Vad är det som skiljer en RCN 51 mot en 5601 förutom det rent uppenbara med spolen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
RCN 51 vs 5601
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggMed spolen menar du det där med att den snurrar på gavellagren och har ett nållager inne i spolen ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggMed spolen menar du det där med att den snurrar på gavellagren och har ett nållager inne i spolen ?
Kommentera
-
Menar du skillnader mellan gamla och nya Record eller mellan första Record och vilken 5601 som helt, typ C4?
Om det är det första som efterfrågas går det med fördel kika på sprängskissen över första Record samt sprängskissen över nyaste versionen.
Den nyaste kom väl växlad 6.8:1 vilket inte den äldre gjorde?
I övrigt har den nya bland annat:
Vanlig Ultracast-spole men fortfarande lager i gavlarna.
Lager på evighetsskruv.
Backspärrshake.
Lätta linspridaren.
Är säkert något mer samt lite estetiskt som nytt tumstöd och andra vevar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggTyp, så med andra ord finns det ingen anledning att köpa en dyr begagnad RCN när man ändå kan trimma en billig C3 till samma pris eller till och med billigare.
Just det, första varianten har stativ i kromad mässing. Jag har för mig den senaste har aluminiumstativ.
Vissa tycker lagren i gavlarna gör stor skillnad.
Jag har fiskat en hel del med båda modellerna men inte mätt upp kastlängden så jag ska inte uttala mig helt säkert angående eventuell vassare prestanda. Den där "känslan" säger dock att det inte skiljer jättemycket mellan en Record och en Ultracast med ungefär samma antal kullager och samma spole.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Njae, just den biten tänkte jag inte ens på men det är ju så klart ännu en skillnad förutom att recordspolen även är lättare än den på en vanlig C3/C4
Personligen tycker jag den kastar sämre en C3 rullarna men konstruktionen gör att det blir mindre motstånd när du vevar in tyngre beten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
Spolen väger det samma som på en C3 om du bortser från att den tar mindre lina.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
När jag har vägt en recordspole och jämfört med original har det allt skiljt några gram till recordspolens fördel. Men med monterat nållager väger dom kanske lika mycket?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 996 visningar
18 gillar