Shimano CC låter... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano CC låter...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano CC låter...

    Hur tysta ska dom egentligen vara? Min är några månader gammal men tycker den låter en hel del och den känns inte så mjuk när man vevar med den. När man vevar så känns det som att man känner varje kugg inte mycket men litegrann.

  • #2
    Kanske behöver en ordentlig genomgång och service.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
      Kanske behöver en ordentlig genomgång och service.
      Känns ju sjukt om det är så, 3 månader gammal o kanske fiskat med den 5 gånger. Aja får väl kanske öppna upp den och se vad man kan göra.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av HansHasse Visa inlägg
        Hur tysta ska dom egentligen vara? Min är några månader gammal men tycker den låter en hel del och den känns inte så mjuk när man vevar med den. När man vevar så känns det som att man känner varje kugg inte mycket men litegrann.
        Hej HansHasse;

        Följ och memorera Janne Erikssons serviceråd hos Normark här..https://www.youtube.com/watch?v=od7JzWO1F3k .

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av HansHasse Visa inlägg
          Hur tysta ska dom egentligen vara? Min är några månader gammal men tycker den låter en hel del och den känns inte så mjuk när man vevar med den. När man vevar så känns det som att man känner varje kugg inte mycket men litegrann.
          Där har du den stora nackdelen med micromodule drev. De pyttesmå kuggarna trycker bort allt fett och dreven går torrt. Väldigt tätt service intervall om man väljer rullar med sådana drev

          Kommentera


          • #6
            Köpte en 2019 CC 201dc. Testat den en tur, väldigt nöjd.
            Är det microdreven som behöver lite fett? Lagren behöver väl inte oljas in regelbundet eller ska man läggga en droppe samtidigt?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av hepper Visa inlägg
              Köpte en 2019 CC 201dc. Testat den en tur, väldigt nöjd.
              Är det microdreven som behöver lite fett? Lagren behöver väl inte oljas in regelbundet eller ska man läggga en droppe samtidigt?
              Jo själklart behöver lagren olja ibland också. Men just dreven är orsaken till att många rullar med mig micro drev tappar nykänslan rätt fort.
              Toleranserna är så små så de dreven "slits" inte in i varandra som vanliga drev gör. De är som bäst direkt när de är nya, sen blir de bara sämre.
              Enda fördelen jag ser med sådana drev är att de är väldigt fina att torrveva i butik. Och det är ju där vi köper rullar så det är nog viktigt.

              Kommentera


              • #8
                Öppnade upp den och kunde knappt lägga märke till något fett på något drev. Sen till bromslamellerna ska inte dom vara lite infettade också?

                Kommentera


                • #9
                  Tyvärr väldigt vanligt att rullar från Asien är dåligt smorda, alla rullar jag köper öppnar jag och smörjer om det blir alltid en märkbar skillnad oavsett vilket märke.

                  Lamellerna behöver inte vara fettade, fördelen med fetta är att det ska tåla saltvatten bättre.
                  Använder alltid cals fett och lägger på ett tunt lager på skivorna. Vet inte om det gör någon skillnad men tycker mig uppleva att bromskraften blir jämnare.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                    Tyvärr väldigt vanligt att rullar från Asien är dåligt smorda, alla rullar jag köper öppnar jag och smörjer om det blir alltid en märkbar skillnad oavsett vilket märke.

                    Lamellerna behöver inte vara fettade, fördelen med fetta är att det ska tåla saltvatten bättre.
                    Använder alltid cals fett och lägger på ett tunt lager på skivorna. Vet inte om det gör någon skillnad men tycker mig uppleva att bromskraften blir jämnare.
                    Man betalar för fina grejer och sen ska behöva göra sånt här när det knappt är använt. Smorde skivorna väldigt väldigt tunt och la på lite fett på dreven men tycker rullen känns ungefär likadant. Blir till att plocka ner rullen i molekylär och smörja allt på rätt sätt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 973 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X