RCN 51 vs 5601 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RCN 51 vs 5601

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RCN 51 vs 5601

Vad är det som skiljer en RCN 51 mot en 5601 förutom det rent uppenbara med spolen?

Med spolen menar du det där med att den snurrar på gavellagren och har ett nållager inne i spolen ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Med spolen menar du det där med att den snurrar på gavellagren och har ett nållager inne i spolen ?
      Finns det någon fördel med den designen vs. lager i spolen och nållager i gaveln?

Kommentera

Njae, just den biten tänkte jag inte ens på men det är ju så klart ännu en skillnad förutom att recordspolen även är lättare än den på en vanlig C3/C4

Kommentera

Menar du skillnader mellan gamla och nya Record eller mellan första Record och vilken 5601 som helt, typ C4?

Om det är det första som efterfrågas går det med fördel kika på sprängskissen över första Record samt sprängskissen över nyaste versionen.
          Den nyaste kom väl växlad 6.8:1 vilket inte den äldre gjorde?

I övrigt har den nya bland annat:
          Vanlig Ultracast-spole men fortfarande lager i gavlarna.
          Lager på evighetsskruv.
          Backspärrshake.
          Lätta linspridaren.
          Är säkert något mer samt lite estetiskt som nytt tumstöd och andra vevar.

Kommentera

Typ, så med andra ord finns det ingen anledning att köpa en dyr begagnad RCN när man ändå kan trimma en billig C3 till samma pris eller till och med billigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Typ, så med andra ord finns det ingen anledning att köpa en dyr begagnad RCN när man ändå kan trimma en billig C3 till samma pris eller till och med billigare.
              Högst troligen.

Just det, första varianten har stativ i kromad mässing. Jag har för mig den senaste har aluminiumstativ.
              Vissa tycker lagren i gavlarna gör stor skillnad.
              Jag har fiskat en hel del med båda modellerna men inte mätt upp kastlängden så jag ska inte uttala mig helt säkert angående eventuell vassare prestanda. Den där "känslan" säger dock att det inte skiljer jättemycket mellan en Record och en Ultracast med ungefär samma antal kullager och samma spole.

Kommentera

Njae, just den biten tänkte jag inte ens på men det är ju så klart ännu en skillnad förutom att recordspolen även är lättare än den på en vanlig C3/C4
                Spolen väger det samma som på en C3 om du bortser från att den tar mindre lina.,

Personligen tycker jag den kastar sämre en C3 rullarna men konstruktionen gör att det blir mindre motstånd när du vevar in tyngre beten.

Kommentera

Spolen väger det samma som på en C3 om du bortser från att den tar mindre lina.
                  När jag har vägt en recordspole och jämfört med original har det allt skiljt några gram till recordspolens fördel. Men med monterat nållager väger dom kanske lika mycket?

Kommentera

När jag har vägt en recordspole och jämfört med original har det allt skiljt några gram till recordspolens fördel. Men med monterat nållager väger dom kanske lika mycket?
                    Jag menar den varianten som hade hål i spolen inte den nya, vi var en del här som vägde dom spolarna och kom fram till att dom vägde det samma som en vanlig spole, den nya record spolen har jag aldrig vägt så när det gäller den vet jag inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 996 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S