Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• CampDavid
    replied
    Ja så är det. Men effekten är inte stor i något fall. Andra trim kan löna sig bättre.
    /John

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg

Effekten är större på 4500 men jag fick liten effekt även på 6500. Det är riktningsändringen på rörelsen som bromsar lite.
    /John
    Så borde bli ett mellanting på en 5000?

Lämna en kommentar:

• CampDavid
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Nu sparade du precis några hundralappar åt mig :-D trodde faktiskt att den lättade linspridaren gjorde någon skillnad.
    Dom två rullar i min ägo som är bestyckade med den kastar som en dröm. Men är ju omöjligt att säga vad i trimmet som gör vad.
    Blir nog inga till dom andra rullarna nu iaf.
    Effekten är större på 4500 men jag fick liten effekt även på 6500. Det är riktningsändringen på rörelsen som bromsar lite.
    /John

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Jag har inget vettigt att mäta det exakta innermåttet på lagret med förutom skjutmått. Och när jag SER med blotta ögat att lagret glappar på skruven behöver jag för stunden inte mäta exakt på hundradelen... lagret bör sitta tight på axeln precis som i röret... helst i båda ändarna.

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

Andra trim gav noll, som den lättade linspridaren på en 6500 och det lättade mellanhjulet. Snyggt är det men gav inte mig en cm i kastlängd på min 6500.
    Nu sparade du precis några hundralappar åt mig :-D trodde faktiskt att den lättade linspridaren gjorde någon skillnad.
    Dom två rullar i min ägo som är bestyckade med den kastar som en dröm. Men är ju omöjligt att säga vad i trimmet som gör vad.
    Blir nog inga till dom andra rullarna nu iaf.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Man behöver inte mäta för att inse att det är fel.
    Det underlättar att veta VAD som är fel, vilket möjligen kan listas ut mer korrekt med hjälp av mätning än gissning.
    Just gissningen att det skiljer "några tiondels millimeter" borde innebära rejält glapp, minns inte själv hur mina skruvar glappat.
    Om lagrens mått diffar från specifikation kan lager från annan part avhjälpa problemet, förutsatt att skruvens mått är korrekt anpassat för lager med innerbana på 3mm.

De kullagrade skruvarna är dessutom en annan artikel hos ABU, kan tycka Svängsta i fallet lagren är korrekta borde sparka till fräsen/svarven. Rullar med dubbellagrad skruv ska ju ändå i viss mån vara mer "exklusiva" vilket inte rimmar väl med rassel.
    Då min insiktsförmåga uppenbarligen är handikappad ska åtminstone jag mäta några olika skruvar och lager. Ska utrymmet fyllas kan ju mått vara behjälpliga, vad vet jag.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Man behöver inte mäta för att inse att det är fel.

Evighetsskruven har nog haft samma mått på glidbanorna sen urminnes tider och det måttet är några tiondels mm mindre än lagrens (som inte tillverkas av ABU) innerdiameter.

En tunn hylsa som passar i lagret samt tight på skruven och som är lagom tunn för att få plats mellan dessa borde snidas till.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    3-7-3 lagren som kommer med evighetsskruven har för stor innerdiameter vilket gör att själva skruven glappar i lagren. Därifrån kommer ljudet.
    Det här är ju intressant.
    Har du mätt lagrens innerbana och kunnat konstatera att det är där felet ligger eller kan evighetsskruvarna vara bovar i dramat?
    Tänker att lagren är från annan tillverkare och en sådan "enkel" sak som innermått borde följa en standard och vara tämligen exakt.
    Ergo, ABU bör tillverka skruvarna efter lagrens dimensioner, vilket omöjliggörs om lagrens mått svajar.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
    Det är möjligt. Har du försökt limma lagret på plats med nagelack/gänglåsning?

/John
    Nej, jag har testat med en sorts tjära och den dämpar ljudet men tror att det är bättre om man kan fylla ut mellanrummet med nånting som gör passningen tight.

Lämna en kommentar:

• CampDavid
    replied
    Det är möjligt. Har du försökt limma lagret på plats med nagelack/gänglåsning?

/John

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 688 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id