Scout baitcaster 201, stora gäddor ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scout baitcaster 201, stora gäddor ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Scout baitcaster 201, stora gäddor ?

    Tja !
    undrar om denna rulle duger och är gjord för stora gäddor ?
    eller om den typ är för klen..vad tror ni ?
    har spolat på en 0,25 flätlina men det jag behöver hjälp med är om den rullen inte klarar det. Typ om jag ska köra på 0.10 Lina och fiska efter abborre ist..eller har jag fel ?
    vad tror ni att min rulle är kapabel till ?

  • #2
    Har inte fiskat med rullen själv, men den ska hålla för stora gäddor med rätt anpassad broms. Dock skulle jag inte kasta med för tunga beten till rullen. Söder skriver på sin hemsida att rullen funkar till lättare gäddfiske och därför skulle jag inte kasta beten tyngre än ca 80 g med den rullen. Jag skulle inte heller använda den rullen till traditionellt jerkfiske.

    Sammanfattningsvis tror jag att rullen kan funka riktigt fint tillsammans med ett lätt spö i en downsize kombo till gäddfiske

    Kommentera


    • #3
      Egentligen har inte storleken på rullen någon inverkan på hur stora gäddor man kan fånga, som TS-rubriken lyder/frågar.
      Då hänger det mer på spö, lina, krokar och inte minst knutar om en kloss kliver på, oavsett art, och skall ha en chans att landas. Hur många megagäddor har inte fångats genom alla år på divers borreprylar och myggjagar-flugspön.

      Rikta in fisket/sättet åt ett håll..bonusfiskar brukar ändå komma titt som tätt.

      Kommentera


      • #4
        Okej tack för era svar, uppskattas mycket.
        varför skulle du inte använda rullen för traditionellt jerkfiske ?
        hur tänker du med ett lätt spö i downsize kombo ?
        jag har ett svartzonker 7,2” spö som kastar 12-38g..
        är det det du menar är bra/dåligt ?
        men vad tror ni om den kombon på spö och rulle ?
        sen lättare gäddfiske för söder vet man ju inte vad det är dom klipper ju gäddor på 10kg. Stora gäddor för mig är ju typ 5-8kg. Tror ni min utrustning står pall för det ?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
          Tja !
          undrar om denna rulle duger och är gjord för stora gäddor ?
          eller om den typ är för klen..vad tror ni ?
          har spolat på en 0,25 flätlina men det jag behöver hjälp med är om den rullen inte klarar det. Typ om jag ska köra på 0.10 Lina och fiska efter abborre ist..eller har jag fel ?
          vad tror ni att min rulle är kapabel till ?
          ----------------------------------------------------------------------

          Hej Isonikon;

          Om du med Stora Gäddor avser Gäddor över 15 kilos vikt kan en 0,25 mm flätlina på en ABU Ambassadeur eller Daiwa multirulle med en inte alltför hårt inställd slirbroms hjälpa dig....


          Old Firehand
          Leif Engström


          https://fiskejournalen.se/etikett/leif-engstrom/
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-07-02, 06:18.

          Kommentera


          • #6
            Jag tror inte att rullen är anpassade för traditionellt jerkfiske efter gädda eftersom jag misstänker att den är för klent uppbyggd. Dvs att den saknar exempelvis stativ i mässing och är relativt liten. Den funkar såklart till traditionellt jerkfiske efter gädda, men risken är att rullen tar mycket stryk och går sönder snabbare. Detta beror på bland annat betesvikt samt fisketeknik.

            Ett förslag på spö till till rullen, om du skulle vilja använda den till downsize efter gädda, är exempelvis ett Daiwa Prorex E 7,6 fot med kastvikt på 40-80 g.
            Finns t.ex Söders; https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-baitcast.html

            Detta är min personliga preferens hur jag skulle använda rullen och nödvändigtvis ingen sanning.

            Vidare tror jag att rullen kommer att passa utmärkt tillsammans med ditt 7,2 fots svartzonker spö på 12-38 g för abborre, gös, gädda mm.

            Avslutningsvis anser jag att din utrustning kommer att hålla fint för stora gäddor upp till 15 kg och mer med rätt anpassad broms. Kan dock ta lite längre tid att veva in dessa. Det som som jag, och säkert många med mig anser främst vara avgörande för din utrustnings hållbarhet, är hur tunga beten du kastar iväg med utrustningen och inte hur stora/tunga fiskar du fångar med den.

            Kommentera


            • #7
              Okej..
              jag kör mest med som tyngst Buster Jerk 2.
              alltså ca 37g ? Vet inte exakta vikten men på gränsen vad mitt spö ska klara av.

              Kommentera


              • #8
                Eftersom ditt SZ spö är klassat upp till 38 g, ska det inte vara några problem att kasta med Buster Jerk II på 37 g.

                Kommentera


                • #9
                  Ja okej, tack för era svar..

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 133 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 276 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 992 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 358 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X