Ja så är det. Men effekten är inte stor i något fall. Andra trim kan löna sig bättre.
/John
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullagrad evighetsskruv
Collapse
X
-
Så borde bli ett mellanting på en 5000?Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
Effekten är större på 4500 men jag fick liten effekt även på 6500. Det är riktningsändringen på rörelsen som bromsar lite.
/John
Lämna en kommentar:
-
Effekten är större på 4500 men jag fick liten effekt även på 6500. Det är riktningsändringen på rörelsen som bromsar lite.Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
Nu sparade du precis några hundralappar åt mig :-D trodde faktiskt att den lättade linspridaren gjorde någon skillnad.
Dom två rullar i min ägo som är bestyckade med den kastar som en dröm. Men är ju omöjligt att säga vad i trimmet som gör vad.
Blir nog inga till dom andra rullarna nu iaf.
/John
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag har inget vettigt att mäta det exakta innermåttet på lagret med förutom skjutmått. Och när jag SER med blotta ögat att lagret glappar på skruven behöver jag för stunden inte mäta exakt på hundradelen... lagret bör sitta tight på axeln precis som i röret... helst i båda ändarna.
Lämna en kommentar:
-
Nu sparade du precis några hundralappar åt mig :-D trodde faktiskt att den lättade linspridaren gjorde någon skillnad.Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
Andra trim gav noll, som den lättade linspridaren på en 6500 och det lättade mellanhjulet. Snyggt är det men gav inte mig en cm i kastlängd på min 6500.
Dom två rullar i min ägo som är bestyckade med den kastar som en dröm. Men är ju omöjligt att säga vad i trimmet som gör vad.
Blir nog inga till dom andra rullarna nu iaf.
Lämna en kommentar:
-
Det underlättar att veta VAD som är fel, vilket möjligen kan listas ut mer korrekt med hjälp av mätning än gissning.Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggMan behöver inte mäta för att inse att det är fel.
Just gissningen att det skiljer "några tiondels millimeter" borde innebära rejält glapp, minns inte själv hur mina skruvar glappat.
Om lagrens mått diffar från specifikation kan lager från annan part avhjälpa problemet, förutsatt att skruvens mått är korrekt anpassat för lager med innerbana på 3mm.
De kullagrade skruvarna är dessutom en annan artikel hos ABU, kan tycka Svängsta i fallet lagren är korrekta borde sparka till fräsen/svarven. Rullar med dubbellagrad skruv ska ju ändå i viss mån vara mer "exklusiva" vilket inte rimmar väl med rassel.
Då min insiktsförmåga uppenbarligen är handikappad ska åtminstone jag mäta några olika skruvar och lager. Ska utrymmet fyllas kan ju mått vara behjälpliga, vad vet jag.
Lämna en kommentar:
-
Man behöver inte mäta för att inse att det är fel.
Evighetsskruven har nog haft samma mått på glidbanorna sen urminnes tider och det måttet är några tiondels mm mindre än lagrens (som inte tillverkas av ABU) innerdiameter.
En tunn hylsa som passar i lagret samt tight på skruven och som är lagom tunn för att få plats mellan dessa borde snidas till.
Lämna en kommentar:
-
Det här är ju intressant.Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg3-7-3 lagren som kommer med evighetsskruven har för stor innerdiameter vilket gör att själva skruven glappar i lagren. Därifrån kommer ljudet.
Har du mätt lagrens innerbana och kunnat konstatera att det är där felet ligger eller kan evighetsskruvarna vara bovar i dramat?
Tänker att lagren är från annan tillverkare och en sådan "enkel" sak som innermått borde följa en standard och vara tämligen exakt.
Ergo, ABU bör tillverka skruvarna efter lagrens dimensioner, vilket omöjliggörs om lagrens mått svajar.
Lämna en kommentar:
-
Nej, jag har testat med en sorts tjära och den dämpar ljudet men tror att det är bättre om man kan fylla ut mellanrummet med nånting som gör passningen tight.Ursprungligen postat av CampDavid Visa inläggDet är möjligt. Har du försökt limma lagret på plats med nagelack/gänglåsning?
/John
Lämna en kommentar:
-
Det är möjligt. Har du försökt limma lagret på plats med nagelack/gänglåsning?
/John
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Nyfiken på aktuellt värde på multirullenav Maniac_MikeServade rullen och passade på att ta några foton, rullen verkar vara från 1999 eller 20004 Foton
-
Kanal: Rullar
2026-09-17, 09:54 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 688 visningar