Shimano Sustain 2500 Fi Bygel. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Sustain 2500 Fi Bygel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Sustain 2500 Fi Bygel.

    Kan man veva över bygeln på en Shimano Sustain, eller slår den stop som vissa premiumrullar?

  • #2
    Menar du om man kan fälla bygeln med veven och att det (nästan) inte funkar på vissa rullar? Ja, skulle mitt generella svar bli men jag har noterat att vissa rullar kräver mer vevkraft än andra och att man inte öppnar bygeln för nära "fällpunkten", rotorn kan kräva lite mer fart för att få bygeln att fälla. Kanske Sustain är en sådan...?

    Nu fäller jag ofta med handen men gör man inte det så bör man helst pröva eller hoppas på svar här... när man prövar så görs det helst med rullen på spö, det ger på ngt sätt bättre moment enligt min erfarenhet.

    Vilka "premiumrullar" är det du avser?
    Senast ändrad av anteman; 2020-02-18, 19:58.

    Kommentera


    • #3
      Exakt

      Kommentera


      • #4
        https://youtu.be/4CUYkyuyIXk ca 1,16 in, verkar funka om man tar i lite...

        Kommentera


        • #5
          Har en Sustain 2500 FG som jag köpte begagnad för några år sen, den är svår att vevfälla, funkar sisådär. Dock så fäller jag till 90% med handen så det är ett mindre problem för min del.

          Trodde nog att det var speciellt för just denna rullen men det kanske är ett mer generellt problem?

          Kommentera


          • #6
            Fäll bygeln för hand, sliter på bygelfjädern om man vevfäller, bytat fjädrar på kompisens rullar, då han alltid vevfäller.

            Kommentera


            • #7
              Klart man sparar fjädern om man inte använder den, samma gäller för övrig hela rullen men gillar man att fälla bygeln med veven så är det ju inte svårare än att byta ut fjädern och välja en lättfälld rulle, Sustain kanske inte är det... Har bl a ett par trevliga, billiga Okuma Safina Pro rullar som fäller lättare och mjukare än min Stradic Ci4 å de funkar än...

              Fäller som sagt alltmer ofta med handen men gjorde inte så förr och endast på en Cardinal 40 har jag behövt byta fjäder på, alltså tidigt 80-tal så fjädrar håller nog bra överlag även om undantag säkert finns.

              Fiskar man ofta och kör uteslutande en eller två rullar och fäller alltid bygeln med veven så kan väl ett tips vara att beställa hem en extra fjäder till rullen man har eller köper, kan inte vara alltför dyrt... Jag skulle hellre göra så än att uteslutande börja fälla med handen om jag verkligen gillade att fälla med veven.
              Senast ändrad av anteman; 2020-02-22, 12:35.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 252 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 069 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 190 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 677 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 262 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X