Budget låg profil till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Budget låg profil till gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Budget låg profil till gädda

    I avsaknad av öppet vatten sitter jag och grubblar på en ny budgetutrustning till lätt gäddfiske.

    vad skulle vara en bra budget lågprofilare för beten mellan ca 20-40 g?

    Jag har tittat på abu black Max, daiwa fuego ct och shimano slx. Skulle det fungera? Har ni tips eller input?

    /Robertn

  • #2
    Söder säljer en shimano citica för samma pris som en shimano slx just nu. Ett annat alternativ kan vara en 200 tranx för 1500 från samma ställe. De hade jag personligen kört på om du ska köpa nytt i den prisklassen.

    Jag har fiskat mkt downsize med t ex en curado 201i och den har gjort jobbet helt ok. En som kan du nog hitta begagnat för en väldigt liten summa

    Kommentera


    • #3
      Tack för bra tips. Jag kommer dock att göra ev köp hos min lokala handlare så jag får känna på rullen och matcha den med ett passande spö. Det är viktigt att värna den lokala fiskebutiken.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
        Tack för bra tips. Jag kommer dock att göra ev köp hos min lokala handlare så jag får känna på rullen och matcha den med ett passande spö. Det är viktigt att värna den lokala fiskebutiken.
        Klokt och hedervärt val och jag håller med dig. I vilket fall har du ett rätt brett spektra att välja mellan när det kommer till den viktklassen och väljer du en slx kommer den troligen göra jobbet finemang även om jag föredragit t ex curado

        Kommentera


        • #5
          En fundering är ju om exempelvis en slx eller fuego ( ca storlek 100?) Blir lite små för gädda och storlek 200 då blir bättre trots viktspannet 20 -40 g.

          Kommentera


          • #6
            Vad är "budget" för dig?

            Jag fiskar, och har fiskat, riktat gäddfiske med rullar i typisk 100-storlek sedan urminnes tider.
            Idag har jag kvar bland annat (riktiga) Daiwa Zillion 100H, gamla Conquest 100, Daiwa Millionaire 103 med flera.
            Visst det är inga billiga rullar men upp till 40 gram är inga bekymmer alls!

            SLX må vara lite obeprövad men jag måste säga att den känns bra och det lilla jag sett av insidan ser också helt okej ut.
            Så länge du inte ska rycka och slita för mycket i betena eller är sådan som drar loss bottennapp med stenhård slirbroms tror jag personligen
            en SLX fungerar utmärkt!
            Tycker den inger betydligt mer förtroende än både Black Max och Fuego, även om jag servat ett gäng Black Max som fiskats med dubbelt så tunga beten och
            ändå klarat sig bra.

            Kommentera


            • #7
              Jag tänker att budgeten är strax över 1000 kr om möjlig. Kitet är tänkt som ett komplement så därför undersöker jag om det går att komma undan billigt.

              Kommentera


              • #8
                Så länge slirbromsen stoppar en gädda tillsammans med den tilltänkta linan funkar ju dom flesta rullar som går att kasta ett bete med.

                Problemen kommer väl den dagen man hänger på ett bete som väger runt ett hekto och man lyckas få ett over run som gör att det tar tvärstopp... det kan säkert göra underverk i en klenare spolaxel eller i andra delar som spolaxeln fäster i fast nu killgissar jag...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Så länge slirbromsen stoppar en gädda tillsammans med den tilltänkta linan funkar ju dom flesta rullar som går att kasta ett bete med.

                  Problemen kommer väl den dagen man hänger på ett bete som väger runt ett hekto och man lyckas få ett over run som gör att det tar tvärstopp... det kan säkert göra underverk i en klenare spolaxel eller i andra delar som spolaxeln fäster i fast nu killgissar jag...
                  Jag har utrustning för tyngre beten. Denna är tänkt för beten mellan 20-40 gr. Ex rapala magnum 14, bomber 16, ev zalt 14, mindre spinnerbaits, utö och atom. Blir det tyngre saker kommer mina gamla trogna rocket eller amba jb att användas. Här är tanken lättare beten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jontak du som fiskar med storlek 100 rullar efter gädda, och säkert inom samma viktspann som jag tänker, hur grov fältlina anser du lämplig?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 005 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X