannat illa. Så illa att jag bara gjorde ett provkast med torra lager.

                      Jag blev mycket nöjd med ett hopbygge av den lättare spolen, den dubbellagrade evighetsskruven och den lättade linspridaren från Ambassadeur C4 och CS Pro Rocket, kastmässigt en ren C4, till normala gäddkastvikter.

                      Som ovan men med grunda UT kitet, för lättare beten.
                      I det här fallet blir det även större effekt av övriga trim (den roterande massan är mindre).

                      Båda ovan kan kompletteras med dubbellagrat mellanhjul men låter då ganska mycket.
                      Jag har keramisk knivbult på ovanstående men det lyckas jag inte mäta någon effekt av.

                      Här är en sammanfattning av det jag kom fram till:

                      Smörjning påverkar kastlängden.
                      Lättad spole (eg spole + lina) påverkar kastlängden.
                      Lättad linspridare påverkar kastlängden.
                      Dubbelkullagrade evighetsskruven påverkar kastlängden, men polering av nylonlagren är nästan lika bra.
                      Dubbelkullagrade mellanhjulet påverkar kastlängden, men polering + hästskobicka är nästan lika bra.
                      Keramsk knivbult lyckas jag inte få statistisk signifikans för.
                      Dubbelkullagrad Evighetsskruv av teflonbelagd aluminium vs den vanliga dubbelkullagrade, ej signifikant.
                      Dubbellagrad plupp, ej signifikant, men har bara testats mot polerad plupp.
                      Keramiska lager oavsett var, ingen signifikans.
                      Kullagrad vev, ingen signifikans. :-)

                      Att jag inte får signifikans betyder inte att skillnader inte finns, bara att jag med mina metoder inte lyckas fastställa dom statistiskt.
                      Jag har jobbat 15 år med statistiksystemet SAS och har därför knådat mitt data där.
                      Det är helt enkelt för dåliga indata för att jag skall se de mindre skillnaderna med statistisk signifikans.

                      En uppvärmd innomhushall att kasta i.
                      Noggrannare längdmätning, helst på millimetern.
                      Skor fastspikade i golvet :-)
                      En profsgolfare med inövad sving, som kastar :-)
                      Kanske kan ge bättre indata?

                      Datat är på formatet sas7bdat och jag har för närvarande inte tillgång till ett SAS-system, så inga siffror från mig.

                      Och slutligen. Jag tycker också om hur recorden kastar, men gillar raka gavlar och sidotangent. :-) Och lägre utväxlig.

                      /John

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 675 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X